közoktatás;tankönyvpiac;tankönyvellátás;

2014-04-15 07:00:00

Erősen javasolt könyvek

Hiába fizeti a szülő, és hiába használja a tanár, a kormány döntötte el, hogy a két állami tankönyvkiadó melyik kiadványai közül "választhassanak" az iskolák. A kísérleti tankönyveknek még megadott szerzőjük sincsen, egyes, "kötelezően választható" történelem és irodalomkönyvek pedig vitatható és értelmezhetetlen szövegeket tartalmaznak.

Elfogadhatatlan, hogy az állami iskolákban a következő tanévre csupán két vagy három tankönyv közül lehet választani, minden évfolyamon biztosítani kell a tényleges választás lehetőségét - olvasható a Történelemtanárok Egylete (TTE) és a Hajnal István Kör (utóbbi tagja többek között Ormos Mária és Ungváry Krisztán történész illetve Gábor György vallásfilozófus) közös állásfoglalásában.

Mint megírtuk, a leköszönő Hoffmann Rózsa köznevelési államtitkár, és az állítólag szintén távozó Marekné Pintér Aranka, az állami iskolafenntartó, a Klik elnöke olyan levelet küldött az állami iskoláknak és a tankerületi igazgatóknak, amely szerint csak azon tankönyvek megrendelésére ad engedélyt a Klik, amelyek a levélhez mellékelt, "javasolt" tankönyvlistán szerepelnek.

Vagyis hiába olvasható a köznevelési törvényben az a passzus, amely szerint "a pedagógust munkakörével összefüggésben megilleti az a jog, hogy (...) a helyi tanterv alapján, a szakmai munkaközösség véleményének kikérésével megválassza az alkalmazott tankönyveket, tanulmányi segédleteket, taneszközöket, ruházati és más felszereléseket", valójában korlátozza a szabad tankönyvválasztást a kormányzat. A 2014-es tankönyvrendelet szerint ugyanis a fenntartó, vagyis az állam jóváhagyása is szükséges a döntéshez.

A tankönyvjegyzékben azonban legnagyobb részt azon két tankönyvkiadó - Apáczai Kiadó, Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó (NTK) - kötetei szerepelnek, amelyeket a közelmúltban vásárolt fel az állam. A jogszabály szerint pedig minden évfolyamhoz és tantárgyhoz csak 2-3 tankönyvből lehet választani.

Az eljárást a kiadványaival a jegyzékből szinte teljesen kiszorult Mozaik Kiadó diszkriminatívnak és jogellenesnek nevezte. A cégnek a korábbi 300 helyett csak 1-2 tankönyve maradt választható. A tankönyvválaszték szűkítése szerintük "vélhetően nem szakmai indokok mentén történt, ezáltal súlyosan sérül a diákok joga arra, hogy számukra a legmegfelelőbb taneszközöket rendelhessék". A Mozaik álláspontja szerint a szűkített könyvlista mellé semmiféle szakmai indoklás nem tartozik, a lista összeállításával láthatóan a piaci szereplők folyamatos kiszorítása az egyik legfontosabb cél.

Ennek egyik bizonyítéka a kiadó szerint, hogy miközben a tankönyvek árának csökkentésével indokolta az Orbán-kormány a tankönyvpiac kvázi-államosítását - és nagyvonalúan "meghagyták a lehetőséget" a nem állami kiadók termékeinek a tankönyvjegyzékbe való felkerülésére -, ezen közben a két állami társaság valójában több könyvet is drágábban kínál. Például a 9-10. évfolyamon egyedül "választható" NTK-s irodalom könyvek 9. évfolyamon csupán 90 Ft-tal olcsóbbak, a 10. évfolyamon viszont már 100 Ft-tal drágábbak, mint a Krónika Nova kiadó irodalomtankönyvei.

