Boeing 777;maláj gép;Ocean Shield;nemzetközi kutatócsoport;Új-Zélandi Királyi Légierő;

A személyzet egy tagja az Új-Zélandi Királyi Légierő P3 Orion tipusú gépének megfigyelő ablakánál Photo by Richard Polden - Pool

- Robot keresi a gép roncsait

Utolsó kísérletet tesz a nemzetközi kutatócsoport a malajziai légitársaság március 8-án eltűnt MH370-es járatának megtalálására. Hétfő este az Ocean Shield ausztrál hajó fedélzetéről leeresztették a Bluefin 21 mini-tengeralattjárót, hogy a víz alatt próbáljon nyomára akadni a Boeing 777-es roncsainak.

Mivel már hat napja nem tudták fogni a fekete dobozok jeleit, a kutatási területet nem sikerült jobban leszűkíteni. Így hetekbe, de akár másfél hónapba is beletelhet, mire átfésülik a térséget, ahol korábban négy alkalommal sikerült a fekete dobozok által kibocsátott hangokhoz hasonló, szabályos elektronikus jeleket rögzíteni.

A Bluefin 21 három dimenziós szonárjával képes feltérképezni az óceán mélyén a domborzati viszonyokat, s azt remélik, hogy segítségével végre találnak egy nagyobb roncsdarabot. Az amerikai kutatóeszköz hatszor olyan lassan halad, mint a korábban használt lokátor, de több információval szolgál.

Több mint négyezer méteres mélységben, fél magyarországnyi területet kell azonban átvizsgálnia. A fekete dobozok elemei 30 nap után lassacskán kimerülnek, s a tegnapi már a 38. kutatási nap volt. Angus Houston, a kutatást vezető ausztrál admirális még egy fejleményről tudott beszámolni.

Az Ocean Shield nagyobb olajfoltot fedezett fel, amiből két liternyi mintát vettek. Visszaküldik a szárazföldre, hogy megpróbálják azonosítani, nem az eltűnt gépből származik-e. A szakértők óvnak a túlzott reményektől, jónéhány napba telhet, míg a mintát elemzik.

Kiáll Bosznia-Hercegovina területi egysége, szuverenitása és európai perspektívája mellett az Európai Unió, amely egyúttal elítéli és elfogadhatatlannak nevezi a szeparatista megnyilvánulásokat - áll az uniós külügyminiszterek által hétfőn Luxembourgban elfogadott zárónyilatkozatban.