Esterházy Péter;filmsorozat;Gyarmathy Lívia;Papp Gábor Zsigmond;Magyar retro 2;Kádár-kor;

A filmek kockái sokunknak ismerősnek tűnhetnek FORRÁS: PRODUKCIÓ

- Igazmondó hazugságok

Magyar retro 2 címmel látható Papp Gábor Zsigmond filmsorozatának újabb epizódja, amely a Kádár-kor sokak számára ismerős mindennapjaiba enged betekintést. Vajon lehet-e nosztalgiával tekinteni a magyar történelem felejtésre ítélt korszakára, a pártállami évekre? Mitől válnak önleleplezővé az egykori diadalittas áldokumentumfilmek?

Kutya nehéz úgy hazudni, ha az ember nem ösmeri az igazságot - áll Esterházy Péter Harmonia Caelestisének élén a magyar irodalom egyik legjobb kezdőmondata. A Magyar retro 2. archív képkockái azonban sután és ügyetlenül hazudnak - és nem pusztán azért, mert alkotóik nem voltak birtokában az igazságnak.

A filmkészítők önmagukat leplezik le: a beállítások hősiessége nevetséges, a megszólalások pátosza hazug, a győzelmi jelentések hurráoptimizmusa mögött kiérezni a kényszert, a megfelelés igényt, az első lakáshoz jutó fiatalok boldog örömében a lakótelepi egymásra utaltságot, az átszűrődő zajokat, a nyáron átforrosodó betont, és a linóleumpadló alól felénk kukucskáló csótányokat.

Mégis sokaknak - e sorok írójának is ez a kor volt az ifjúsága, az élet felfedezésének nagy pillanata. Ha látjuk a régi Tesla vagy Unitra magnót, halljuk a másolt dalokat is, az Ikarus busz műbőr ülései felidézik a forróságot, amelyet az első ölelések jelentettek. Értetlenül állunk a jelenség előtt, ahogy nem értettük a szüleinket sem, akik boldog pillanatokról (is) meséltek a csengőfrász korából.

A rendező legkevésbé nosztalgiázni szeretett volna a régi tekercsek láttán. "Elképzelhető, hogy némelyekben nosztalgiát ébresztenek a mostani és a korábbi retró filmjeim egyes jelenetei, de nem ez volt a cél, sőt, az ellenkezője" - vélekedett lapunknak Papp Gábor Zsigmond a film rendezője és producere. -  Azt megmutatni, hogy ha egy propagandagépezet - jelen esetben a kádári - ennyire görcsösen igyekszik bizonygatni a maga tökéletességét, azzal saját magát leplezi le.

Kisszerűvé és nevetségessé válik. Sokszor a kortársak számára is, de az utókor számára mindenképpen. Nekem személy szerint egy csepp nosztalgiám sincs a Kádár-kor iránt, mert tisztában vagyok a bűneivel és a hibáival, és azt gondolom, hogy a legrosszabb demokrácia is jobb, mint a legjobb diktatúra."

A Kádár-korszak más miatt is különleges, hisz hivatalosan, az alaptörvény betűje szerint tekinti a regnáló hatalom nem legitimnek, a magyar történelem egészétől idegennek a korszakot. Tekintve, hogy az 1989 után született fiataloknak semmiféle személyes emlékük nincs ebből a korból, valóban úgy múlhat el, mintha nem is lett volna. Ehnaton reformfáraó kora, II. József felvilágosult abszolutizmusa óta nem az első, nem is az utolsó ilyen korszaka a történelemnek. Különös tréfája a történelemnek, hogy pont az a kor tűnhet semmivé, amelyik a múltat akarta eltörölni.  

A politika tervez, a történelem azonban végez. A társadalom mélyrétegeiből, az érett korosztály szocializációs mechanizmusaiból aligha lehet kitörölni a kádári éveket, és a rendszerváltozás társadalmi mechanizmusai sem függetleníthetőek a pártállam korától. A filmet övező nézői reakciókban is jól nyomon követhető a szocializmus éveihez fűződő viszony.

