Forrás: Facebook
Ezúttal az amerikai Armalite Inc. lőtt túl szó szerint a célon. Az illinoisi fegyvergyártó cég ugyanis legújabb termékét, egy AR 50A1 típusú precíziós puskát Michelangelo Dávidjával hirdette, mint „műalkotást”. A fotómontázson a hős kezébe parittyája helyett a nevezett fegyvert csempészték.
Ízlés kérdése, hogy egy gyilkoló eszköz miként lehet műalkotás. A szobrászat történetének egyik legszebb alakjának, Firenze és az olasz reneszánsz művészet szimbólumának meggyalázása közfelháborodást okozott, mindenekelőtt Itáliában. Nem is szólva arról, hogy a Dávidot, amelynek eredetijét 1873-ban bevitték a firenzei főtérről, a Piazza della Signoriáról az Akadémia Galériába, ahol magánszemélyeknek még fotózniuk sem szabad, egy olasz törvény alapján csak a múzeum külön engedélyével, jogdíj fizetése ellenében lehet felhasználni reklámokhoz. És nem akármilyen reklámhoz: a múzeum illetékesei döntenek arról, hogy a reklám tiszteletben tartja-e a műalkotás méltóságát. (Ez egyébként más híres olaszországi műkincsekre is vonatkozik).
Mint Angelo Tartuferi, az Akadémia Galéria főintendánsa leszögezte: az amerikai cégnek esze ágában sem volt engedélyt kérni, de ha meg is tették volna, akkor sem kapták volna meg a hozzájárulást, mert ez a reklám egyszerűen ízléstelen.
Még keményebben fogalmazott a La Repubblicának Sergio Givone, Firenze város kulturális tanácsosa. Az Armalite akcióját az olyan vandál cselekedetekhez hasonlította, mint amikor valaki kalapáccsal akar szétverni egy szobrot. (1991-ben volt is egy ilyen támadás a Dávid ellen). „Ez esetben a szobor mondanivalóját sértették meg. A mű a hatalom önkényével szembeni szabad akaratot testesíti meg. Dávid éppen azáltal válik hőssé, hogy egy parittyával áll ki az óriás Góliáttal szemben. A hatalmas puska nemcsak meggyalázása a szobornak, hanem lényegének meghamisítása is.” - mondta Givone.
Firenze város, a Galéria, Dario Franceschininek, az olasz kulturális javak miniszterének támogatását is maga mögött tudva, súlyos kártérítést követelne az Armalite-tól. Givone akár egy milliárd dollárt sem tart elképzelhetetlennek. Egyrészt ezzel példát statuálnának, másrészt pedig a hatalmas összeget a katasztrofális állapotban lévő olaszországi műemlékek, mindenekelőtt Pompei restaurálására fordíthatnák.