A takarékszövetkezetek ernyőbankjának tekintett, 100 százalékos állami tulajdonú TakarékBank igazgatósága közleményében arról számolt be, hogy 2013. december 31-i hatállyal öt szövetkezeti hitelintézetre vonatkozóan bocsátotta az integráció ki az új, egységes kockázatkezelési szabályzatát.
A döntés értelmében a Takarékbank, a Szövetkezeti Hitelintézetek Integrációs Szervezete (SZHISZ) és - a meg nem nevezett - öt hitelintézet ezentúl egyetemlegesen felel egymás kötelezettségeiért. Az integráció tagjai 2014. december 10-éig – a jelenleg is zajló átvilágítás nyomán – folyamatosan csatlakoznak majd. Az ígérik, hogy a takarékszövetkezetek ügyfeleinek megtakarításai minden eddiginél nagyobb biztonságban lesznek.
Ennek anyagi fedezetét biztosítja, hogy az állam tavaly 136 milliárd forinttal növelte meg a szövetkezeti hitelintézetek szavatoló tőkéjét és létrehozta a szövetkezeti hitelintézetek új Tőkefedezeti Alapját. Ez a garancia az Országos Betétbiztosítási Alap mellett érvényesül majd.
A korábbi rendszerben minden takarékszövetkezet csak a vagyona mértékéig vehetett részt a garanciarendszerben, most a 122 takarék, ha megfelel a követelménynek, akkor rá a teljes körű garancia vonatkozik - mondta lapunknak a takarékszövetkezeti rendszert jól ismerő pénzügyi szakértő. Szerinte a tavaly év végéig a garancia-rendszerbe belépett öt takarék egyfajta elitklubot képvisel, a többieknek azonban szigorú vizsgálaton kell átesniük elsősorban abban a vonatkozásban, hogy mennyire kockázatosak a kihelyezett hiteleik, és milyen a tőkehelyzetük.
Ezt szolgálja az ősszel indult átvilágítás, amelyet kilenc könyvvizsgáló és azok 22 alvállalkozója végez el legkésőbb július 13-ig. Az átvilágítás eredményének függvényében a TakarékBank igazgatósága folyamatosan – de legkésőbb 2014. december 10-éig – dönt arról, hogy mely időponttól bocsátja ki az adott szövetkezeti hitelintézet számára az új, egységes kockázatkezelési szabályzatot, illetve hogy az adott szövetkezeti hitelintézet mely időponttól keletkezett kötelezettségeire terjed ki az egyetemlegesség. Az a takarék, amely december 10-ig nem képes ennek megfelelni, nem működhet tovább. De hogy mi történik ez után, az még nem tisztázott.
Az új garanciarendszer korántsem jelenti azt, hogy visszafordíthatatlan folyamatok zajlanak le - mondták szakértők. Az átalakítás erőszakossága, a takarékok jogainak csorbítása miatt az Alkotmánybírósághoz beadott panaszok jogossága esetén az eredeti helyzet is visszaállítható lehet. Elsősorban a versenyjogot és a munkajogot érte sérelem - vélik a beadvány megfogalmazói. Emellett úgy gondolják, hogy a TakarékBank privatizációjára kiírt pályázaton nemcsak a biztos nyertesnek kikiáltott FHB, hanem más hazai - nem külföldi gyökerű - pénzintézetek is részt vesznek. (Külföldiek jelentkezését a jelenlegi körülmények között a szakértők kizárják.)