Előfizetés

Továbbra is jó üzletet látnak a vasútépítésben

Publikálás dátuma
2013.10.29. 06:13
A háromnapos konferencia és kiállítás a külföldi vállalkozások élénk versenyét mutatja FOTÓ: K 2 PRESS
A háromnapos InnoRail nemzetközi vasúti konferencia a korszerű pályaépítés és -rekonstrukció jegyében zajlik Budapesten. Az unió az elkövetkezőkben nem a drága, teljes korridorfelújításokat fogja támogatni, a százmilliárdos beruházások helyét átveszik a kisebb volumenűek.

Jelenleg négy fontos magyar vasútvonal egyes szakaszain is nagyszabású, teljes újjáépítés folyik európai uniós pénzekből. De a szakemberek már tudják, a jövőben nem lesz olyan, mint ami most a Budapest-Békéscsaba, a Budapest-Cegléd-Debrecen, a Budapest-Nagykanizsa és a Budapest-Esztergom vonalon történik. Az unió ugyanis nem az ilyen típusú, drága, teljes korridorfelújításokat fogja támogatni. Ha forintban gondolkozunk, a magyar vasút világában a százmilliárdos beruházások helyét átveszik a kisebb volumenű, tízmilliárdosak.

Azt gondolhatnánk, a kisebb pénz kevésbé kelti fel az infrastruktúra-fejlesztésben érdekelt nagy, multinacionális cégek figyelmét. A valóság azonban úgy tűnik, éppen ennek az ellenkezőjét igazolja: a jelenlegi piaci helyzetben minden egyes megrendelésért keményen meg kell harcolni. A többségében külföldi kézben lévő vállalkozások élénk versenyét mutatja egy, a napokban Budapesten zajló nemzetközi konferencia is. A háromnapos InnoRail negyvenet jócskán meghaladó számú előadója, még inkább a több mint húsz kiállító között feltűnően sok az infrastruktúra-építő, bár természetesen a járműgyártók, a vasútvállalatok, a kiegészítő szolgáltatásokat kínáló cégek és az egyetemek is képviseltetik magukat. A konferencia számos támogatója közül a négy legnagyobb is ebből a szektorból kerül ki: a Swietelsky, a Strabag, a MÁV-Thermit és a Vasútépítők Kft.

Bár méretéhez képest a MÁV-csoport egyáltalán nem uralja a konferenciát, az érdemi munka hétfőn a magyar államvasúttal kezdődött a Kongresszusi Központban: A MÁV Szimfónikusok rövid koncertje után Pál László pályaműködtetési és üzletfejlesztési vezérigazgató-helyettes előadása következett. Elmondta, hogy míg néhány szakaszon a kiemelt nagyprojektek kilométerenként több mint 800 millió forintból, magas műszaki színvonalon, az EU-s követelményeknek is teljesen megfelelő, akár 160 kilométer/órával járható pályákat eredményeznek, közben máshol leromlik a pálya, lepusztulnak az állomásépületek. Pál László szerint

Magyarország az idén lejáró hétéves pénzügyi EU-ciklus első éveiben nem jeleskedett a vasúti célokra rendelkezésre álló tetemes összegek lehívásában. Kezdetben leginkább azért nem, mert egyszerűen nem állt készen időben kellő mennyiségű, jól előkészített projekt. Az unió szabályai szerint a közlekedési operatív program (KÖZOP) forrásait még egy kétéves pótidőszakban, tehát 2015 végéig fel lehet használni. Ennek köszönhetően kerültek előtérbe a járműbeszerzések, hiszen azok gyorsabban lezajlanak, mint a pályaépítések. A MÁV-Starthoz ezért a meglévő 60 után még 42, a GYSEV-hez a korábban rendelt négy után még hat Stadler Flirt motorvonat érkezik.

A MÁV 2012 szeptemberében azonban létrehozta a 3 éves gördülő tervezés módszerét alkalmazó egységes fejlesztési részleget, így most már mindig készen áll egy-egy megfelelő fázisban lévő fejlesztési terv.

