Táncterápiával a fogyatékos emberekért

Publikálás dátuma
2014.02.28 06:47
A Tánceánia Együttes sérült és ép résztvevőkkel kortárs táncszínházi produkciókat hoz létre FOTÓ: BODÓ CSENGE
Fotó: /
Az ArtMan Egyesület oktatási, művészeti és terápiás programok létrehozásával és támogatásával segíti a különböző fogyatékos emberek társadalmi felzárkóztatását. Egyik legfontosabb feladatuk, hogy az aktív alkotófolyamatban olyan súlyos fogyatékkal élőket is bevonjanak, akik a sérülésük miatt minden foglalkoztatási és integrációs keretből kiszorultak. 

Az ArtMan Egyesület fő tevékenysége a különböző fogyatékkal élő emberek mozgással, tánccal és táncterápiával történő fejlesztése. A szervezet hosszú távú általános célkitűzése a társadalmi egyenlőtlenség és a fogyatékkal élőkkel kapcsolatos közgondolkodás megváltoztatása. Tekintve, hogy a fogyatékos emberek alapvető életkörülményeinek biztosításához is rendkívül szűkös az anyagi és humánerőforrás, tevékenységükhöz szinte semmilyen állami támogatást nem kap az egyesület.

Az ArtMan által kidolgozott, 10 éves múltra visszatekintő módszer lehetővé teszi, hogy az alkotás folyamatában egyenrangú partnerként tudnak jelen lenni a beszédükben erősen akadályozott, fogyatékkal élő résztvevők, ép fiatalok, felnőttek és táncművészek egyaránt. A közös munka eredményeként a nézők - a tágabb közösség tagjai - a művészet közvetítésén keresztül tapasztalják meg, hogy mindenkiben, így a fogyatékkal élőkben is rejlik olyan képesség, ami a közösség számára értékes. S az egymásra hangolódás meglepően rövid idő alatt megtörténhet.

Nyugat-Európában, az Egyesült Államokban a "fogyatékos színház" sőt, a kortárs táncszínházban a vegyes képességűek jelenléte évtizedek óta jelenlévő evidencia. Egyforma fontossággal tekintenek a művészi és a terápiás tevékenységre. - Tanulnak tőlünk, csatlakoznak hozzánk (hosszabb-rövidebb időre) színészek, zeneművészek, táncművészek, pszichológusok, fejlesztő pedagógusok. Van olyan csoporttagunk, akinek a "fénypontot" a heti a foglalkozás jelenti, sőt, az egyetlen kiszakadást az intézményből, vagy otthonról - mondta Farkas Dorka testtudati és mozgásművészeti csoportvezető.

Az egyesület kiemelten támogatja a vegyes képességű tagokból álló Tánceánia Együttest, melyben sérült és ép résztvevők egyenrangú partnerekként kortárs táncszínházi produkciókat hoznak létre. Az együttes az elmúlt tíz évben egyedülálló érdemeket szerzett abban, hogy a mozgás- és táncterápia, valamint az előadó művészet kortárs irányzatainak gyakorlatait és Magyarországon eddig ismeretlen mozgásfejlődési iskolák tapasztalatait fogyatékosok számára adaptálja. A munka hátterét heti rendszerességű próbafolyamat biztosítja.

A Tánceánia együttes munkájába bekapcsolódnak olyan művészeti vagy terápiás pályára készülő fiatalok is, akik a tapasztalatokat felhasználják és továbbfejlesztik saját tanulmányaik és munkájuk során.

Az eddigi munkánkon alapuló - ,,Hátrányos helyzetű, főként fogyatékos emberek mozgásművészeti és testtudati rekreációja - módszer kidolgozása után elindítottuk a mozgásművészeti és testtudati csoportvezetők és asszisztensek képzését - mondja Gyulavári Ágnes tánc- és mozgásterapeuta, pszichológus. - Heten kaptak tanúsítványt 2013 nyarán. Két végzett tanítványunk már egy-egy előadást is rendezett: az autista csoporttal készült Lélekperceket a 10. Nemzetközi Autizmus Kongresszus megnyitóján mutatattuk be a Budapesti Kongresszusi Központban, a másik, az értelmileg akadályozottakkal készített Határvidékek a Bethlen Téri Színházban debütált.

A tapasztalatok adaptálása jelenleg több fogyatékos csoportban zajlik. Az Árpád-házi Szent Margit értelmileg akadályozott embereket ellátó intézmény gondozottjai számára több éve vezetünk csoportot. Részt vettek nyilvános bemutatónkon is, például a Trafó Kortárs Művészetek Házában. Az AURA Autistákat Támogató K. E. felkérésére sok éve zajlik csoportfolyamat autista fiatalok részvételével. 2012 óta vakok és látássérültek számára - a Világ-Tér-Kép Egyesülettel együttműködve - lehetőség van kéthetente rekreációs foglalkozásokon való részvételre.

