Előfizetés

"Méhriadó" több településen

Bihari Tamás
Publikálás dátuma
2014.06.03. 07:15
Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt
Egyre több településről jelentenek "méhriadót" a lakosok. Többnyire a meglehetősen hangos zümmögésre figyelnek föl az emberek. A fővárostól Szombathelyen át Újszegedig, Dunaújvárostól Kisvárdáig érkeznek a hírek arról, hogy méhcsaládok foglaltak el panel-, vagyí családiház-ereszt, kéményt, de a budapesti Hollán Ernő-Raul Wallenberg utca kereszteződésében egy úgynevezett "Demszky-karón" is letanyáztak a rovarok. 

Mészáros Gyula, az Országos Méhészeti Egyesület elnöke a Népszavának elmondta, az utóbbi időben tapasztalható méhrajzások nem számítanak különleges jelenségnek.

A méhek természetes szaporodási ideje éppen a mostani időszakra esik, vagyis május végére, június elejére. Ilyenkor a kaptárakban elegendő nektárt halmoznak föl, így az egyedszám robbanásszerű növekedésnek indul, s egy új méhanya kel ki a kaptárban. Ezzel az anyával azután a rovarnépesség egy része elhagyja a kaptárt.

A rajzó méhek új faodút keresnek, de az ember beépítette a természetes környezetüket, s ezért kénytelenek beérni ereszekkel, kéményekkel, ablakpárkányokkal, egyéb műtárgyakkal, amit a rovarok védett zúgnak vélnek.

A kolóniák a tízezrestől a húsz-harmincezresig terjedhetnek, sőt esetenként ennél is több méh lepheti el a kipécézett új lakhelyet. A szakember megjegyezte, tízezer méh nagyjából egy kilót nyom.

Mészáros Gyula megjegyezte, nem szabad semmilyen módon zavarni, bántani a méheket. "Ha valaki zaklatja a méheket és akár csak egy is megcsípi, a rovar olyan feromont bocsát ki, aminek hatására a többiek is támadásba lendülnek" - figyelmeztetett az egyesület elnöke.

Ha nem inderlik a rajt, a méhek sem támadnak. Annyira békés jószágok, hogy ha egy anyaméh feromonjával kennek be valakit, a rátelepedő tovaroknak eszébe sem jut az illetőt megcsípni. Márpedig, aki allergiás a méhcsípésre, az balszerencsés esetben egybe is belehalhat az allergiás tünetek miatt.

A szakember megnyugtatásul közölte, a világsajtóban gyakran emlegetett úgynevezett afrikai gyilkos méhek Magyarországon még nem jelentek meg.

Hazánkban főleg a sok nemzedéken át tartó szelekcióval kitenyésztett szelíd krajnai (Pannon) háziméheket tartják a méhészek.

Ha méhraj telepszik lakott területre méhészt kell hívni, ők szakszerűen eltávolítják a rovarcsaládot - mondja Kisdi Máté, a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője.

A katasztrófavédelem, a tűzoltóság csak akkor lép akcióba, ha a rovarok közvetlen életveszélyt, sérülésveszélyt jelentenek, például forgalmas közterületen, óvodában, iskolában, egészségügyi intézményben telepednek meg.

A darazsak nem rajzanak, állandó fészket építenek, eltávolításukhoz darázsirtó szakembert kell hívni.

Az RTL-t tennék tönkre a reklámadóval

Barna L. Norbert
Publikálás dátuma
2014.06.03. 07:13
FOTÓ: TÓTH GERGŐ
Nem csak a teljes magyar médiapiacot, de minden köztéri hirdetőt is sújtana a reklámadóval a kormány - az egy éve szivárgó pletykákból konkrét törvényjavaslat lett, tegnap ugyanis egyéni indítványként a fideszes L. Simon László benyújtotta az Országgyűlésnek a reklámadóról szóló törvényjavaslatot. Ez a kormánypártnak azért könnyebbség, mert így nem kell róla társadalmi egyeztetést folytatni. 

