Kettős támadást indított a változékony időjárás és az influenza

Publikálás dátuma
2019.01.17. 13:00
Illusztráció
Fotó: Pixabay
Bár csütörtökön nem várható fronthatás, a szokásosnál több mint tíz fokkal magasabb hőmérséklet melegfronti panaszokat okozhat. Az érzékenyek migrént, fáradékonyságot, alvászavart is tapasztalhatnak. Az érkező hidegfront pedig visszahozza a telet. A változékonyság miatt legyengült szervezet védtelenebb a kórokozókkal, így az influenza vírusával szemben is.
A csütörtöki 10-12 fokos, kora tavaszi meleget követően egy erős hidegfront hoz lehűlést, amellyel csapadék és hideg szél is érkezik, visszatér a zord januári tél. A nyirkos, fagyos idő ráadásul tartósnak ígérkezik – írta Pintér Ferenc, a Meteo Klinika igazgatója a Facebook-oldalán.
A változékony idő és a hidegfront még az egészséges szervezetet is megterheli, a szívbetegek, az idősek, illetve a krónikus betegséggel küzdők pedig fokozott veszélynek vannak kitéve. Mindezt nehezíti, hogy megkezdődött az influenzajárvány is, a legyengült szervezet a szokásosnál is védtelenebb a kórokozókkal és a külső hatásokkal szemben.
Télen gyakori a fejfájás, görcsös panaszok, általános gyengeség, de a csütörtöki melegebb időben migrén, fáradékonyság és a gyulladásos panaszok felerősödése és alvászavar is jellemző lehet. Az érkező hidegfront görcsös fájdalmakat provokálhat, a nyirkos, hűvös idő felerősítheti a kopásos eredetű ízületi bántalmakat. 

Előzzük meg az influenzát!

Ilyenkor különösen fontos a gyakori kézmosás, a zsúfolt helyek kerülése. Az immunrendszer erősítése érdekében a fokozott C-vitamin bevitel mellett naponta legalább egyszer fogyasszunk friss zöldséget és gyümölcsöt. 

Szerző

Az allergia ilyenkor is támadhat

Publikálás dátuma
2019.01.16. 14:14

Fotó: B. BOISSONNET / BSIP / AFP
A télen jelentkező allergiás tünetek okozója döntően a poratka, penészgomba vagy háziállat allergia. A panaszok kezelése mellett fontos az allergének számának csökkentése is.
Ha láz, rossz közérzet nélkül a lakásban erősödő tüsszögés, orrfolyás, orrdugulás jelentkezik vagy éjszakai köhögőroham tör ránk, javasolt allergológushoz fordulni. A téli allergiák kezelésére is a pollenallergiás tünetek csillapítására használt készítmények alkalmasak: az orrtüneteket enyhítő szteroid orrspray és antihisztamin gyógyszerek alkalmazása a legelterjedtebb. 
A kezelés fontos eleme, hogy csökkentsük az allergének számát. Ez, amellett, hogy sokszor jelentős anyagi ráfordítással jár, nem is mindig kivitelezhető tökéletesen. A poratka allergia esetén célszerű megszabadulni a szőnyegektől, a matracot és az ágyneműt célszerű allergénmentes, magas hőfokon mosható változatra cserélni. A kárpitozott bútorok helyett szerencsésebb lemosható felületű garnitúrát választani. Természetes, hogy a váratlanul megjelent állatallergiás tünetek miatt nem szeretnénk megválni a házi kedvencüktől, de sokan pusztán azért keresnek más alternatívát a kezelésben, mert idegenkednek a hónapokon át tartó gyógyszerszedéstől. – mondta dr. Balogh Katalin allergológus, a Budai Allergiaközpont főorvosa. 
A tüneti kezelésen túl az immunterápia a szervezet „áthangolásával” ér el tartós eredményt: nemcsak a tünetet, hanem a kiváltó okot kezeli. A 3-5 éven át tartó kezelés a pollenallergia mellett alkalmazható háziállat, penészgomba és poratka allergia kezelésére is. A beteg napi egy alkalommal tabletta vagy cseppek formájában szedi a készítményt, amely az allergén szigorúan ellenőrzött, hígított kivonatát tartalmazza. A kezelés végére - panaszok nélkül - képes lesz elviselni a korábbi allergén jelenlétét, eredményes kezelés esetén akár 10-12 évig nem is jelentkeznek a tünetei.
Szerző
Témák
allergia

Az izom nem felejt, de fokozatosan kell visszaszoktatni a mozgáshoz

Publikálás dátuma
2019.01.15. 14:14

Fotó: Pixabay
Az egyik leggyakoribb újévi fogadalom: az „idén edzeni fogok.” Bicskei Izabella edző arra figyelmeztet, ha ez valóban megtörténik, fontos, hogy fokozatosan kezdődjön, még akkor is, ha valaha komolyan sportoltunk.
Gyakori, hogy a fiatalkorukban aktívan sportolók harminc évvel később azt hiszik, onnan lehet folytatni, ahol tizenöt évesen abbahagyták - számolt be a tapasztalatairól Bicskei Izabella edző a Népszavának.
„A fáradó testünk azonban nem tud lépést tartani a lelkünk örök fiatalságával, ezért nagy a sérülésveszély.”

Az izmok ugyan valóban képesek „emlékezni”, lehet, hogy az alakon is látszanak a hajdani sport nyomai, de az ízületek már biztosan veszítettek a mobilitásukból. Hiába emlékszik az agy is akár a mozdulatokra és a technikákra, fokozatosan kell visszaszokni. Kis súlyokkal, lépcsőzetesen felépített terheléssel kell haladni.
„Sajnos mindent újra elölről kell kezdeni.”

Jó hír viszont, hogy a gyerekkori forma könnyebben visszajöhet; általában hamarabb látszik a legkisebb változás is, mint egy teljesen kezdő sportolónál. És – némi kitartással – előbb-utóbb el lehet érni akár a régi szintet is – biztatott Bicskei Izabella.

Rendszeresség és türelem

Mindig olyan legyen az edzés, hogy sikerélményt és örömet okozzon. Óvatosan feszegessük a határokat, mert az életkor előrehaladtával már egy-egy húzódás után sem olyan gyors a regeneráció, mint fiatalkorban.  
„Pihenni is hagyni kell a szervezetet, ne hajtsuk szét magunkat! Legyünk türelmesek: adjunk időt a változásra.”

Válasszunk szimpatikus mozgásformát, és tartsuk magunkat az edzéstervünkhöz. Ne legyenek hosszú kihagyások, de ne is menjünk minden nap. Bármelyik elemet: az edzésszámot, az időt, a nehézséget mindig fokozatosan növeljük – ajánlotta az edző.
Szerző
Frissítve: 2019.01.15. 14:23