Ausztrál műholdfelvételeken két vízen lebegő, nagyobb méretű tárgyat fedeztek fel, s ez hosszú ideje az első ígéretes fejlemény, hogy talán a március 8-án eltűnt malajziai repülőgép, az MH370-es járat roncsaira bukkantak. A hírt az ausztrál kormányfő, Tony Abbott jelentette be a parlamentben. "Ez az eddigi legígéretesebb nyom, amire bukkantunk. Oda kell menni, megtalálni, értékelni, hogy kiderüljön, tényleg azt találtuk-e meg, amit kerestünk" - mondta.
Az ausztrál kormány hadihajókat és repülőgépeket küldött a térségbe, Perth városától mintegy 2500 kilométerre.
Az ausztrál tengeri biztonságot felügyelő hatóság közlése szerint a tárgyakat - a legnagyobb mintegy 24 méter átmérőjű -, a felvétel szerint a víz sodorja, hol felbukkannak, hol lesüllyednek az óceánban. David Gallo, aki az Air France 447-es járata utáni kutatást vezette (a Rio de Janeiro és Párizs közötti menetrend szerinti gép 2009-ben tűnt el az Atlanti-óceán felett), a CNN-nek azt mondta, egy ekkora méretű tárgy akár a repülőgép farokrésze lehet. Azonban ő is, más szakértők is óvatosságra intenek. Ha ilyen nagy méretű részekre bukkannak, akkor a repülő nem a levegőben robbanhatott fel, hanem még egyben lehetett, amikor a tengerbe zuhant. A radarkép egy CNN-nek nyilatkozó ausztrál szakértő szerint már néhány napos, a tárgyak szerinte azóta tovább sodródhattak.
Az ausztrál kormányfő a radarképről tájékoztatta malajziai kollégáját, a malajziai illetékesek azonban visszafogottan nyilatkoznak. Egyszer ugyanis már hamis várakozásokat keltettek a kínai radarképek közzétételével. A tizenhárom napja hírekre várakozó családtagok már az idegösszeroppanás határán vannak, tegnap hisztérikus jelenetek játszódtak le, mivel egyre kevésbé tolerálják, hogy semmiféle információt nem kapnak.
Az ausztrál királyi légierő egy Orion típusú repülőgépe már a térségbe érkezett, három másik gép is úton van, Új-Zéland is hasonló felderítő gépet irányított az észlelés helyszínére. Az amerikai haditengerészet P8-as Poseidon gépe szerint "számottevő radarjeleket" észlelnek, ami arra utal, hogy jelentősebb méretű tárgy lehet a víz felszíne alatt. Hadihajókat is útnak indítottak.
Az ausztrál légitársaság egyik felderítőgépe tegnap este elérte a megadott helyszínt és vissza is indult – jelentette gyorshírben a CNN. A gépről azt jelentették, nem tudták felfedezni a műholdfelvételen látott tárgyakat, de rendkívül rossz látási viszonyok, időjárási körülmények között repültek. Mindenesetre bójákat dobtak le, hogy nyomon tudják követni az áramlatokat.
Nagy kihívás lesz megtalálni a fekete dobozokat, ha tényleg a jelzett térségben zuhant le a gép. A Nyugat-Ausztráliai Egyetem óceánkutató szakértője, Charitha Pattiaratchi a Reuternek arról nyilatkozott, hogy ha valóban az eltűnt utasszállítót találták meg, akkor az áramlatok miatt a roncsok már 3-400 kilométerrel is nyugatra sodródhattak. A kutatási területen az óceán mintegy 3500 méter mély, de a szélesebb térségben van, ahol ötezer méteren kellene keresni a roncsokat.
Mint ismeretes, a Malaysia Airlines Boeing 777-es típusú repülőgépe eltűnése előtt Kuala Lumpurból Pekingbe tartott. Fedélzetén 239 ember tartózkodott, köztük 154 kínai állampolgár.
Sok ellentmondás és feltételezés
2014.03.10. hétfő
A nyomozók szerint a gép már a levegőben darabokra eshetett, többek között ez lehet az oka annak, hogy még semmit sem találtak. A repülő a felszállást követően két órával tűnt el, anélkül, hogy bármilyen vészjelzést leadott volna. Egy katonai radar észlelte, hogy a gép próbált visszafordulni a baleset előtt, ezt egy civil radar felvétele is megerősítette. Felmerül a terrortámadás lehetősége.
2014.03.11. kedd
A hatóságok elvetették a terrortámadás elméletét, a korábban gyanúsított, két iráni férfi, akik hamis útlevéllel akartak Európába utazni, illegális bevándorlók, nem terroristák voltak.