A tervezet szerint az adót nem a reklámozónak, hanem a közreadónak kell fizetnie: tévéknek, újságoknak, rádióknak, internetes portáloknak egyaránt, és nem csak a Magyarországon letelepedett médiaszolgáltatóknak, hanem olyan más országokban bejegyzett cégeknek is, amelyek napi műsoridejének legalább felét magyar nyelvű adás teszi ki. A korábbi hírekkel szemben adóköteles lesz minden szabadtéri reklámhordozón, épületen és járművön megjelenő reklám, vagyis, még az olyan Fidesz-közelinek mondott cégnek is fizetnie kell, mint a Mahír, sőt, még a BKK-nak is.

"A reklámadót azért vetettük el, mert féltünk, hogy ez a közeg majd ellenünk fordul és akkor nem lesz korrekt velünk, nem azt fogja eljuttatni az emberekhez, ami a valóság, vagy amit mondunk" - egy éve Brüsszelben még így indokolta a kormányfő az akkor felmerült, de gyorsan el is vetett reklámadót. Az ötletet előzőleg maga Orbán Viktor dobta be arra hivatkozva, hogy minél gyorsabban le kell zárni a Magyarország elleni EU-s túlzottdeficit-eljárást. Valójában azonban arról is szó lehetett, hogy a reklámadóval szegjék kedvét a TV2-re esetlegesen bejelentkező külföldi cégeknek. Az elmúlt években többmilliárdos veszteséget termelő csatornára végül "le is csapott" a magyar vezérigazgató és gazdasági igazgató.

"Gazdasági előnye nem látszik a javaslatnak, a nyilvánosság fórumainak rombolása viszont nagyon is" - kommentálta lapunknak a reklámadó javaslatot az MSZP-s Braun Róbert, aki a Gazdasági Versenyhivatalnál már próbálta kivizsgáltatni a TV2 eladását, eddig sikertelenül. Amennyit ugyanis hozhatna a reklámadó, az a költségvetésnek "értékelhetetlen", még 10 milliárdnál is kevesebb lenne - az Együtt-PM számításai szerint alig 4 milliárd, így az adó szerintük semmi mást nem jelent, mint a sajtó korlátozását.

Sokkal valószínűbb azonban, mint arra piaci források is utaltak korábban, hogy az RTL Klub ellehetetlenítése a cél - ez az egyetlen médium, amelyet érint a 40 százalékos kulcs. A napi.hu számításai szerint összesen három cég fizeti majd a szerintük10 milliárdos adóbevétel bő 74 százalékát, és a legnagyobb elvonás elé az RTL-csoportot üzemeltető M-RTL Zrt. néz: 4,5 milliárdot fizethetnek, ami a remélt bevétel csaknem 50 százaléka. A TV2 üzemeltetője "csak" 1,9 milliárdot fizetne, míg a kábeltévés és internetes szolgáltatást nyújtó Chello Central Europe Zrt. a harmadik legnagyobb vesztes lehet.

Igaz ugyan, hogy a sarc a teljes magyar piacot érinti, ám - mint Karácsony Gergely, az Együtt-PM politikusa utalt rá - a baráti médiát a kormánypárt minden bizonnyal kompenzálja majd állami hirdetéseken keresztül, és mint Urbán Ágnes, a Mérték Médiaelemző Műhely elemzője is rámutatott: a TV2 a tulajdonosváltás után "nagyon komoly" segítségre szorulhat. "Teljesen világos, hogy a médiaadó fő célja nem a költségvetési egyenleg javítása" - reagált lapunkhoz eljuttatott közleményében az RTL Group. Szerintük az adó nem is a gazdaságos működésüket veszélyezteti, hanem egyértelmű kísérlet arra, hogy a kormány tönkretegye őket.

