Tatabánya;autóipar;Dél-Korea;

2018-11-07 12:55:30

Újabb autóipari multi döntött úgy, hogy innen szolgálja ki Kínát és Amerikát

Érdemi, 4,7 milliárdos kormányzati támogatással jön Tatabányára és épít évi 50 ezer tonna gyártókapacitású üzemet a Doosan.

32 milliárd forintos autóipari beruházást telepít Tatabányára a dél-koreai Doosan, ehhez a kabinet 4,7 milliárd forintos vissza nem térítendő támogatást biztosít. A beruházás bejelentésén Szijjártó Péter azt mondta: a 181 munkavállalót foglalkoztató új üzem Európában egyedüliként gyárt elektromos autók akkumulátoraihoz rézfóliát.

2,2 millió

A miniszter szerint belföldi keresletet is kielégíthet a tatabányai üzem, hiszen az Audi már megkezdte az elektromos motorok sorozatgyártását Magyarországon, és a BMW is árammal hajtott autók előállítására készül Debrecenben. Szijjártó Péter kijelentette, hogy Magyarországnak minél több hasonló beruházást kell az erős nemzetközi versenyben elnyernie, hogy az autóipar új korszakában is sikeres lehessen. Az ágazat – mint mondta – a magyar ipari termelés 28,8 százalékát adja, termelési értéke tavaly meghaladta a 8100 milliárd forintot, ennek 91,7 százaléka külföldön talál vevőre. A politikus szerint a magyar autóipari teljesítmény idén felülmúlhatja a tavalyi termelési rekordot.

Szijjártó Péter üdvözölte, hogy Tatabányára rövid időn belül már a harmadik nagy értékű befektetés érkezik, Dél-Korea pedig a legjelentősebb beruházók egyike Magyarországon. A távol-keleti államba irányuló kivitel a tavalyi 500 millió dollárt követően már az idei első 8 hónapban meghaladta a 310 millió dollárt, a kereskedelmi forgalom pedig 54 százalékkal bővült tavalyhoz képest – közölte.

A Doosan Group európai elnöke közölte, hogy az évi 50 ezer tonna gyártókapacitású üzem építése még idén elkezdődik, és várhatóan 2019 második felében ér véget. Jongwoo Kim a beruházástól a cég piaci részesedésének bővülését várja, és arra számít, hogy a tatabányai gyár termékei iránt rohamosan fog nőni a kereslet a következő években. A vállalat előrejelzése szerint – mint mondta – a rézfólia iránti 75 ezer tonnás éves kereslet az elektromos autózás fellendülésének köszönhetően 2025-re 955 ezer tonnára nőhet, a bővülés üteme tehát jelentős, megközelítheti az 50 százalékot évente.

Mint megírtuk, az autógyárak gazdasági jelentősége elvitathatatlan, és az összességében mintegy 170 ezer embert foglalkoztató iparágat a kormány is megkülönböztetett figyelemmel kezeli, ami a fejlesztésekhez adott forintmilliárdok is tükröznek. A bőkezűség nem véletlen, az ágazat a mintegy évi 40 ezer milliárd forintos GDP százalékát adja.

Az "egy lábon állás" viszont veszélyes: az autóipar beszállítói viszont a jelen gondjaival küzdenek. A munkaerőhiány, a vevők egyre fokozódó minőségi elvárásai, a szigorú szabványoknak megfelelés és az éles árverseny nagy kihívás elé állítja a mintegy félezer hazai telephelyű céget. Az autó háttéripari seregszemlén ugyan bizakodó volt a hangulat, ám az is egyértelművé vált, hogy tisztában vannak azzal, viharfelhők gyülekeznek az európai, de a világ autógyártása fölött is - például a Trump által kirobbanatott vámháború miatt.