A következő, 2014-ben kezdődő hétéves ciklusban a KÖZOP-ot az intelligens közlekedésfejlesztési operatív program (IKOP) váltja föl. Az IKOP-ban kevesebb lehetőség lesz a "faltól falig, pincétől padlásig" típusú pályarekonstrukciókra. A Budapest-Miskolc vonalra tervezett felújítás lenne az IKOP-stílusú (de még KÖZOP-ból fizetett) mintamunka. Itt már nem átfogó rekonstrukcióra gondolnak az illetékesek, csupán emelt szintű felújításra, azaz elsősorban a pálya eredeti kiépítési sebességének, kapacitásának visszaállítására. Egy olyan terv született, amely szerint egy negyven kilométeres szakaszon csak az egyik vágányt építenék újjá. Ezen a vágányon mind a két irányban járnának az IC-k, a tehervonatok viszont csak a másik vágányt használnák, vagyis nem amortizálnák a frissen rendbehozott pályát.

A Budapest-Esztergom vasútvonalon komplex beruházás zajlik, a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) égisze alatt, ez azonban nem tartalmazza a kapcsolódó fontos elővárosi vonal villamosítását. Ezt a feladatot a MÁV végzi majd el a KÖZOP finanszírozásában és Pál László ígérte szerint hamarosan ki is írják a vonatkozó tendereket. A következő kiemelt KÖZOP-terv több, kisebb híd felújítását tartalmazza. Olyan átkelőkről van szó, amelyeknek műszaki állapota annyira leromlott, hogy vagy a sebességet vagy a tengelyterhelést korlátozni kell a rajtuk való áthaladás során, ezért szűk keresztmetszetet jelentenek. A tízmilliárd forintos nagyságrendbe tartozik a vasúti átjárók biztonságának növelése is, egy másik, hasonló léptékű terv pedig állomásépületek korszerűsítését célozza. 10 helyen azonos szakmai standardek és arculati elemek mentén újul meg az állomásépület, 18 helyszínen pedig az integrált ügyfélszolgálati program részeként kormányablak is létesül.

Matthieu Bertrand az Európai Bizottság mobilitáspolitikai és közlekedési főigazgatósága nevében arról beszélt, hogy az EU milyen eszközökkel kívánja összekapcsolni az európai hálózatokat - a közlekedés mellett itt az energetikára és a telekommunikációra is gondolni kell. A hétfő délelőtt többi előadója is a különböző országok különböző műszaki paraméterű (a villamosításhoz használt energia, biztosítóberendezés) vasútjainak minél hatékonyabb összekapcsolásáról, ennek technológiai és jogi kérdéseiről beszélt. A tegnap délutáni témák közül talán a nagy sebességű vasút érdemelte a legnagyobb figyelmet.

Ma délelőtt kifejezetten a pálya, a sín építésének és rekonstrukciójának kérdései kerülnek napirendre a Kongresszusi Központban, Bernhard Brandner nemzetközi projektvezető a Swietelskytől például "Hazai innovációs eredmények alkalmazása a vasútrekonstrukciók esetében" címmel tart előadást.

Károsíthatja a gyerekek egészségét a PVC

Publikálás dátuma
2013.10.28. 13:54
thinkstock
Lehetőség szerint kerüljük a PVC alapanyagból készült használati cikkek vásárlását a gyerekeknek, ezek a termékek ugyanis nagyobb eséllyel tartalmazhatnak egészségkárosító hatású lágyítószereket - hívja fel a figyelmet a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH).

Az Európai Unióban háromféle lágyítószer (DEHP, DBP, BBP) alkalmazása tiltott gyermekjátékokban, illetve gyermekápolási cikkekben, valamint további háromféle lágyítószer (DINP, DIDP, DNOP) felhasználása tilos a gyermekek által szájba vehető játékoknál és gyermekápolási cikkeknél - emlékeztet a hatóság az MTI-hez eljuttatott hétfői közleményében. Az NFH ugyanakkor hangsúlyozza: a gyerekek gyakran, akár huzamosabb ideig is érintkezhetnek olyan termékekkel, amelyek az uniós jogszabály szerint nem tartoznak ugyan a gyermekápolási cikkek körébe, de anyaguk miatt potenciálisan tartalmazhatnak lágyítószert. Ilyen használati cikk például az esőköpeny vagy a gumicsizma.