Az, hogy az ötlet újra felmerült, váratlanul érte a társaságot, miközben tavaly nagyságrendileg ugyanannyi adót fizettek, mint a most tervezett médiaadó teljes szektort érintő összege. Holott a költségvetés meg sem érezné a reklámadó hiányát, ez a közmédia éves 78 milliárdos költségvetésének 11-12 százalékát jelenti - írták. A szakmát is váratlanul érte az újra előkerült adó; a Magyar Reklámszövetség érezhetően felháborodott a javaslaton, hiszen februárban Lázár János még egyeztetett velük az ügyben, most azonban a kormányzat semmi jelét nem adta, hogy újra napirendre vennék, nem is értesítette őket.

"Csak" 500 millió fölött
Az új adó alapja a reklámból befolyt nettó árbevétel, az adó kulcsa pedig sávosan változna, és egészen szűk csoportnak nem kellene csak fizetnie - azoknak a vállalatoknak, amelyeknek az éves adóalapja nem éri el az 500 millió forintot. Az éppen egy éve, tavaly májusban közzétett javaslat még egymilliárdban határozta meg ezt a limitet. A mostani tervezetben minden más változatlan: 500 milliótól 5 milliárd forintig 1 százalékot, 5 és 10 milliárd forint között a bevétel 10 százalékát, 10 és 15 milliárd közötti összegnél 20 százalékot, de 15 és 20 milliárd között már 30 százalékot, míg a 20 milliárdot meghaladó rész után már 40 százalékot kell adózniuk a hirdetőknek.

"A szakmai szövetségek egyöntetűen elutasítják az iparági párbeszéd nélkül benyújtott reklámadóra vonatkozó törvénytervezet tartalmát" - közölték. Miközben a szövetség szerint "jelenleg is számos adónem formájában" járulnak hozzá a cégek a közös teherviseléshez, nem volna meglepő, ha a magyar székhelyű társaságok külföldre költöznének, ami "természetesen még nagyobb" munkahely-csökkenéssel és bevételkieséssel járna.

A legutóbbi nyilvános, 2011-es pénzügyi beszámolók alapján az RTL 29,2 milliárd forintos bevétel mellett 2,6 milliárd forintos nyereséget ért el, míg a TV2 16,3 milliárdos bevétele 8,9 milliárd forintos veszteséggel párosult. A tervezet szerint a reklámadót már idén kivetnék, és augusztus 20-ig kellene bevallani, majd november 20-ig két egyenlő részben megfizetni. A Demokratikus Koalíció már most felvetette, hogy az unió nem fogja hagyni a bevezetését, ugyanakkor "nem lehetnek nagy reményeink", mivel a szektorális különadókat eddig sem meszelték el.

Lemondana mentelmi jogáról "Kágébéla"

Továbbra is tagadja az ellene felhozott kémvádakat Kovács Béla, ugyanakkor lemond európai parlamenti (EP) mentelmi jogáról.

Továbbra is tagadja az ellene felhozott kémvádakat Kovács Béla, ugyanakkor lemond európai parlamenti (EP) mentelmi jogáról. A jobbikos EP-képviselő azt mondta: funkciójából adódóan - az európai és az orosz parlament között működő közös bizottság tagjaként - "evidens módon" találkozott oroszokkal, de sem hazai, sem külföldi titkosszolgálatnak nem volt tagja, nem kapott tőlük megbízást, feladatot, sem anyagi vagy egyéb juttatást.

Hozzátette: uniós képviselőként sem titkosított, sem minősített anyagokhoz nem is fért hozzá. Kovács egyébként ténylegesen addig nem tud lemondani mentelmi jogáról, amíg ügye nem kerül az EP jogi bizottsága elé, de ehhez minden meghallgatáson részt fog venni. Beszélt arról is, hogy a házát felesége két oroszországi ingatlanából fedezték, és részletekben is törlesztette az árát. Megírtuk: a Heti Válasz saját szakértői becslése alapján jócskán meghaladja a 100 millió forintot Kovács és családja pilisszentkereszti ingatlanjának az értéke. A jobbikos politikus egyébként a jövő héten pert kíván indítani a "kémezés" miatt, noha azt nem árulta el, hogy ki ellen, és hogy miért csak a jövő héten.