Módszerüket 2012-től szervezett keretek között adják tovább, így még nagyobb számban érhetnek el alkotni vágyókat, és nézőket egyaránt. Olyan fontos társadalmi felelősségvállalással bíró szervezetek, intézmények keresik a kapcsolódást velük, mint például az Aura, a Világ-tér-Kép Egyesület, az ELTE Bárczi G. Gyógypedagógiai Kar, az Éno, a SILÓ Önálló Élet Otthon Piliscsaba.

Működésük érdekében az elmúlt évben elkezdtek nyitni a for profit szféra felé; most dolgozzák ki stresszkezelő és egészségmegőrző programjukat, melyeket főként cégek számára ajánlanak, továbbá olyan támogatókat és együttműködő partnereket keresnek, akik bevonnák őket társadalmi felelősségvállalás programjukba.

2014.02.28 06:47

Mégsem találták meg a hat éve ellopott Picasso-festményt

Publikálás dátuma
2018.11.19 11:31

Fotó: /
A holland írónő azt mondta, hogy „tréfa áldozata lett”. Egy belgiumi színházi produkció alkotói csapták be a megtalálót.
Álhír, hogy felbukkant egy hat éve ellopott Picasso-festmény: a kép megtalálását bejelentő holland írónő elmondása szerint „tréfa áldozata lett” – közölte a holland NOS televízió. Az írónő vasárnap este azt mondta, hogy gyanútlanul bedőlt két belga filmrendező „performanszának” – idézte a Guardian online kiadása. A News.ro hírügynökség vasárnapi jelentése szerint Mira Feticu román származású holland írónő szombaton Hollandia bukaresti nagykövetségére vitte be a Picassónak tulajdonított alkotást, és a nagykövetség azonnal értesítette a román hatóságokat. Úgy vélték, a rotterdami műcsarnokból román műkincsrablók által 2012-ben ellopott hét nagy értékű festmény egyikéről, Picasso Harlequin-fej című alkotásáról van szó. A festményt Mira Feticu Hollandiában élő román származású írónő találta meg egy másik, meg nem nevezett holland állampolgárral együtt. Feticu 2015-ben a rotterdami műkincslopásból merített ihletet Tascha című regényének megírásához. Állítása szerint tíz nappal ezelőtt névtelen román nyelvű levelet kapott, melyben a levélíró megjelölte az elásott műkincs helyét. A levélről azonnal értesítette azt a holland nyomozót, akivel együttműködött a regénye megírásakor. Ezután indult el egy holland állampolgárral a megjelölt helyre, ahol egy kő alá rejtve, műanyag fóliába becsomagolva találta meg a képet tartalmazó csomagot. A News.ro hírügynökség képet is közölt az írónőről, amint kezében tartja a keretéből kivágott festményt és a reprodukciót, amely alapján azonosította a művet. A műalkotást a nagykövetség átadta a romániai szervezett bűnözés és terrorizmus elleni ügyészségnek (DIICOT). Az ügyészség vasárnap szűkszavú közleményben erősítette meg: Hollandia bukaresti nagykövetsége bejelentése alapján nyomozást indított az ügyben. A műalkotást hétfőn a Román Művészeti Múzeumba szállítják szakértői vizsgálatra. A belga írónő azonban ezután kapott egy emailt, amiben elmagyarázták neki, hogy a levél a True Copy (Valódi másolat) elnevezésű projekt része volt, melyet Geert Jan Jansen megrögzött holland képhamisító ihletett. Jansen hamisítványai 1994-es lefüleléséig elárasztották Európa és a világ műgyűjteményeit. A két belga rendező, Bart Baele és Yves Degryse később a weboldalán közölte, hogy a hamisított Picasso festményt október végén rejtették el a Tulcea megyei erdőben, és három romániai, valamint három hollandiai címre küldtek névtelen levelet, amelyekben megjelölték az elásott műkincs helyét, és várták a fejleményeket. A színházi alkotók bocsánatot kértek a hollandiai román írótól az átverés miatt, és felajánlották, hogy legyen része a produkciónak. Mira Feticu a Digi 24 hírtelevíziónak nyilatkozva kijelentette: nincs oka szégyenkezni, mert jóhiszeműen, az értékmentés vágyától vezérelve járt el. A Mediafax hírügynökségnek adott nyilatkozatában kijelentette: megtörténhet, hogy az átverés során szerzett élményeit egy újabb regényben írja meg.

