államtitkár;Székely László;Ángyán József;földforgalmazási törvény;termőföldhasználat;

A földforgalmazás jogszabályi környezete korrekcióra szorul FOTÓ: VAJDA JÓZSEF

- Földforgalmazási káosz tombol országszerte

A nem egészen három hét múlva hatályba lép a földforgalmazási törvény termőföldhasználatról és -bérletről szóló része. Székely László az alapvető jogok biztosa november utolsó dekádjában jelezte, a fölforgalmi törvény több ponton is ütközik az "alaptörvénnyel". A szakemberek azonban jóval több kifogásolnivalót találtak a jogszabályban, amely hátrányosan érintheti a gazdákat, a földtulajdonosokat és a mezőgazdasági társaságokat.

A vidékfejlesztési miniszterhez fordult Székely László, az alapvető jogok biztosa, hogy nyújtson be módosító javaslatot a földforgalmi törvényhez, hogy az legalább az "alaptörvénynek" megfeleljen.

A jogszabály elfogadása ellen több szervezet is tiltakozott, s Ángyán József, a Vidékfejlesztési Minisztérium volt államtitkára a végszavazás után szakított a Fidesz-frakcióval.

A földbizottságok nem köteles indokolni a döntését és az ellen fellebbezni nem lehet, s ez is nehezen egyeztethető össze a jogállamisággal.

Az is furcsa, ha a földbizottság nem hajlandó dönteni, akkor a területi mezőgazdasági szervezetnek azt elutasításként kell értelmeznie.

Igaz, még azt sem tudni, hogyan jöhetnek létre ezek a bizottságok, csak az ismert, hogy a faluban lévő gazdálkodókból kell összeállítani.

A működési szabályokról semmi konkrétum nem ismert. A föld forgalmazás leszűkítése a földművesekre, mintegy 2 millió földtulajdonos vagyonát értékeli le úgy, hogy nem rendelkezhet szabadon a tulajdonával.

Szabó Rebeka, az Együtt-PM országgyűlési képviselője a Népszavának elmondta, szerinte is aggályos, hogy nem jelent még meg a földbizottságokról a földbizottságokkal kapcsolatos végrehajtási rendelet.

A szakpolitikus a földforgalmi törvényt botrányosnak nevezte, és az agráriumot érintő törvénykezés gyakorlatáról elmondta, jószerivel arra sincs ideje a képviselőknek, hogy elolvassák az akár 70 oldalas jogszabálytervezetet, úgy kell szavazniuk.

Az ellenzéki politikus lapunknak elmondta, amíg az új jogszabály nem lép érvénybe, a jelenleg hatályos törvény alapján lehet bérelni, illetve adni-venni a termőföldet.

A szocialisták üdvözölték Székely Lászlónak, az alapvető jogok biztosának november 20-ai jelentését, és azt, hogy abban Fazekas Sándorhoz fordult, a jogsértő paragrafusok miatt.

Az MSZP azonban tovább mentek, s közleményükben felszólították az agrárminisztert, hogy a magyar mezőgazdaság érdekében mielőbb tegyen eleget a felszólításnak!

"Amennyiben ez nem történik meg, arra kérjük az ombudsmant, forduljon az Alkotmánybírósághoz" - áll a párt közleményében.

Hangsúlyozták, "a biztos szerint a majd' három hét múlva hatályba lépő szabályozás egyes elemei nem felelnek meg az Alaptörvénybe foglalt tisztességes eljáráshoz és a hatósági ügyek tisztességes intézéséhez fűződő jogoknak.

A termőföldre vonatkozó adásvételi szerződések esetében ugyanis a jelentés szerint a demokratikus legitimációval nem rendelkező helyi földbizottság hozhat - objektív szempontokat nem tartalmazó - döntést".

Az MSZP szerint a Fidesz földtörvénye súlyosan veszélyezteti a hazai mezőgazdasági termelést, az állattenyésztést és a magyar élelmiszeripart.  A kiszámíthatatlan jogi szabályozás kisemmiz kétmillió földtulajdonost és munkahelyek tízezreit szünteti meg.

Az MSZP úgy véli, a bizonytalanság helyett éppen hogy védelem szükséges a mintegy 100 ezer mezőgazdasági munkavállalónak, és kiszámítható feltételek az egyéni, és a családi gazdálkodók, a társas kis- és közepes vállalkozásoknak, valamint a legnagyobb állatállományt gondozó nagyüzemek működéséhez.

A védelem és a kiszámíthatóság rá is férne az agrártársaságokra - állította a Népszavának Horváth Gábor, a Mezőgazdasági Termelők és Szövetkezők Országos Szövetsége (MOSZ) főtitkára.

A földforgalmi törvény december közepén elsőként hatályba lépő passzusai az agráriumnak éppen ezeket a szereplőit érintik leginkább.

A törvény értelmében a mezőgazdasági nagyüzemeknek 1200 hektárnál nagyobb területe nem lehet, vagyis a jogszabály miatt az azt meghaladó birtoktestek esetében a lejáró szerződéseket nem újíthatják meg.