2014.03.12. szerda
A légierő főparancsnoka cáfolta, hogy azt állította volna: a gép teljesen letért a kijelölt repülési pályáról. Azt azonban nem, hogy egy katonai radar is rögzítette a gép kijelölt útvonalról való letérését. Az is furcsa, hogy erről az észlelésről két nappal a baleset után számoltak be először. Egy ellentmondásos elmélet szerint a radarok azért nem rögzítették a gép mozgását, mert egy bizonyos magasság alatt már nem tűnik fel az érzékelőkön. A kínaiak egy vasárnap készült, kásás műholdfelvétellel álltak elő, amelyen állítólag a gép néhány darabja látható.
2014.03.13. csütörtök
A légitársaság - a hatóság véleményével ellentétben - kizártnak tartotta, hogy a legénység hibája állna az eltűnés hátterében. A malajziai védelmi miniszter cáfolta, hogy megtalálták a repülő roncsainak egy részét. Kína közölte: a szerdán nyilvánosságra került felvétel tévedés. Egy amerikai napilap szerint a Boeing motorjaiba épített automatikus jeladó még négy órával az eltűnés után is küldött adatokat. A maláj közlekedési miniszter szerint "a jelentés pontatlan", a motorgyártó cég nem erősítette meg, de nem is cáfolta a hírt. Az utolsó jeleket helyi idő szerint hajnali 01:07-kor fogták.
2014.03.14. péntek
Nyomozók annak a lehetőségét vizsgálják, hogy a Malaysia Airlines repülőgépének eltűnése kalózakció volt. A névtelenségbe burkolózott illető úgy véli, az utasszállító eltűnésében az "emberi beavatkozás", bizonyítéka lehet, hogy a gép radarkészülékével fenntartott kapcsolat néhány perccel az üzenetküldő rendszer leállása előtt szakadt meg. Nem kizárt, hogy a repülőgép leszállt valahol. A kínai állami média szakértőkre hivatkozva kijelentette: szombaton, a gép eltűnése után néhány órával szokatlan mozgás volt megfigyelhető a tengerfenéken abban a térségben, ahol a gép eltűnését valószínűsítik. Már Indiai is keresi az eltűnt gépet.
2014.03.15. szombat
A nyomozók szerint a gép még hét órával a felszállása után is jelt adott egy műholdnak, amely arra enged következtetni, hogy akár a Kaszpi-tenger keleti partjáig, vagy az Indiai-óceán déli részéig is eljuthatott. A kutatást a Bengáli-öbölre is kiterjesztették. A maláj miniszterelnök kitart a szándékos gépeltérítés elmélete mellett, mint mondta: "nagyfokú bizonyossággal mondhatjuk, hogy a repülőgép kommunikációs eszközeit kikapcsolták". Egy név nélkül nyilatkozó malajziai kormányzati illetékes azt mondta: szakértők arra a következtetésre jutottak, hogy az eltűnt maláj utasszállító repülőgépet eltérítette az egyik pilóta vagy valaki más, aki repülési tapasztalatokkal rendelkezett.
2014.03.16. vasárnap
Már 25 állam vesz részt a keresésben. India vasárnap reggel maláj kérésre átmenetileg felfüggesztette a kutatást, arra várva, hogy a kormány új kutatási területet jelöljön ki, mivel Malajzia arra gyanakszik, hogy a Boeing sokkal messzebre juthatott el, mint korábban feltételezték.
2014.03.17. hétfő
Mishamuddin Hussein, megbízott közlekedési miniszter visszautasította, hogy a nyomozással kapcsolatos bármilyen információt visszatartanának, de adatokat csak azután adnak ki, hogy azokat többször ellenőrizték. Azt is elmondta, hogy lefoglalták a gép pilótájának lakásán talált repülési szimulátort. Az is kiderült, hogy a másodpilóta volt az utolsó, aki a légi irányítókkal beszélt, de eltért a szakmai protokolltól, azaz nem az adatok visszaolvasásával és a gép kódjának megerősítésével búcsúzott a malajziai irányítótoronytól. A kutatást ismét kiterjesztették, a keresés már Ausztráliától egészen Kazahsztánig kiterjed.
2014.03.18. kedd
A thaiföldi hadsereg arról számolt be kedden, hogy radarjaik észleltek egy gyanús repülőgépet tíz nappal ezelőtt, mindössze néhány perccel azután, hogy megszakadt a kommunikáció a földi irányítás és a Boeing között. Azért nem közölték korábban ezt az információt, mivel azt nem kérte senki kifejezetten. A tájékoztatás szerint a szóban forgó utasszállító kanyargós útvonalon repült a Malaka-szoros felé.