autóipar;Mercedes;Suzuki;Audi;beszállítók;

Súlyos szakemberhiány: szorításban az autóipar

A hazai autóiparnak bedolgozó vállalkozások piaca stabil, de a folyamatos fejlődés miatt állandóan résen kell lenniük. Több száz kis- és közepes vállalkozás függ a multiktól.

Az autógyárak gazdasági jelentősége elvitathatatlan, hiszen a teljes ipari termelés 24 százalékát tette ki a járműgyártás. Az elmúlt évben 8000 milliárd forint értéket termelt az ágazat, idén várhatóan meghaladja a 9000 milliárdot, s ez a feldolgozóipar csaknem 30 százaléka, és a teljes GDP több mint 21 százaléka. A járműgyártás hozzávetőlegesen a teljes export 25 százalékát adja - derült ki az Equilor Zrt. lapunknak adott tájékoztatásából. Így érthetően nagy érdeklődés övezte a az autóipari beszállítók tegnap zárult háromnapos seregszemléjét, az Automotíve Hungary kiállítást.  

A járműgyártás háttériparát képviselő cégek mellett tekintélyes területen mutatkozott be a három nagy hazai autógyár, a Mercedes, az Audi és a Suzuki is. 

Az összességében mintegy 170 ezer embert foglalkoztató iparágat a kormány is megkülönböztetett figyelemmel kezeli, ami a fejlesztésekhez adott forintmilliárdok is tükröznek.  Mint emlékezetes, legutóbb a BMW új debreceni gyárának építéséhez ígért a kormány 12 milliárd forint készpénzt, és az előkészítési feladatokból számos részt átvállal.

Szintet lép a magyar autóipar, cél, hogy a gyártás mellett Magyarország élen járjon a technológiák fejlesztésében is - mondta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a rendezvény megnyitóján, amelyen 15 ország 236 kiállítója mutatkozott be. Szólt arról is, hogy a nemzetközi és a hazai járműipar jelentős kihívások és változások előtt áll. Példaként említette az autók károsanyag kibocsátására vonatkozó jelentős csökkentés végrehajtását. A miniszter kiemelte, a digitalizáció, az Ipar 4.0 a járműgyártásban is magával hozza a különböző iparágak összekapcsolódását, az 5G technológia, a Big Data lehetővé teszi a járművek valós idejű kommunikációját, ezzel a meglévő közúti infrastruktúra hatékonyabb kihasználását, a forgalomsűrűség és a balesetek számának mérséklését.

Ez a nem túl távoli jövő, az autóipar beszállítói viszont a jelen gondjaival küzdenek. A munkaerőhiány, a vevők egyre fokozódó minőségi elvárásai, a szigorú szabványoknak megfelelés és az éles árverseny nagy kihívás elé állítja a mintegy félezer hazai telephelyű céget. 

A PwC Magyarország autóipari beszállítói felmérése szerint a beszállító cégek 40 százaléka 500 embernél többet foglalkoztat, a 100 és 500 alkalmazott közötti létszámmal 35 százalékuk működik és negyedüknél 100-nál kevesebben dolgoznak. A tulajdonosi hátteret tekintve 63 százalékuk külföldi, míg 35 százalék magyar többségi tulajdonban van, a fennmaradó részen az állami, illetve a vegyes vállalatok osztoznak. A tanulmányból az is kiderül, hogy a magyarországi beszállítók több mint fele első kategóriába sorolt partner, vagyis közvetlen kapcsolatban áll az autógyárakkal. Az ilyen cégek és az autógyárak együttműködése nem korlátozódik kizárólag az alkatrész beszállításra, a fejlesztésben is bekapcsolódnak. A tulajdonosi összetétel utal arra, hogy a Magyarországon működő összeszerelőüzemek nagyobbrészt hozták magukkal a máshol is partner beszállítóikat.

A gyárak elhárították a tulajdonosi összetétel szerinti kategorizálják beszállítóikat. A Mercedes-Benz kecskeméti gyárának széles magyarországi beszállítói körrel van kapcsolata akár a gyártásról, akár a gyár bővítésénél az építkezésről legyen szó, de a tulajdonosi hátterüket nem vizsgálják. Amely cég magyar adószámmal rendelkezik, azt a Mercedes magyar beszállítónak tekinti – mondta a Népszavának Ludvig Orsolya, a kecskeméti gyár kommunikációs vezetője. Azt sem tudta pontosan megmondani a szakember, hogy a Kecskeméten gyártott luxusautókban mekkora a magyar beszállítók termékeinek aránya, ugyanis sok német beszállító is itt gyártatja le az alkatrészeket, ám az autógyárral a németországi székhelyű cég áll szerződéses kapcsolatban. Összességében így is jelentős százalékban magyarországi beszállítók termékeit építik be Kecskeméten a gyártószalagról legördülő Mercikbe.

Az Audi Hungaria magyar szériabeszállítóinak száma évről évre növekszik: jelenleg 90-nél is több magyar céggel dolgozik együtt a vállalat. Az Audi Hungaria magyar beszállítói a 2017-ben több, mint 373 millió euró árbevételt könyvelhettek el.