Ezzel gyakorlatilag ellehetetlenítik az állattartó telepeket, hiszen 10-20 ezer sertést, vagy 600-1000 szarvasmarhát nem lehet ekkora területen megtermő takarmánnyal ellátni.

A megszűnő, vagy leépülő gazdaságok kénytelenek lesznek szélnek ereszteni dolgozóikat, a gyakran uniós támogatással vásárolt nagy értékű berendezései leértékelődnek, hiszen azokat adott birtoknagyságra számolva szerezték be.

"A törvénynek a társaságokat romboló ereje evidencia, de hogy ki műveli az agrárcégek elveszített területeit, azt ma még homály fedi" - figyelmeztetett Horváth Gábor.

Piacozó lézerfizikus és más visszásságok
Az MSZP azt követeli, a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) vizsgálja ki az elmúlt évek tanyafejlesztési programjainak eredményét, mert több támogatás odaítélése is megkérdőjelezhető.
Gőgös Zoltán, a szocialisták agrárpolitikusa hétfői sajtótájékoztatóján elmondta: azután kezdett kutakodni, hogy az idei tanyaprogramban a legtöbb támogatást a budapesti belvárosi önkormányzat kapta a tanyasi termékek piacra jutásának elősegítésére. Az ellenzéki képviselő közölte: szintén idén 58 millió forintot nyert egy olyan Bács-Kiskun megyei piacszövetkezet, amelyet két nappal a pályázati határidő lejárta előtt jegyeztek be. A szövetkezet alapítója eredetileg lézerfizikus, és projektigazgatója egy kistérség-fejlesztési egyesületnek, amely szintén nyert 11 millió forintot a tanyaprogramon.
Gőgös közölte, 2011-ben jelentős összegű tanyafejlesztési támogatást kapott Fülöpháza egy baromfivágópont, egy tésztaüzem és egy önkormányzati bolt létrehozására. A település polgármestere Balogh József országgyűlési képviselő, akit azzal gyanúsít az ügyészség, hogy súlyosan bántalmazta élettársát. Az átadott épületek egyike teljesen üresen áll, az udvaron azonban egy trafik található, ami a polgármester nevelt fiáé. Hozzátette: a megyében másutt is előfordult, hogy dohánybolt nyílt egy eredetileg piacnak szánt épületben, így összeér a "trafik- és a tanyamutyi".
Gőgös Zoltán beszélt arról is, hogy a parlament már hétfőn éjszaka - tízórás időkeretben - megtárgyalja az új földtörvénnyel összefüggő, pénteken beterjesztett jogszabály-módosításokat. Szerinte a javaslat még hátrányosabb helyzetbe juttatja az állattartókat. (MTI)

A törvényhez ugyanis hiányoznak a végrehajtási rendeletek, így csak annyit tudni, hogy földművesnek egyebek mellett az számít, aki agrárvégzettséggel rendelkezik, de az már nincs tételesen felsorolva, mit tekint a törvényhozó annak.

A területi mezőgazdasági szervezetek - róluk sem derült ki eddig sok minden - dönthetnek a használatról, bérbeadásról, de egyelőre nem világos, milyen elvek alapján.

A későbbiekben előfordulhat, hogy egy agrárközgazdász bérbe vesz egy területet, talajművelés után beveti, majd egy valamikor megjelenő végrehajtási rendeletből megtudja, hogy ő mégsem számít földművesnek, és szedheti a sátorfáját.

A hatóságok a rendeletek megjelenéséig nem tudnak eljárni, ráadásul a későbbiekben az ombudsman a rendeletekben is találhat kivetni valót. Így jelentős területek maradhatnak parlagon a törvény hatályba lépése után.

Ez a földtulajdonost is hátrányosan érinti, hiszen amíg nem tisztázódik kinek és hogyan adhatja bérbe a birtokát, nincs bevétele a bérleti díjból.

Ha jövő májusban jár le a szerződése a tulajdonosnak, eladni sem lesz egyszerű, hiszen a helyi földbizottság kezében lesz a döntés.

"A kormány szabadpiaci földterületeket akar kihasítani a társaságok bérelt földjeiből, hogy a klientúrájának jutassa azokat, de a választások közelsége miatt nem meri, vagy nem tudja meghozni a szükséges egzakt szabályokat, nehogy valamelyik lehetséges szavazó csoportját magára haragítsa" - jegyezte meg Horváth Gábor.

A MOSZ az Alkotmánybírósághoz fordul, egyebek mellett a szabad vállalkozás jogának megsértése miatt, de ha szükséges, nemzetközi fórumoknál is panaszt tesz.

Az atlatszo.hu-nak nyilatkozó adóellenőr névtelenséget kért, ő is azt állítja hogy akadályozták, ellehetetlenítették a munkáját, azért hagyta ott az adóhivatalt. Ahogy korábban Horváth András, az újabb adóellenőr beszélt arról, hogy a NAV-on belüli szervezeti változások jelentősen gyengítették a hivatal ellenőrzési képességét, elsősorban a kiemelt adózók vonatkozásában.