Szóval, mi folyik itt? Azt tudjuk, honnan indultunk, milyen folyamatok határozták meg a negyed változásait. Látjuk, de vajon értjük is, mi zajlik itt jelenleg? Átlátjuk a negyed rétegződéseit, hullámzásait?
A Negyed6negyed7 hanuka-i kiadásában ezekkel a kérdésekkel, a VI.-VII. kerület rétegződéseivel foglalkozunk, az itt élő-alkotó szubkultúrákat helyezzük reflektorfénybe. Megnézzük, mi maradt a régi zsidónegyedből, hogyan alakult és értelmeződött át ez a közeg, mi vonzza a fiatalokat és tényleg taszítja-e az idősebbeket a negyed.
Örökség és közösség, avagy a Belső-Erzsébetváros árnyalatainak megvilágítása a fesztiválunk célja, ennek megfelelően választottunk a megszokott helyszínek, hagyományos programok mellett olyan rendezvényeket és tereket, melyek révén közelebb hozhatjuk az egyes rétegek életét.
A Marom Klub Egyesület programsorozatában a környék színeit olyan nappali programokon keresztül szeretnénk bemutatni, mint a köztéri művészetről szóló bemutató, a Mi a csoda? Micsoda? fotókiállítás, vagy a közösségi képregény-készítés (kiemelt programjainkat a következő oldalakon olvashatjátok). Rengeteg gasztronómiai programmal is várunk, különösen a street food sétát ajánljuk figyelmetekbe. A negyed színeihez, rétegeihez kapcsolódó beszélgetések, előadások sokaságát is megtaláljátok a hely szerinti bontásban - a drámapedagógiai foglalkozástól a hajléktalanok Élő könyvtáráig. Esti programjainkat is a szubkultúrák bemutatásának szenteljük, a cigány, zsidó, spanyol, balkáni zenei előadásoktól az izraeli, belga underground-ig (3421 X MissRED, Buttering Trio; Lefto és Galo, hogy csak párat említsünk).
A negyed izgalmas helyszíneire invitálunk tehát: ismerkedésre, beszélgetésre, közös alkotásra, a Hanuka ünneplésére, és annak feltárására, kinek mit jelent a negyed - minek a negyede a Belső-Erzsébetváros.
Fiatal dizájnerek különleges térinstallációjával, a VJ Centum fényfestésével, valamint live acttel kezdődik Budapest első, fiatal alkotók által újraértelmezett Hanuka Fesztiválja november 27-én. A Negyed6Negyed7 a város egyik legnagyobb kulturális fesztiváljává nőtte ki magát: több mint harminc helyszínen, száznál több programmal várunk november 27-december 5. között. A fesztivál megnyitójával is szeretnénk szimbolizálni, hogy nem egy hagyományos vallási ünnepről van szó. Ez az első alkalom, hogy Budapest történelmi zsidónegyedének közepén (a Gozsdu Udvarban) állítunk fel egy térinstallációt az ünnep idején. A BLOKK Építész Műhely Hanukia Padja – a fesztivál találkozópontja – ráadásul egyszerre fejezi ki, hogyan lehet kreativitással, civil összefogással és innovációval újraértelmezni, "kinyitni" egy vallási ünnepet. A Hanukia 9 lángját tartó fal jól kifejezi idei fesztiválunk koncepcióját és Hanuka üzenetét is: a látszólag elválasztott tér összeköt bennünket - a járókelők közti vízszintes teret, lángjaival pedig a földet és az eget.
Hanuka, azaz a Fény ünnepének nyolc napján a Makkabeusoknak a szíriai görögök feletti győzelmére, a Jeruzsálemi Szentély megtisztítására újraavatására, valamint a nyolc napon át égő mécses csodájára emlékezünk.
Az időszámításunk előtti 2. század közepén járunk, a hellenizmus térhódításának korszakában. Júdeát IV. Antiokhosz hellén uralkodó kormányozza, aki Zeusz szobrát állíttatta fel a jeruzsálemi Szentélyben, a városban bálványokat hordoztatott körbe, kötelezve a zsidókat, hogy boruljanak le ezek előtt. Modiin kisvárosában felkelés robbant ki Matitjahu vezetésével; fia, Júda Makkabi pedig egy kis csapattal legyőzte a túlerőben lévő szír-görög sereget, majd megtisztították, és újraavatták a Szentélyt (innen a Hanuka elnevezés - héberül „felszentelést” jelent).
Hanuka ünnepéhez kapcsolódik a nyolc napon át égő olaj csodája is. A történet szerint, amikor a Makkabeusok a Szentély megtisztításakor meg akarták gyújtani a liturgikus gyertyákat, mindössze egyetlen napra elegendő kóser olajat találtak. Az új olaj előállítására nyolc napra lett volna szükség, ám a hagyomány szerint ekkor csoda történt: az egy napra elegendő olaj nyolc napon át kitartott. Innen ered az a szokás, hogy Hanuka első napjától minden este eggyel több gyertyát gyújtunk meg. A gyertyatartó, azaz a hanukia nyolc ágát a kilencedik – középső – "szolga" (sámesz) segítségével gyújtjuk meg, így az ünnep végére az összes láng ég és hirdeti az olaj csodáját – a kitartó fényt.