A Magyar Suzuki Zrt. a saját dolgozói mellett a beszállítói és márkakereskedői körrel együtt tízezernél több ember számára teremt munkalehetőséget. Az esztergomi gyárba több mint 4500 különböző alkatrész érkezik, mintegy 240 beszállítótól. A gépjárműgyártáshoz szükséges olyan gyártási alapanyagok sorolhatók ide, mint a préselt lemezek, a műanyag alkatrészek nyersanyagául szolgáló polipropilén granulátum, vagy épp a funkcionális elemek, mint a szintén hazai beszállítótól, just-in-time (éppen időben) rendszerben érkező ülések - mondta a Népszavának Ruska Viktória, a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetője.

Az autó háttéripari seregszemlén ugyan bizakodó volt a hangulat, ám az is egyértelművé vált, hogy tisztában vannak azzal, viharfelhők gyülekeznek az európai, de a világ autógyártása fölött is.

Figyelmeztető jel például az is, hogy az Európai Unóban mintegy 25 százalékkal zuhantak az új autó eladások szeptemberben. Ennek egyik oka, mint azt a Népszava korábban megírta, hogy az Audi és a Volkswagen késve adta be a néhány modelljére a szeptembertől hatályba lépett új teszt előírások alapján a típus tanúsítványt az európai auditált laboroknak. Márpedig a 2015-ös dízelbotrány kitörése óta a brüsszeli, de sok nemzeti közlekedési hatóság is szigorúbban ellenőrzi a laboratóriumi és a forgalomban mért fogyasztást, illetve szén-dioxid és a dízel motorok esetében a nitrogén-oxid, valamit korom kibocsátást. Az új szabályozás alapján minden típus,minden modelljére külön el kell végeztetni a vizsgálatokat, s ez a márkákat tekintve több száz modellt jelent.

Az is érzékenyen érintheti a magyarországi beszállítókat, hogy sok más márka mellett, az Audi eladásai például 60 százalékkal estek vissza. Idén szeptemberben a négykarikás márkából még 32 ezret sem sikerült eladni. A Mercedes ehhez képet alig érezte meg az eladások csökkenését, bár azért az elkönyvelt 12 százalékos visszaesés sem kevés. Ám még így is eladtak 80 ezret ebből a presztízs autóból. Az eladások szeptemberi drámai mélyrepülése azért is érinthette érzékenyen az autógyárakat, mert az év első 8 hónapjában még szárnyalt az európai és a világ autópiaca.

A szakemberek nem szívesen bocsátkoznak jóslásokba, de többen is úgy vélik, jövőre az előrejelzéseknél alacsonyabb világgazdasági növekedés várható, de az euroövezet és a hazai autógyárak szempontjából igen fontos német gazdaság bővülése is elmaradhat a várttól. Az amerikai elnök, Donald Trump vámháborúja pedig csak növeli a kockázatokat és az európai autókra kivetett vámemelés ötlete még nem biztos, hogy végleg lekerült a napirendről.

Az autóipari beszállító vállalkozások a fejlődésüket, növekedésüket gátló tényezők között első helyen említették a szakemberhiányt. A vállalkozások közül egyre többen ismerik fel, hogy az e-mobilizáció is alaposan megváltoztatja a hazai autógyártás szerkezetét és ez hatással lesz a működésükre. A versenyképességük fenntartására az innovációt elsődlegesnek tartják. Erre pedig már most készülnie kellene a hazai autóipari beszállítóknak és a kormányzatnak is.  

Digitális forradalom előtt az autógyártásA közösségi mobilitás és az automatizálás 2030-ig várhatóan forradalmat hoz az autóipari munkaerő és az autógyártás területén - állítja a PwC és a Strategy& tanácsadó cég nemrég megjelent A gépjárműgyártás átalakulása című tanulmánya szerint. A gyártósorokon, a karosszéria- és festőüzemekben dolgozók száma az automatizálás és az új típusú járművek összeszerelése miatt felére csökken. Az üzemekben a logisztikai munkakörben dolgozók száma mintegy 60 százalékkal csökken, részben azért, mert az embereket önvezető járművek váltják fel. A szükséges adatmérnökök száma egyes üzemtípusokban csaknem megkétszereződik, más üzemekben 80 százalékkal emelkedik, míg a szükséges szoftverfejlesztők száma akár 90 százalékkal is emelkedhet. A rendszeresített közösségi használatú járművek – amelyek egyszerűen A pontból B pontba közlekednek – az európai piac legalább 30 százalékát teszik majd ki. A gyártók és a fogyasztók számára jelentős változásokat jelez előre. A gépjárműgyártás kettéválik: lesznek tömegpiacra szánt, „semmi extrát” nem tartalmazó közösségi autók, amelyeket alkalmanként, egy-egy útra vesznek igénybe, illetve személyre szabott gépkocsik azok számára, akik továbbra is a saját autójukban szeretnének utazni. Mindez két különböző gyártípus gyors kialakítását teszi majd szükségessé. Az első olyan szabványosított, hálózatba kapcsolt „plug and play” járművekre összpontosít, amelyeket fiatal, városi autóvezetőknek szánnak. A második, legnagyobb rugalmasságot biztosító gyártípus – hasonlóan a mai magas presztízsű luxuscikkek piacához – személyre szabott járművek gyártásával foglalkozna. A tanulmány szerint ez a változás gyökeresen átalakítja a munkaerő összetételét, mivel a robotok nagyobb arányban lesznek jelen mind a gyártósorokon, mind kutatási-fejlesztési (K+F) területen. A becslések szerint a jelenlegi felkészültségű dolgozók 40-60 százalékára lesz szükség az üzemekben, miközben az adatmérnökök és szoftverfejlesztők száma 90 százalékkal emelkedhet.