pályázat;Magyar Nemzeti Vagyonkezelő;Győr;földhasználat;Márton Péter;Gönyű Kikötő;Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság;logisztikai központ;

2014-05-27 07:14:00

Feléledhet az alvó logisztikai központ

A napokban írták alá azt a földhasználati szerződést, amely mintegy 40 milliárd forint értékű fejlesztést alapoz meg a nyugat-dunántúli régió legnagyobb trimodális logisztikai központjában. A földhasználatra kiírt pályázat nyertese a Wuppermann Hungary Kft., a cég a meghirdetett kikötői parcellákon, csaknem 8 hektáron, egy világszínvonalú galvanizáló üzemet épít, másfél hektáron logisztikai, adminisztrációs központot hoz létre.

A Wuppermann Hungary Kft. mintegy 31 milliárd forintos beruházással világszínvonalú galvanizáló üzemet épít és logisztikai, adminisztrációs központot hoz létre a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötőben.

A fejlesztést megalapozó földhasználati szerződést a minap, Budapesten írták alá. A további betelepülés ösztönzése érdekében állami beruházásban több mint 7 milliárd forintból függőleges partfalat és új hajóállásokat alakítanak ki, valamint megteremtik a közvetlen vasúti rakodás lehetőségét.

A vízi, közúti és vasúti árutovábbítást kiszolgáló kikötő a Magyar Állam tulajdonában és az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság (ÉDUVÍZIG) vagyonkezelésében áll. A Mosoni-Duna torkolatában több kiemelt jelentőségű országos tranzit vasútvonal és a gyorsforgalmi úthálózat fővonalának találkozásában, 110 hektáron terül el.

Az ÉDUVIZIG 2005 és 2010 között már megvalósított egy jelentős infrastruktúra-fejlesztési programot a területen, amelyhez az Európai Unió mintegy 6 milliárd, a kormány pedig 2 milliárd forint támogatást biztosított. A beruházás célja a kikötő intermodális központjának létrehozásával a vasúti, a közúti és a vízi áruszállítás összekapcsolása volt.

A fejlesztéssel a Nyugat-Dunántúl egyik jelentős közlekedési terminálja jött létre, azonban a kialakított területek hasznosításához - jórészt a 2008-as gazdasági válság miatt is - hiányoztak a betelepülő vállalkozások. A terület bérbeadására és az áruforgalomra vonatkozó elvárások ezért nem teljesültek.

A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. és az ÉDUVÍZIG idén márciusban befektetőbarát, letelepedést ösztönző feltételekkel nyilvános pályázatot írt ki a kikötő egyes parcellái földhasználati jogának biztosítására. A nyertes Wuppermann Hungary Kft. előzetesen mintegy 200 ezer tonna nyersanyag beszállításával számol.

A várható 40 milliárd forintos nettó árbevétel 95 százalékban exportból származhat. A földhasználati szerződést Mario Dorfer, a cég ügyvezetője, Márton Péter, az MNV Zrt. vezérigazgatója és Gaszler Lászlóné, az ÉDUVÍZIG gazdasági igazgatóhelyettese írták alá.

Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter az aláírást követően elmondta: a kormány 2012-ben kiemelt projektté nyilvánította a Győr-Gönyű Országos Kikötő fejlesztését, idén tavasszal pedig állami kötelezettségvállalással garantálta, hogy a betelepülés elősegítéséhez szükséges további infrastrukturális fejlesztések 2015 végéig megvalósulnak.

A tárcavezető kifejtette: a kikötőben megvalósuló beruházásoknak köszönhetően elhárul az uniós támogatás akár kamatos visszafizetésének kockázata. A gönyűi kikötőben, a 2004 és 2006 közötti EU-s fejlesztésekkel összefüggésben fent állt a veszélye annak, hogy Magyarországnak 8 milliárd forintot kellett volna visszafizetni az uniónak, ám ha most új erőre kap a fejlesztés, akkor komoly esély kínálkozik arra, hogy a visszafizetés elkerülhető lesz

A Duna teherforgalmának növelése mellett a betelepülő cégeknél, hazai beszállítóiknál és logisztikai partnereiknél 3-400 új munkahely jön létre. A fejlesztések hozzájárulnak a megyeszékhely és a térség ipari fellendülésének folytatásához, tovább erősítik a szoros gazdasági együttműködést Magyarország és Németország között.

Márton Péter, az MNV vezérigazgatója hangsúlyozta: a betelepedési stratégia szerint a kikötő forgalmának jelentős bővülése, a területek fokozottabb bérbeadása, további mintegy 30 milliárd forintos beruházás megvalósulása várható.

Az olcsó vízi szállítás elősegíti a Magyarországon előállított termékek versenyképességének növekedését és világpiacra jutásukat.

Az állami infrastruktúra-fejlesztésekkel 2015 végére végezhetnek, az új galvanizáló üzem pedig 2016 nyár elején kezdheti meg a termelést a kikötőben, amely a fejlesztésnek köszönthetően további beruházókat vonzhat a térségbe.