Hét festményt vittek el

Román betörők 2012-ben a rotterdami Műcsarnokba (Kunsthal) hatoltak be, ahonnan hét nagy értékű festményt vágtak ki a képkeretből, és vittek magukkal. A festmények – Picasso, Matisse, Monet és Gauguin alkotásai – közel 18 millió euróra (5,8 milliárd forintra) voltak biztosítva. Az ügyben a DIICOT hat román állampolgár ellen emelt vádat. A két fővádlott beismerő vallomást tett, őket 2014 februárjában a Bukaresti Táblabíróság jogerősen 6 év, valamint 5 év 4 hónap börtönbüntetésre ítélte. A perben kétéves börtönbüntetést kapott a fővádlott anyja, aki előbb azt vallotta, hogy elégette a festményeket, később azonban visszavonta a vallomását. A festmények hollétéről a román nyomozóknak nem sikerült információkat szerezniük. 

Szerző
2018.11.19 11:31
Frissítve: 2018.11.19 14:12

Családban marad - Kabaré a Revizorból

Publikálás dátuma
2018.11.19 10:00

Fotó: / Mészáros Zsolt
Kabarét rendezett Mohácsi János az átírt Revizorból. Nevetünk a kisvárosi korrupción, összefonódásokon, az álságos törtetésen és lojalitáson. És ez mind nagyon is ismerős.
Gogol Revizorából a Mohácsi testvérek egy teljesen új művet írtak, persze az alapmotívumokat meghagyva. Megszokhattuk ezt tőlük, de amikor az ember ezzel a teljes átírási merészséggel és ambícióval újra és újra szembetalálkozik, mégis meglepődik. Szerencsére, csak az első néhány percre igaz ez, mert ilyenkor a néző elengedi az eredetit és átengedi magát az újnak. A cselekményt a szerzők áthelyezték a mába, na azért nem Magyarországra, hanem egy orosz kisvárosba. Itt is jön a Revizor, mint Gogolnál, de még hogy mennyire jön és van már internet, és mobil. A szereplők is változnak: az álrevizor Hlesztakov, itt bányamérnök hallgató, és a helyi elit pedig teljes spektrumában megjelenik, a sikeres vállalkozótól, a kevésbé sikeres vállalkozóig, a rendőrfőnöknőtől a tanítóig. Az alaptípusok persze Gogolnál is megvannak, de Mohácsiék elszabadult fantáziával mindent továbbgondoltak. Szereplőket, a történetet, neveket és szóvicceket. És az egészben az jó, hogy működik. A nézők attól függetlenül, hogy milyen a világnézetük, melyik pártra szavaznak, harsányan nevetnek a végletekig felpörgetett komikumon. Pedig a szerzők nem tesznek mást, csak a mindennapjainkat sűrítik és dramatizálják bele a drámába. Teszik ezt szellemesen, gátlások nélkül, de ha már erről a témáról - a hatalom, a korrupció, a különböző összefonódások – van szó, miért éppen nekik lennének gátlásaik, amikor a szereplőik már rég nem ismerik ezt a szót, legfeljebb álságosan hivatkoznak rá. Sok mindenre hivatkoznak, becsületre, jó modorra, hitre, tapintatra, de mint mi is nap, mint nap tapasztaljuk ez már csak a kampány és politikai szlogenek szintjén érvényes. A hitele, az igazi tartalma már rég a múlté. Ebben a szellemben a szombathelyi Revizor egy féktelenül nevettető kabaré jelenetek sorozata. Persze, hogy nevetünk rajta, pedig sírhatnánk is, de már ezen is régen túl vagyunk. Nevetünk azon, hogy amikor az egyik szereplő független sajtót hangoztat, a másik visszakérdez, van még olyan? Vagy azon, hogy a vezér, a „jégmezők lovagja” megdicséri a polgármestert, mert időben küldi mindig a pénzt. 
A színészek, érezhetően élvezik a helyzetet és jó formát mutatnak. A Gagarin álnevet használó bányamérnök hallgatót játszó Lábodi Ádám vendégként és a barátját „Dr. Puskint”, vagyis igazából Oszipot alakító Orosz Róbert állja a sarat és az iramot. Mint ahogy a többiek is, a polgármestert megformáló Bajomi Nagy György, vagy a rendőrfőnöknőt játszó Vlahovics Edit. De bátor és nagyszerű a polgármester feleségeként Alberti Zsófi, illetve a lányaként Hartai Petra. Az előadást három zenész élőben a színpadon végigkíséri. (Mondjuk ez nem újdonság Mohácsinál.) A történet vége is más, mint Gogolnál. Itt Hlesztakov nem tűnik el, hanem beépül a családba, elveszi a polgármester lányát, terveznek néhány gyereket, meg is ígérik ezt a a jégmezők lovagjának, akárcsak az örömszülők. Megy minden tovább, ahogy eddig. Kérdés, csak az, hogy meddig tudunk még ezen nevetni.

INFÓ

Gogol – Mohácsi testvérek Revizor Weöres Sándor Színház Szombathely Rendező: Mohácsi János

2018.11.19 10:00
Frissítve: 2018.11.19 10:00