"A nézői reakciók általában pozitívak, a közönség derűsen nézi a filmet a mozikban, és ez azt mutatja, hogy tudunk már nevetni a saját múltunkon, ami nagyon fontos. Nagy összecsapások csak az internetre - legálisan vagy illegálisan felkerült retró filmjeim esetében vannak, ott a kommentelők esnek egymásnak, de persze nem filmesztétikai kérdésekben, hanem politikai-ideológiai törésvonalak mentén" - mesélte a rendező.

Papp Gábor Zsigmond filmje a mindennapok világába kalauzolja a nézőjét. Megismertet a szocialista nagyvárosok, az iparosítás hatására kialakult lakótelepek világával. A kollektivizálás éveinek suta propagandájával, a korabeli iskolákkal és a szórakozással. Az összeállítás alapforrását a korabeli propagandisztikus dokumentumfilmek adják, a végfőcímben felsorolt alkotók között azonban elismert és méltán tisztelt filmkészítők nevei is feltűnnek.

Nehéz kenyér
Az én producerségem a filmjeimben kényszer-producerség, hiszen nálunk olyan kicsi egy dokumentumfilm költségvetése (kb. 1%-a egy játékfilmének), hogy az egy külön producert és produceri irodát már nem bírna el - mesélte Papp Gábor Zsigmond. - A filmfinanszírozás átalakítása az elmúlt három évben természetesen a dokumentumfilmes társadalmat is erősen megviselte. Az MMKA megszüntetése és az NKA filmes szakkollégiumának eltörlése után az MTVA lett a legnagyobb dokumentumfilm-finanszírozó. (A Magyar retró 2.-t is az MTVA támogatta). Szerencsére a dokumentumfilmekre szánt keret összességében nem csökkent, ám mivel a közszolgálati televízió az elsődleges megrendelő, az ő műsorpolitikájába nem illeszkedő független dokumentumfilmek - mint amilyenek hajdan a Balázs Béla Stúdióban készültek - teljesen kiszorulnak a támogatásból.

Mindegyik film végefőcímében feltűnik egy-egy neves filmes a felhasznált részletek alkotói között: Mészáros Márta, Schiffer Pál, korábban Gyarmathy Lívia, Szomjas György, Dobray György… De az ő filmjeik mindig kilógnak a sorból, inkább kritizálják vagy nevetségessé teszik a rendszert, nem pedig dicsérik."

Az igazi meglepetés e sorok íróját valahol a 47. percben érte, amikor egy matematika óra jelenétben saját osztálytársaira ismert a képekben. Bizonyára másokkal is történt hasonló, ha magukra nem is, de az utcalámpában, a gyerekkocsit toló nőben, a múltban és az emlékekben rájuk köszönt egykori önmaguk.

"Elfogadom, hogy sokan gondolják úgy ma Magyarországon, hogy a Kádár-rendszer egy viszonylag élhető korszak volt. És itt a viszonylagosságon van a hangsúly - vélekedett a rendező. - Mert a 60-as években - főleg 63 után - úgy érezhették az emberek, hogy ez már sokkal jobb, mint az 50-es évek, amikor minden különösebb indok nélkül lecsuktak embereket, és külföldi utazásról csak az élsportolók álmodozhattak.

A 60-as években már sokan kaptak útlevelet, a boltokban színes, csíkos, pöttyös konfekcióruhák jelentek meg az 50-es és szürke-barna ruhái után… A viszonylagosság földrajzi alapon is működött, hiszen ha körülnéztünk a blokkon belül, azt láttuk, hogy Magyarország még mindig sokkal élhetőbb, mint a rendőrállam NDK, vagy Románia, Lengyelország és a Szovjetunió amelyek még állandó élelmiszerproblémákkal is küzdöttek.

Tehát több szempontot kell figyelembe venni ahhoz, hogy egy történelmi kor fölött elfogultság nélkül tudjunk ítélkezni."

Életének 84. évében csütörtökön elhunyt Ferrari Violetta, az ötvenes évek egyik legnépszerűbb hazai színésznője - tudatta évfolyamtársa, Gordon Zsuzsa színésznő az MTI-vel.