Európa;Fidesz-kormány;kötelezettségszegési eljárás;Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal;árfelülvizsgálati jog;földgáztörvén;földgáztörvény;

2013-11-11 06:16:00

Új kötelezettségszegési eljárásra számíthatunk

Megvonná az árfelülvizsgálati jogot a kormányzat a földgáztörvény módosításával a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivataltól. Ezzel a kormányzat bebetonozná azt a jogsértő állapotot, hogy a hatóság nem ismeri el a szolgáltatók valamennyi hálózat fenntartási költségét a gázárakban. Szakértők szerint emiatt újabb kötelezettségszegési eljárást indíthat majd az Európai Unió hazánk ellen. 

Törvénymódosítással betonozná be a meglévő jogsértő állapotot Fidesz-kormány, hogy továbbra se kelljen a gáz árak megállapításánál figyelembe vennie a földgázszolgáltatás valós költségeit.

Az Orbán-kabinet még azzal sem törődik, hogy az átala tervezett jogszabályváltozás nyilvánvalóan sérti az Európai Uniós (EU) szabályokat - tudtuk meg iparági szakértőktől.

Németh Szilárd fideszes országgyűlési képviselő, aki egyben a kormánypárt rezsicsökkentési felelőse a napokban Karcagon jelentette be, hogy Fidesz a földgázellátási törvény módosítását kezdeményezi annak érdekében, hogy a rendszerhasználati és egyetemes szolgáltatási díjakat határozatlan ideig ne módosíthassák.

A jelenlegi szabályozás szerint negyedévente nyújthatnak be árfelülvizsgálati kérelmet a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz (MEKH) a gázszolgáltatók, hogy a tarifákban tükröződjenek a szolgáltatás költségei.

Ezeket a kérelmeket azonban az utóbbi három évben - esetenként indoklás nélkül - elutasította hivatal. Vagy közölte a társaságokkal, hogy a korábban elfogadott költségtételek egy részét a továbbiakban nem ismeri el tényleges kiadásként.

Így a gázdíjak változtatását nem találja indokoltnak. A törvénymódosítással a Fidesz elvenné a hivataltól a mérlegelés lehetőségét, miután a jogszabályban rögzítené, hogy a MEKH szakértőinek nem kell többé új díjakat megállapítania, bármilyen hálózat fenntartási költségnövekedés is következzen is be a szolgáltatóknál.

Németh szerint erre azért van szükség, mert a szolgáltatók alacsonyabb fogyasztás esetén ennek a díjnak az emelésével "trükköztek", így biztosítva a magas bevételeket.

"Ez a fordított arányosság is bizonyíték arra, hogy a szolgáltatók azt csináltak, amit akartak: ha kevesebb a fogyasztás, akkor majd drágábban adjuk, és akkor is megmaradunk a pénzünknél" - fogalmazott Németh Szilárd. Aki hozzátette: a törvénymódosítás véleménye szerint szükséges ahhoz, hogy semmi se veszélyeztesse a rezsicsökkentés politikáját.

Hozzáértők szerint a hazai jogalkalmazás már ma is sérti az Unió belső szabályait, amelyek rögzítik, hogy az energia tarifáknak tartalmazniuk kell a hálózat fenntartás valós költségeit, s a kiadások elismerésekor nem lehet különbséget tenni az egyes felhasználók között.

Korrekció a rezsicsökkentésből kimaradottaknál

Bár a Fidesz-kabinet görcsösen igyekszik a saját propaganda hadjáratának megfelelni, és mindenütt csökkenteni az energia árakat, több tízezer család mégsem jut árkedvezményhez - jegyzik meg szakemberek. Azok a fogyasztók ugyanis nem részesülnek árengedményben, akik valamilyen árkedvezményért elhagyták a területi, vagyis az úgynevezett egyetemes áram, illetve földgáz szolgáltatójukat és kiléptek a szabad piacra. A verseny szektorra ugyanis nem érvényesek a lakossági ágazatban létező hatósági árak. Hasonló helyzetben vannak az olyan önkormányzati többségi tulajdonú társasáházban lakó családok is, ahol az ingatlan kezelő társaság kénytelen a piacról beszereni a lakások fűtéséhez szükséges gázt.
Így például számos miskolci lakos is kimaradt a"rezsicsökkentésből." Koczák Szilvia a település sajtószóvivője lapunk kérdésre válaszul közölte: Miskolcon a lakossági fogyasztóknál automatikusan, egyértelműen jelentkezett a 10 százalékos gázárcsökkenés. Ugyanakkor voltak olyan fogyasztók, akik, hiába az új jogszabály, a kedvezményt nem tudták igénybe venni. Ilyen a MIK Zrt. is ( a Miskolci Ingatlangazdálkodó Zrt., Miskolc Megyei Jogú Város forgalomképes ingatlanvagyonának kezelője), amely a gázt, a jogi szabályoknak megfelelően, piaci áron köteles beszerezni. Mivel emiatt nem esett bele a rezsicsökkentés kedvezményezettjeinek körébe, maga sem tudta érvényesíteni azt a lakossági fogyasztóknál.
A szóvivő hozzátette: a város vezetése ezért megvizsgálta annak lehetőségét, hogy az önkormányzati lakásoknál, miként lehet rezsit csökkenteni. A MIHŐ (a város hőszolgáltatója) segítségével 10 százalékkal kedvezőbb áron sikerült beszerezni a MIK Zrt. számára a gázt. Az ezzel szerzett bevételt pedig nem a nyereség növelésére, hanem a bérlők számára, a rezsidíj csökkentésére fordítja az ingatlan kezelő. Így igyekszik a lakók számára biztosítani az általános fogyasztói rezsidíj csökkentést. A közgyűlés elfogadta, hogy a központi fűtés és melegvíz-szolgáltatás díjai, az alapdíj kivételével, 10 százalékkal csökkentek október elsejétől. Miskolcon, ez 317 lakást, vagyis ennyi családot érint. A csökkentett díjnak a novemberi számlán kell megjelennie és ezt a fogyasztónak is érzékelnie kell - fűzte hozzá a szóvivő.

Vagyis a hálózat használatért az ipari és a lakossági felhasználóknak egyforma nagyságú, költség alapon kiszámított díjat kell fizetniük. Az EU erre augusztusban a kormányhoz írott levelében fel is hívta a figyelmet.

Ám ezt a kormányzat részéről a "rezsicsökkentés ellenei uniós támadásnak" állították be. Miközben csupán arról volt szó, hogy az EU felhívta Magyarország figyelmét arra, hogy az uniós előírások rá is vonatkoznak.

Elemzők szerint abban az esetben szinte garantált a Magyarországgal szembeni újabb uniós kötelezettség szegési eljárás elindítása, ha a kormányzat, újabb törvénymódosítással is ellehetetleníti a kiadások megjelenítését a hálózati díjakban.

Az egyik kormányzat által el nem ismert költségtétel például az úgynevezett hálózati mérési különbözet, amely gyakorlatilag a földgáz "mozgatása" során keletkező veszteség.

Ez a hálózati veszteség egyebek mellett a gáz ki és betárolásakor, a üzemzavarok, vagy balesetek, illetve szabálytalan vételezések során keletkezik.

Vagyis, nem a szolgáltatónak felróható okokból. Ezért ezt a költség tételt Európa szerte mindenütt elismerik. Így a szakemberek szerint érhetetlen, hogy a magyar kormányzat az utóbbi időben nem fogadja el ezt a kiadási elemet.