Összesen 30 ezer tanár és tanító jelentkezhet a minősítésre a következő tanévben - jelentette be Hoffmann Rózsa még pénteken. A köznevelési államtitkár megerősítette: pályázatot a legalább nyolcévi szakmai gyakorlattal és szakvizsgával rendelkező pedagógusok adhatnak le, a harminc évnél régebben a pályán lévők pedig szakvizsga nélkül is jelentkezhetnek. A sikerrel pályázó tanárok a 2016-os tanévtől kaphatják meg a magasabb besorolással járó bért.
A jelenleg érvényben lévő március 31-i jelentkezési határidőt ugyanakkor várhatóan november 30-ra módosítják - tette még hozzá az államtitkár. Pedig Hoffmann hangsúlyozta, "egy szó sem igaz abból", hogy a pedagógusoknak több száz oldalas dokumentációt kell felvinniük az elektronikus rendszerre. A pályázóknak önéletrajzot, óravázlatokat, az általuk tanított osztály vagy csoport bemutatását és más szakmai anyagokat kell készíteniük - állította, hozzátéve: azok a tanárok, akik ezt április 30-ig megteszik és megfelelnek a kritériumoknak, a következő tanévben már a pedagógus II. kategóriában folytathatják a munkát. Mindezek alapján ugyanakkor érthetetlen, miért látja szükségesnek meghosszabbítani a határidőt.
Egyébként az idén 25 ezer szakvizsgával rendelkező, és legalább 14 esztendeje a pályán lévő pedagógus vehet részt a minősítésben, közülük - Hoffmann állítása szerint - már több mint 11 ezren elkezdték a portfóliójuk feltöltését. Az államtitkár szerint ugyanis "egy jó tanár soha nem félt attól, hogy megmérjék", ahogy egy jó orvos vagy egy cég alkalmazottja sem fél a megmérettetéstől, mert mindenkinek bizonyítania kell.
Mindez jól mutatja: a kabinet mit sem fogott fel a szakmai kritikákból, s mindenáron bevezeti a pedagógusok minősítési rendszerét. Több ismert, neves tanár bojkottot hirdetett és nem tölti fel a pedagógus II. fokozatba lépés feltételeként előírt portfólióját, mert úgy vélik, a pedagógus I.-ben való maradásuk "a jelenlegi minősítési rendszer szégyene". Ezzel fejezték ki tiltakozásuk, amiért a kormány a pedagógus életpályamodell részeként szakképesítéstől, tudományos fokozattól és szakmai tapasztalattól függetlenül egységes, "Pedagógus I." minősítésbe és fizetési kategóriába sorolta be a közoktatásban dolgozó tanárokat.
A jövőbeni előmenetel feltételéül pedig egy csaknem százoldalas szakmai anyag - portfólió - elkészítését várják a pedagógusoktól, amelyet gyorstalpalókon kiképzett "szakértők" bírálnak majd el. Az anyagban a pedagógusoknak évekre, évtizedekre visszamenőleg kell tudniuk számot adni szakmai tevékenységükről, az általuk alkalmazott módszerek sikerességéről vagy sikertelenségéről. A megfelelő portfóliótól függ magasabb bérük.
Mint megírtuk, nemcsak a szakma kiemelkedő elismertségű képviselői, hanem a közoktatási érdekképviseletek is felemelték szavukat. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke nyílt levélben fordult az emberi erőforrás miniszterhez a pedagógusok minősítési eljárása miatt. Galló Istvánné egyebek között azt tette szóvá, hogy a közoktatási sztrájkbizottsággal kötött kormányzati megállapodás ellenére a feltételek kialakításába az érdekképviseleteket ezúttal sem vonták be.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint is szükség van az életpályamodell és a pedagógusok minősítési rendszerének újragondolására, minden érdekelt fél bevonásával. Mendrey László elnök közölte, támogatják a pedagógus portfólió feltöltésének bojkottjára felszólító kezdeményezést. Szerintük a minősítési rendszer alapvetően elhibázott, nem alkalmas annak megállapítására, hogy ki a jó pedagógus, nem szolgálja a pedagógus hivatás fejlődését, a közoktatás valódi érdekét.
Igazolatlan kormánypárti hiányzás
Egész Európában egy kormány van, amelyik szűkítette a tudáshoz való hozzáférés lehetőségét, Orbán Viktoré, amely csökkentette a tankötelezettség korhatárát - mondta a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) által rendezett szakmai konferencián Hiller István. A volt szakminiszter ördögtől való gondolatnak nevezte ezt a lépést, amely "pokolra küldi" a legszegényebb rétegekből származókat.
Az Összefogás politikusai az életpályamodellt megtartanák, a portfóliót eltörölnék és új minősítési rendszert dolgoznának ki. De a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) megszüntetését is megígérték kormányra kerülésük esetére.
A DK-s Arató Gergely elsietett, erőltetett, politikailag motivált központosításnak nevezte a Klik létrehozását, Karácsony Gergely az Együtt-PM nevében pedig arról beszélt, hogy az iskolákat vissza kell adni a helyi közösségeknek.
Galló Istvánné, a PSZ elnöke kiemelte: az oktatás nemcsak a pedagógusok ügye, hanem közügy, és következményeit minden magyar állampolgár viseli. Azt mondta, nem pártpolitikai, hanem kifejezetten szakmai tanácskozást szerveztek, ezért külön fájó, hogy sem a Fidesz, sem a KDNP nem delegált arra résztvevőt.