Folytatódik a harc a Ganz-Skoda és a BKK között, miután értesüléseink szerint az utolsó pillanatra, hétfő estére hagyott döntés szerint a Vitézy Dávid irányította fővárosi közlekedés-szervező cég ismét kizárta a versenyből állítólagos „átláthatatlan, offshore-háttere” miatta a Ganz-Skodát, és a baszk CAF-ot hozta ki győztesnek. Néhány más érvet is felhoztak az offshorozás mellett, de ezek egyelőre nem ismertek. A BKK ezzel másodszorra hirdetett eredményt a még februárban kiírt tenderen, hiszen egyszer, szeptemberben már nyert a CAF, a Ganz-Skoda ajánlatának eredménytelenné nyilvánítása mellett. Akkor az éppen felújítása alatt álló 1-es villamosvonalra szánt 37 új járműre vonatkozó közbeszerzésen állítólagos műszaki hiányosság miatt bukott el a Ganz-Skoda.
Akkor, az első körben öten vettek részt a pályázaton, közülük a Siemens és a CAF adott be érvényes ajánlatot, a Ganz-Skoda, a Stadler és a lengyel PESA ajánlatát kizárta a BKK. Kiderült, a nyertes CAF 90 millió euróért, mintegy 27 milliárd forintért vállalta a villamosok gyártását és leszállítását, míg a Siemens 115 milliót ajánlott. Csakhogy a Skoda például 5 milliárd forinttal olcsóbban leszállította volna a járműveket, ha nem zárják ki. (Viszonyításként: 5 milliárd forintból 50 darab új autóbuszt lehetne vásárolni.) Miután a Skoda nem fogadta el az eredményt, fellebbezett, és a Közbeszerzési Döntőbizottság elé került az ügy. A döntőbizottság pedig úgy döntött, hogy a BKK nem írhatja alá a szerződést a CAF-fal, hanem arra kötelezte Vitézyéket, hogy még december 31-ig hirdessenek új eredményt. Megalapozatlannak találta ugyanis a testület a BKK-nak a Skodát kizáró érveit. A közbeszerzési szabályok többszöri megsértése miatt ráadásul egymillió forintra büntették a BKK-t, és új nyertes megnevezésére kötelezték őket.
Ekkor állt elő a BKK azzal a „véleményével”, hogy gyanús, de legalábbis átláthatatlan, ezért offshore-gyanús a Gazn-Skoda tulajdonosi háttere. Az „offshorozás” miatt kezdettől tiltakozott a Skoda, sőt még be is perelte a BKK-t – igaz, a Fővárosi Törvényszék november végén elutasította a jó hírnév megsértése miatt indított keresetet. Időközben a Ganz-Skoda igyekezett minden fórumon bizonyítani, hogy tulajdonosi háttere nem átláthatatlan, végső soron nyolc magánszemély a tulajdonosa. A járműgyártó a további BKK-s aggályokra - mint a műszaki hibák és a megfelelő garancia hiánya - pedig azt hozta fel, hogy néhány éve a BKV rendelt tőlük trolibuszokat, Miskolcra decemberben szállították le az új villamosokat, nem mellesleg pedig a német állami vasút is a Skoda prágai központjától vásárolt szerelvényeket.
Eközben az időhúzás miatt veszélybe kerülhet az 1-es és 3-as villamosvonal felújítására szánt mintegy 100 milliárd forintnyi uniós támogatás – ennek része a járműbeszerzés – sikeres lehívása is, hiszen egyre szűkebb az az időszak, ami alatt le kell majd kezdeni szállítani az új járműveket, ennek végső határideje ugyanis 2015. december 31-e. Ehhez viszont már ma, december 31-én szerződést kellene kötni a nyertessel, holott a BKk még hivatalosan be sem jelentette a győztest, másrészt a vesztesek ismét a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordulhatnak. A Ganz-Skoda nyilvánvalóan nem hagyja annyiban a dolgot: panaszt tehet az EU-nál és fordulhat a közbeszerzési döntőbizottság mellett magyar bírósághoz is a döntést kifogásolva.
A Vitézy vezette BKK-nak – a céget kerestük kérdéseinkkel, de eddig nem válaszoltak – a történetben az EU-támogatás elvesztésének lehetősége mellett az lehet még kínosabb, hogy meg kellene magyarázniuk, miért igyekeznek mindenáron egy 5 milliárd forinttal drágább üzletet nyélbe ütni, mikor a Ganz-Skoda kizárását a jelek szerint semmi sem indokolja: a műszaki kérdéseket a Közbeszerzési Döntőbizottság „tette helyre” az első eredményhirdetés után, az offshore-gyanút pedig a cég cáfolta.
A villamostender botránya amúgy a Vitézy és Tarlós István főpolgármester közötti feszült viszonyt is csak tovább ronthatja, hiszen Tarlósnak nem jönne jól, ha mondjuk jövő ősszel az önkormányzati választási kampány kellős közepén azt kellene magyaráznia, miért vizsgálódik Budapesten e tender ügyében az EU korrupcióellenes hivatala, az OLAF, amire a drágább ajánlat aláírása esetén szakértők szerint lenne esély.
A Budapesti Közlekedési Központ így látja
Cikkünk megjelenése után a BKK közleményt adott ki a témában, melyben megerősítette információnkat, miszerint nem a Ganz-Skoda nyert olcsóbb ajánlatával, hanem a CAF. A BBK szerint a Közbeszerzési Döntőbizottság október végi döntése nyomán a benyújtott ajánlatokat felülvizsgálták és újabb hiánypótlási lehetőségeket adtak a jogorvoslati eljárást indító a Ganz-Skodának. Ezt követően a BKK igazgatósága egyhangú döntésével a Ganz-Skoda ajánlatát – a további részletes vizsgálatok és hiánypótlási lehetőségeket követően is – érvénytelenné nyilvánította és a CAF-ot hirdette ki nyertesként. Az indoklás szerint a hiánypótlás során a Skoda hét pontban továbbra sem tudta megfelelését bizonyítani. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség az új eljárást lezáró döntésről támogató tanúsítványt adott ki, amely alapján a BKK döntése jogszerű - írták.
A BKk közleményében elismerte, hogy az érvénytelenítés egyik oka az volt, amiről lapunk is beszámolt: a cég "nem tudta bizonyítani, hogy tulajdonosi szerkezete megfelel a hatályos jogszabályi előírásoknak". Ugyancsak elismerték, amiről lehetséges veszélyként szintén beszámoltunk, hogy a szerződés nem köthető meg az idén év végéig - talán jövő januárban-februárban -, így a járművek leszállítása sem fejeződhet be határidőre, 2015. december végéig. Vagyis elveszik az EU-s támogatás egy része - állapította meg a BKK maga is közleményében, de hozzátették: "a villamos jármú beszerzés 2016-ra átnyúló részének fedezetét a projekt iránti ismételten kifejezett élköteleződéssel a kormány biztosítja a főváros és a BKK számára".