Egy legenda szerint a Moszkva és Szentpétervár közötti egyébként nyílegyenes vasútvonalba azért került egy félkörszerű kerülő, mert a sínpár helyét személyesen kijelölő cár vonalzót támasztó ujja ott lelógott, és megbicsaklott rajta a ceruza. A történet nem igaz, de az sajnos igen, hogy Orbán Viktor Pekingben a Belgrád-Budapest közötti vasút korszerűsítését így jellemezte: "Gyakorlatilag egy kínaiak által épített TGV-ről beszélünk".
Legyinthetnénk is, hiszen ígértek már nekünk ugyanebből a kínai pénzből (nota bene: kölcsönből) ferihegyi gyorsvasutat és központi budapesti pályaudvart is, egyik sem jutott közelebb a megvalósuláshoz. De a moszkvai Paks-paktum után egy picit érdemes mégis komolyan venni a magyar miniszterelnököt.
Ha TGV nem is, vasút még lehet ebből. Egy ennyire fölösleges luxusberuházástól, mint egy "TGV" talán nem kell tartanunk, még Bécs felé sem tervezett senki Budapestről nagysebességű vasutat, a belgrádi meg jelenleg a legkevésbé kihasznált fővonalunk.
Hivatalosan a teherforgalmat hozzák föl indoknak, merthogy a kínaiak már megvették az athéni kikötőt, és majd onnan erre jön vonaton a sok áru. De a TGV-k 320 kilométer per órával járnak, és azokon a síneken nem megy teher, utóbbiaknak tökéletesen elég a 120-as pálya. Az Athén-Budapest közötti vasútvonalnak nem a magyar a legrosszabb szakasza, vagyis először Görögországban és Szerbiában kellene fejleszteni. Persze ha ez megtörténne, az nekünk rossz lenne, mert akkor Horvátország felé menne a forgalom egy része, Magyarország kifejezetten a török-bolgár-román irányban érdekelt, ezt akarja fejleszteni az EU is.
Persze Orbán szerint az unió "gyakorlatilag" nem ad több pénzt nekünk vasútra, ezért kell nekünk a sok jüan. Persze ez sem igaz, ha kevesebb is lesz a brüsszeli támogatás, de óriási különbség, hogy azt nem kell visszafizetni. A kínai hitelt viszont kamatostól, pedig a pénz jelentős része kínai építőcégekhez jut majd.
Racionális indok tehát nincs, kondíciókat, részleteket nem tudunk, csak azt, hogy Orbán Pekingben szakemberek nélkül tárgyalt a "belgrádi TGV"-ről. Ha hazajön, leshetjük, hová bök a térképen az ujjával.