felügyelő biztos;e-útdíj;fizetős szakasz;költségvetési bevétel;

2013-10-21 07:18:00

Átalakítják a fizetős útdíjszakaszokat - de továbbra is a kisember fizet végül

Eddig 48 milliárd forint folyt be a költségvetésbe az e-útdíjból július elseje óta, így tartható a kormány évi 150 milliárd forintos bevétel tervezete. Az elmúlt három és fél hónap tapasztalatai alapján hamarosan változik az útdíjszerdő rendszer – közölte tegnap a köztévé.

Emlékezetes: július elsejétől kell a 3,5 tonnánál nehezebb járműveknek e-útdíjat fizetniük. Ez országosan több mint 6500 kilométernyi utat jelent, a fizetés szakaszonként történik. Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NIT-Hungary) ügyvezető főtitkára elmondta: ez a fuvarozóknak problémát jelent. A fuvarozói érdekképviseletekkel azonban folyamatosan egyeztet a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Ennek eredményeként rövidesen, mintegy kétszáz szakaszon megoldódnak az ilyen jellegű problémák .

Kibédi-Varga Lajos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium e-útdíj projektjének szakmai projektszóvivője elmondta, a díjköteles úthálózat 2075 darab úgynevezett elemi díjköteles szakaszra lett bontva. A fuvarozói érdekképviseletek javaslatainak figyelembevételével 2243 darab díjköteles szakaszra bővül a rendszer – emelte ki. A minisztériumnál azt ígérik: ezt követően is legalább félévente felülvizsgálják a rendszert.

Úgy tűnik van is miért felülvizsgálni útdíjszedő rendszer, a HU-GO működését, ugyanis erre átlagosan 2,3-es osztályzatot adott 136 logisztikai szakember – derül ki a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság felméréséből. A tanulmány szerint az indulás körüli botrányok után is számos nehézség és hiba van a rendszerben. Sokan nem számoltak az adminisztrációs feladatok jelentős növekedésével. Ugyanakkor többen sérelmezték az útvonaltervezés kiszámíthatatlanságát és az utólagos korrekció lehetetlenségét.

A HU-GO útvonaltervezésével, a díjköteles szakaszok kijelölésével és a tájékoztatással a legelégedetlenebbek a szakemberek, mindhárom szempontra 2,2-es osztályzatot adtak a válaszadók. Az ellenőrzés és a bírságolás viszonylag gördülékeny, legalábbis ezt jelzi a 3,5-ös osztályzat.

Teszt nélkül nagy felelőtlenség volt elindítani – összegezte tapasztalatait Pacsai Ferencné, a NiT Hungary regionális irodavezetője. Egy bizonyos, nincs dráma, működik az ország, a logisztikusok továbbra is biztosítják az ellátást. Más kérdés, hogy mindezt ki fizeti meg. A válaszadók csaknem fele szerint a terhet minden piaci szereplő közösen viseli, 38 százalékuk szerint pedig végső soron a fogyasztók állják az útdíj terheit.