Az év végéig mintegy ötmilliárd forint megtakarítás várható a vasúti személyszállításhoz kapcsolódó vállalatok integrációjától - állapította meg a MÁV Zrt. közleménye, hozzátéve, hogy a vállalatcsoport szervezeti átalakítása a tervezett ütemben halad. Valójában az eredeti tervek szerint már jóval korábban meg kellett volna történjen a vontatási tevékenységet végző MÁV-Trakció Zrt.-nek, és a karbantartó MÁV-Gépészet Zrt.-nek a személyszállító leányvállalat MÁV-Start Zrt.-be olvasztása háromnegyed évet csúszott.
A Fidesz kormányra kerülése óta ígéri, valójában félszívvel és félgőzzel végzi csak a közlekedési ágazat indokolt vagy a kormány által annak vélt átalakítását. Ezt jelzi, hogy bár sokáig külön kormánybiztos felelt a közösségi közlekedés átalakításáért, a fideszes Fónagy János ezen megbízatása már nem hatályos. Pedig éppen ő jelentette be 2012 májusában, hogy "ősztől kezdődhet a 6-8 hónapig tartó szervezeti, működési átállás" - ennek egyik kulcseleme volt a végül a tavaly tavasz helyett idén év elejétől életbe lépett szervezeti integráció.
Még jelentősebb csúszásban van egy másik ígéret beváltása, a közösségi közlekedési kedvezményrendszer átalakítása. Pedig a jelenlegi, túlzó támogatási rendszer szociális alapú megnyirbálása a most bejelentett évi ötmilliárdos megtakarítás sokszorosát hozhatná, és egy ilyen, 20-30 milliárdos összeg már jelentősnek számítana az ágazat több százmilliárdos éves állami ráfordításán belül is, míg az említett ötmilliárd forint - kis túlzással - csupán kerekítési hiba. Ugyan a parlamentben egy képviselői kérdésre december végén Németh Lászlóné fejlesztési miniszter nem zárkózott el a 65 éven felüliek utazási kedvezményeinek átfogó felülvizsgálatától, ám ebbe a választás előtt már biztosan nem vágnak bele.
Az Orbán-kabinetnek ehhez amikor tehette volna - a ciklus közepe táján - sem volt elég politikai bátorsága. Pedig egy ezt is tartalmazó, átfogó reformot ígért a Fidesz a 2012. januárjára létrejövő Nemzeti Közlekedési Holdinggal. A holdingból végül nem lett semmi, és a takarékosság jelszavával 2012 tavaszán ugyan a napi 3000-ből 400-nál több vonatot töröltek, ám ezzel a korábban az MSZP-től a vidéket féltő, a bezárt vasútvonalakat tessék-lássék visszanyitó Fidesz magának mondott ellent.
A támogatási rendszer átalakítása még 2012 nyarán is a levegőben lógott, mert a Fidesz stratégiája az volt, hogy a népszerűtlen lépést az IMF-re fogják.
A MÁV és a Volán, valamint a BKV járatain 7 millió embernek kisebb-nagyobb kedvezményt biztosító rendszeren ugyanis ez a kormány is spórolt volna. Ahogy eddig szinte minden elődje is nekifutott az utazási kedvezmények szűkítésének, ám leginkább politikai és nem szakmai döntések, apróbb módosítások születtek, melyek érdemi megtakarítással nem jártak. A kedvezményrendszerhez érdemben utoljára 2007-ben nyúltak - akkor is óvatosan. Később a Bajnai-kormány is fontolgatta ezt, ám a lépést végrehajtani már nem maradt ideje.
Végül, mikor megszakadtak a tárgyalások az IMF-fel, az Orbán-kormány is letett a lépésről és alapvetően változatlanul hagyta a kedvezményeket, konzerválva a finanszírozhatatlan közösségi közlekedést. Miközben a kedevezmények - különösen a 65 év felettiek ingyenes utazásának - megőrzéséről szónokolt a Fidesz, tavaly májustól azért bevezettek egy változást. Azóta az ingyenes utazásért is fizetni kell a 6 éven aluli gyerekeknek és a 65 éven felüli nyugdíjasoknak: ők az amúgy is alig burkolt vasúti tarifaemeléssel felérő gyorsvonati pótjegy megvásárlását havi 1500 forintos bérlettel "válthatják ki". A Volán-társaságok pedig a MÁV-ot "beelőzve" már 2012 őszén bevezették a "minőségi felárat".