Szalai Anna;
Budapest;parkolás;Karácsony Gergely;Fürjes Balázs;
2020-04-09 11:11:27
A koronavírus-járvány kitörése óta vegzálták Karácsony Gergelyt, hogy tegye ingyenessé a
parkolást. A főpolgármester viszont attól tartott, hogy ez káoszhoz vezetne. A háttérben
persze az is ott volt, hogy a kerületi polgármesterek nem akartak elesni a parkolási
bevételektől, lévén az adókból már nem sokra számíthatnak az idén. A közösségi közlekedés
átgondolatlan menetrend-váltása azután jól használható kommunikációs fegyvert adott a
kormány kezébe: számos járaton ugyanis valóban zsúfoltság alakult ki. Ezt Karácsony Gergely
is elismerte, elnézést kért és azonnal utasította a BKK-t a korábbi, sűrűbb szünidei
menetrend visszaállítására. Ez azonban kevésnek bizonyult a fővárosi Fidesz
elhallgattatásához, és Orbán Viktor kormányfő a járványügyi védekezések sűrűjében aláírta
az ingyenes parkolásról szóló kormányrendeletet. Az aktust annyira fontosnak tartotta, hogy
még videó is készült róla. A hivatalos indoklás szerint „a koronavírus-járvány elleni védekezés
egyik legfontosabb eszköze az emberek közötti biztonságos távolság fenntartása”, és „mivel
zsúfolt tömegközlekedési járatokon ez nem vagy csak korlátozottan lehetséges, fontos, hogy
aki tudja, használhassa a saját autóját.” A kormányfőt nem zavarta ebben az sem, hogy a
kerületek ellenzéki polgármesterei mellett két fideszes polgármester, Szentgyörgyvölgyi
Péter (V. kerület) és Pokorni Zoltán (XII. kerület) is sérelmezte a dolgot. Azt írták az Indexnek,
hogy „az ingyenes parkolás sértené a helyben élők érdekeit, és megnövelné a forgalmat a
kerületekben”.
A fővárosi közösségi közlekedés zsúfoltságát – Vitézy Dávid Budapest Fejlesztési Központ
(BFK) vezetőjével karöltve – először szóvá tevő Fürjes Balázs Budapest fejlesztéséért felelős
államtitkár rögtön beszállt az ingyenes parkolás mellett érvelő kormányzati
kommunikációba. Több twitter üzenetet is közzétett azóta ebben a tárgyban. Először a waze
adatai alapján írta, hogy az autósforgalom az első ingyenes napon „alig egy hajszállal több,
mint egy hete”.
Az operatív törzs hétfői sajtótájékoztatóján viszont Kiss Róbert alezredes és Müller Cecília
országos tisztifőorvos arra hívta fel a figyelmet, hogy sajnos sok lett az autó Budapesten.
Mindketten hangsúlyozták: a könnyítés nem engedély arra, hogy mindenki cél nélkül üljön
kocsiba. Karácsony Gergely főpolgármester erre reagálva egy Facebook bejegyzésben vágott
vissza: „hamar kiderült, hogy az olcsó népszerűség néha sokba kerül”. Majd hozzátette, hogy
a közúti közlekedés forgalmi adatai alapján a miniszterelnök bejelentésének másnapján a
közösségi közlekedés kihasználtsága nem csökkent, viszont az elmúlt hetekhez képest
érdemben nőtt a közúti forgalom.
Fürjes Balázs ma újabb twitter-üzenettel jelentkezett, amelyben a Budapest Közút adataira
hivatkozva állítja: alig 3 százalékkal nőtt az autósforgalom Budapesten az ingyenes parkolás
bevezetése óta. Közvetlenül a járvány előtt a Duna hidakon Buda felé reggel és 9 óra között
óránként 17703 autó haladt át, míg Pest felé 19934 kocsi. A kijárási korlátozás bevezetése után, de még a fizetős parkolás idején, szintén hétfőn, szint reggel Buda felé 11401-re, Pest
felé 11962-re csökkent az autós forgalom. Ez 36, illetve 40 százalékos visszaesés az átlagos
forgalomhoz képest. Április 6-án, az első ingyenes napon ugyanezen időben Buda felé
csaknem 12 ezerre, Pest felé 12600-ra emelkedett az áthaladó kocsik száma a hidakon. Ez
cirka 3 százalékos emelkedés. A kérdés ezek után az, hogy most elszabadultak a fővárosiak és
a zsúfolt buszok helyett átültek a kocsijukba fittyet hányva a kijárási korlátozásra vagy a
forgalom mit se változott? Utóbbi esetén viszont érthetetlennek tűnik a budapestiek
megdorgálása.