Uránia;Moszfilm;

2014-05-08 20:19:00

Moszfilm Napok - Új és klasszikus orosz filmek az Urániában

Május 8-11. között az Uránia Nemzeti Filmszínházban mutatkozik be a fennállása 90. évfordulóját ünneplő, legendás Moszfilm stúdió. 

A négynapos rendezvény programját a legújabb produkciók mellett beszélgetések, valamint filmtörténeti ritkaságok színesítik, köztük egy élőzenével kísért némafilm-előadás, három korszakalkotó zenés vígjáték, valamint a monumentális és vásznon ritkán látható Háború és béke négyrészes vetítése. 

A nyitó vetítésen a 2012-ben év legjobb orosz film díjával elismert Fehér Tigris című háborús drámát láthatja a közönség. Karen Sahnazarov filmjét az egyik főszereplő, Vitalij Kiscsenko színművész kíséri el Magyarországra.

A filmnapokon további 11 alkotást láthatnak a nézők. Ezek közül a legkorábbi Abram Room rendhagyó szerelmi háromszögtörténete, az 1927-ben készült Ágy és dívány című némafilm melyet Darvas Ferenc zongorakíséretével vetítenek. Három zenés film is színesíti a programot. Az 1936-os Cirkusz a harmincas évek legsikeresebb szovjet zenés vígjátéka, az 1956-os Karneváli éjszaka a hruscsovi olvadás időszakának kultikus vígjátéka, az 1987-es Assza pedig a peresztrojka meghatározó rock együtteseinek zenéjére épülő melodráma.

A monumentális és vásznon ritkán látható Háború és béke. FOTÓ: URÁNIA

A monumentális és vásznon ritkán látható Háború és béke. FOTÓ: URÁNIA

A hatvanas évek modernizmusát Elem Klimov filmszatírája, az Egy fogorvos kalandjai, valamint Szergej Bondarcsuk Oscar-díjjal is elismert monumentális alkotása, a Háború és béke képviseli a műsorban. Tolsztoj regényének adaptációját a legendás korabeli magyar szinkronnal, celluloidról láthatják a nézők, ami kivételes alkalom. A retrospektív programot Sztanyiszlav Govoruhin rendezése zárja: az 1990-ben készült Így nem lehet élni sokkoló erejű dokumentumfilm a szovjet társadalom kevéssé ismert rétegeiről, alapvető ellentmondásairól. 

A Moszfilm jelenét a Fehér Tigris mellett három további játékfilm képviseli: Larisza Szagyilova Ő című társadalmi drámája először foglalkozik behatóan a közép-ázsiai vendégmunkások kiszolgáltatott helyzetével; a Szerelem a Szovjetunióban melodrámája az 1970-es évek világát, szubkultúráját mutatja be; a Weekend pedig Louis Malle Felvonó a vérpadra című 1958-as bűnügyi filmjének orosz remake-je. A filmnapok ideje alatt az Uránia Kávéházban a Moszfilm múltját megidéző kiállítás látható.