Így fogalmaz egy állami tankönyv
"A görögök érezték, hogy miközben az ember okos, a teste néha nagyon nem okos, olyan, mintha az ember fölül okos lenne, alul meg oktalan állat, ekkor azt mesélték, hogy léteznek olyan lények az erdőben, akik alul kecskék, felül emberek, ők a szatírok, akik éjjel az erdőben szaladgálnak és nőkre fáj a foguk".

Az árkülönbség mellett persze a minőséget sem vette figyelembe a kormányzat a jegyzék összeállításakor: 7. és 8. évfolyamon például háromféle történelemtankönyvből választhatnak az iskolák, ezekből kettő NTK-s, egy pedig Apáczai-kiadvány.

Utóbbit Bánhegyi Ferenc jegyzi, akinek korábbi erkölcstan-, és történelemtankönyveiben "elejtett megjegyzések" okoztak botrányt, illetve "meglehetősen furcsa" történelemszemléletről árulkodnak. Az egyik 9. évfolyamos NTK-s irodalomtankönyvben pedig a görög mitológiát próbálják elmesélni a tanulóknak elképesztő szófordulatokkal (lásd keretes írásunkat).

A tankönyvjegyzékben ráadásul számos olyan kísérleti kiadvány szerepel, amelynek a szerzőjét fel sem tüntetik, helyette "szerzői munkaközösség" szerepel, továbbá nincsenek mintafejezetek sem, így az iskolák "vakon" rendelnek.

A tankönyvek kiválasztására nem is hagytak sok időt: a jegyzéket múlt csütörtökön hozták nyilvánosságra, az iskoláknak pedig máig kellett elküldeniük a rendeléseket a tankerületi igazgatóságokra, ahonnan április 30-ig kell továbbküldeni azokat az állami tankönyvterjesztő cégnek, a tavaly botrányosan teljesítő Könyvtárellátó Nonprofit Kft.-nek (Kello). A rendelési idő kitolódása miatt - a Kello monopóliuma előtt években általában februári határidő volt - idén is újabb szállítási késések várhatók, sok diák kezdheti tankönyv nélkül a szeptembert.

A szülőknek nincs törvényi lehetőségük a tankönyvválasztásba való beleszólásra, bár az ingyenes, tartós tankönyvek teljes, felmenő rendszerben való bevezetéséig még nekik kell finanszírozniuk a vásárlást az első és a második évfolyam kivételével. Lehetőségük van tiltakozni egyénileg vagy a szülői munkaközösség keretében az állami iskola fenntartójánál, azaz a tankerületeknél, ha nem a korábbi, jól bevált tankönyvsorozatból rendel az iskola.

Az MSZP oktatáspolitikusa szerint alapvetően az államosított tankönyvellátás rendszere rossz, mert indokolatlanul szűkíti a pedagógusok mozgásterét azzal, hogy egy rossz hagyományt visszaállítva tollba mondja a tanároknak, miből taníthatják a gyerekeket.

Hiller István azt várja a kormánytól, hogy a központi tankönyvterjesztés körüli káosz után a központi tankönyvellátástól várható károkozást előzzék meg. Ehhez a tankönyvrendelet visszavonása, majd egy konszenzuson nyugvó, a pedagógustársadalomnak szabad választást biztosító, az eltérő tanulói igényekhez igazodó új szabályozás szükséges - tette hozzá a szocialista politikus.

Pénz szükében
Több, fővárosi iskola tanárai jelezték lapunknak: elképzelhető, hogy a kormányzat által az általános iskolák elsős és másodikos diákjai számára fejenként előírt, 3000 forintos keretösszegből nem lehetséges az összes szükséges tartós tankönyvet és munkafüzetet megrendelni. A könyveket ingyenesen kapja meg minden diák, azonban a tanév végén - sérülések és beírások nélkül - vissza kell azt szolgáltatniuk az iskolakönyvtáraknak, hogy azokat felmenő rendszerben a következő évfolyam is használhassa. Forrásaink szerint az is lehetséges, hogy a szülőktől kell majd valamilyen mértékű hozzájárulást kérniük, hogy beszerezhessék az elvileg ingyenes könyveket.