A beszélő ugyanis egy Picasso-festményről beszélt egy múzeumban, a nagyon választékos műismertető szöveget hallás után követni, értelmezni "kimondottan" nehéz lehetett, ráadásul - a múzeumi helyszín miatt - a felvételt "visszhangosították", ami egy visszhangos teremben valóban megnehezíthette az érthetőséget is.
Többek között erre panaszkodtak az érettségi megismétlését követelő és szombatra tüntetést szervező, mintegy háromezer tagot számláló Facebook-csoport alapítói is, akik szerint sok iskolában régi magnókat használtak, amelyeknek a hallhatóság miatt nagyon fel kellett tekerni a hangerejüket.
Ha ez egy eleve visszhangos, nagy belmagasságú osztályteremben történt, akkor alig lehetett érteni a hanganyagot.
Rozgonyi szerint "illuzórikus elvárás lenne", hogy minden vizsgahelyen teljesen azonosak legyenek a technikai feltételek. Az viszont "józan követelmény lenne", ha legalább a vizsgaterem bizonyos paramétereit és a lejátszók teljesítményszintjét előírnák.
Az egyesület elnöke ezen felül azt is felrótta a szövegértési feladatnak, hogy kérdésenként 2-2 függetlenül kitalálandó szó beírását várták el, azonban ezekre együttesen lehetett 0 vagy 1 pontot kapni.
Ezzel szélsőséges esetben az is ,,szerezhetett" akár nulla pontot az egész feladaton, aki a rákérdezett szavak felét helyesen írta be, de pechjére kérdésmondatonként csak az egyiket találta el helyesen.
A köznevelési államtitkárság az ügyben nem tart sem szükségesnek, sem lehetségesnek rendkívüli intézkedést.