A Wuppermann Hungary Kft. mintegy 31 milliárd forintos beruházással világszínvonalú galvanizáló üzemet épít és logisztikai, adminisztrációs központot hoz létre a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötőben.
A fejlesztést megalapozó földhasználati szerződést a minap, Budapesten írták alá. A további betelepülés ösztönzése érdekében állami beruházásban több mint 7 milliárd forintból függőleges partfalat és új hajóállásokat alakítanak ki, valamint megteremtik a közvetlen vasúti rakodás lehetőségét.
A vízi, közúti és vasúti árutovábbítást kiszolgáló kikötő a Magyar Állam tulajdonában és az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság (ÉDUVÍZIG) vagyonkezelésében áll. A Mosoni-Duna torkolatában több kiemelt jelentőségű országos tranzit vasútvonal és a gyorsforgalmi úthálózat fővonalának találkozásában, 110 hektáron terül el.
Az ÉDUVIZIG 2005 és 2010 között már megvalósított egy jelentős infrastruktúra-fejlesztési programot a területen, amelyhez az Európai Unió mintegy 6 milliárd, a kormány pedig 2 milliárd forint támogatást biztosított. A beruházás célja a kikötő intermodális központjának létrehozásával a vasúti, a közúti és a vízi áruszállítás összekapcsolása volt.
A fejlesztéssel a Nyugat-Dunántúl egyik jelentős közlekedési terminálja jött létre, azonban a kialakított területek hasznosításához - jórészt a 2008-as gazdasági válság miatt is - hiányoztak a betelepülő vállalkozások. A terület bérbeadására és az áruforgalomra vonatkozó elvárások ezért nem teljesültek.
A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. és az ÉDUVÍZIG idén márciusban befektetőbarát, letelepedést ösztönző feltételekkel nyilvános pályázatot írt ki a kikötő egyes parcellái földhasználati jogának biztosítására. A nyertes Wuppermann Hungary Kft. előzetesen mintegy 200 ezer tonna nyersanyag beszállításával számol.
A várható 40 milliárd forintos nettó árbevétel 95 százalékban exportból származhat. A földhasználati szerződést Mario Dorfer, a cég ügyvezetője, Márton Péter, az MNV Zrt. vezérigazgatója és Gaszler Lászlóné, az ÉDUVÍZIG gazdasági igazgatóhelyettese írták alá.
Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter az aláírást követően elmondta: a kormány 2012-ben kiemelt projektté nyilvánította a Győr-Gönyű Országos Kikötő fejlesztését, idén tavasszal pedig állami kötelezettségvállalással garantálta, hogy a betelepülés elősegítéséhez szükséges további infrastrukturális fejlesztések 2015 végéig megvalósulnak.
A tárcavezető kifejtette: a kikötőben megvalósuló beruházásoknak köszönhetően elhárul az uniós támogatás akár kamatos visszafizetésének kockázata. A gönyűi kikötőben, a 2004 és 2006 közötti EU-s fejlesztésekkel összefüggésben fent állt a veszélye annak, hogy Magyarországnak 8 milliárd forintot kellett volna visszafizetni az uniónak, ám ha most új erőre kap a fejlesztés, akkor komoly esély kínálkozik arra, hogy a visszafizetés elkerülhető lesz
A Duna teherforgalmának növelése mellett a betelepülő cégeknél, hazai beszállítóiknál és logisztikai partnereiknél 3-400 új munkahely jön létre. A fejlesztések hozzájárulnak a megyeszékhely és a térség ipari fellendülésének folytatásához, tovább erősítik a szoros gazdasági együttműködést Magyarország és Németország között.
Márton Péter, az MNV vezérigazgatója hangsúlyozta: a betelepedési stratégia szerint a kikötő forgalmának jelentős bővülése, a területek fokozottabb bérbeadása, további mintegy 30 milliárd forintos beruházás megvalósulása várható.
Az olcsó vízi szállítás elősegíti a Magyarországon előállított termékek versenyképességének növekedését és világpiacra jutásukat.
Az állami infrastruktúra-fejlesztésekkel 2015 végére végezhetnek, az új galvanizáló üzem pedig 2016 nyár elején kezdheti meg a termelést a kikötőben, amely a fejlesztésnek köszönthetően további beruházókat vonzhat a térségbe.