Az NFH laboratóriuma nyolc, kisgyermekek számára készült PVC anyagú gumicsizmát és esőköpenyt vizsgált meg, ezek közül hat tartalmazott DEHP lágyítószert nagy mennyiségben. Az esőköpenyeknél a gyermekápolási cikkekre vonatkozó határérték akár több százszorosa, míg a gumicsizmáknál még magasabb lágyítószer-tartalom volt mérhető.

Az uniós szabályozás módosítására már születtek javaslatok a tagállamok, például Dánia részéről. A kezdeményezések jogszabályi realizálását támogatná az NFH, de mostanáig konkrét szabályozás-módosítás nem lépett életbe - írja közleményében a szervezet.

A tüsszentés anatómiája

Publikálás dátuma
2013.10.28. 12:07
thinkstock
A nátha szervezetünkbe való fészkelésének első tünetea torokfájás, az orrdugulás és a tüsszögés, amelyhez később fejfájás, köhögés, rekedtség és láz is társulhat. A tüsszentés a szervezet védekező mechanizmusa, egy reflex, amely – a köhögéshez hasonlóan – a felső légutakat hivatott megtisztítani a nem kívánatos betolakodóktól, hosszú távon azonban igencsak legyengítheti szervezetünket.

A tüsszentést az orrnyálkahártya irritációja indítja el, amelyet többek közt annak virális fertőzése is okozhat. Az orrnyálkahártyagyulladásakor az érzéksejtek aktivációja egy reflexmechanizmust indít el.

„A folyamat során a mellkas és a torok izmai összehúzódnak, a szemünket pedig behunyjuk. A lágyszájpad zár,ezt pedig elsöprő erejű, akár 120-190 km/h-s sebességet is elérő tüsszentés követi. Ez az összetett folyamat mindössze 2-3 másodperc alatt megy végbe, mégistöbb ezer kórokozóktól hemzsegő apró nyákcsepptől szabadítja meg a légutakat – részletezte a tüsszentés anatómiáját Dr. Kovács Viktória, fül-orr-gégész, audiológus főorvos.

Bár a tüsszentés önmagában védekező mechanizmus, náthával párosulva igen kellemetlen és a mindennapokat megkeserítő tünetté válhat. A Wick Pharma GmbH 2013-as globális felmérése­ szerint, az emberek 67 százalékának (Magyarországon 57 százalék) életét nehezíti meg a tüsszögés.Világszerte a köhögés és az orrfolyás után ez a harmadik leggyakoribb nátha szimptóma, amelyet az emberek észlelnek. A végeláthatatlan tüsszögésnek elejét vehetjük, ha orrnyálkahártyánkat tisztán és nedvesen tartjuk.Ehhez azonban fontos, hogymegfelelő módszert és megfelelő ideig használjunk.Két hétnél tovább ne alkalmazzunk orrnyálkahártya lohasztó orrsprayt, és lehetőleg olyan készítményt válasszunk, amelyet a tudomány mellett a természet ihletett.Elérhető olyan orrspray is, amely az orvosi hatóanyag mellett eukaliptuszt és aloeverat tartalmaz, ígyegyszerre csökkenti az orrnyálkahártya duzzanatát, ugyanakkor ápol és hidratál is.Emellettakár 8 órán keresztül véd az orrdugulás ellen.

Ha odafigyelünk és már az első jeleknél bevált segítséghez fordulunk, elejét vehetjük, hogy a nátha eluralkodjon felettünk, és gondtalanul végezhetjük napi teendőinket anélkül, hogy egyetlen percet is elveszítenénk életünkből megfázás miatt.