MSZP;eseti bizottság;Paks2;

- "Orbán a reményt is eladja"

Eseti bizottság létrehozására tesz javaslatot a paksi atomerőmű bővítésével összefüggésben az MSZP parlamenti frakciója - jelentette be Tóth Bertalan  szerdán Budapesten sajtótájékoztatón.

A frakcióvezető-helyettes kijelentette, ha már a nyilvánosságot kizárta a Fidesz a beruházás előkészítéséből, akkor legalább a végrehajtáskor biztosítsa a nyilvánosságot. A bizottság segítségével felügyelhetnék az atomerőmű-beruházást már az előkészítéskor is, majd a megvalósítás során is.

Tóth Bertalan azt mondta, ez az eseti bizottság ellenőrizné azt, hogyan vesznek részt a kis- és közepes vállalkozások a projektben, megvalósul-e, hogy a beszállítók negyven százaléka magyar cég, illetve hogyan hívják le és fizetik vissza a hitelt. Hozzátette: a bizottság minden hónapban tartana nyilvános ülést, ahol civil szervezetek mondhatnák el javaslataikat. Kitért arra, hogy a parlament szerdán tárgyalja az erőműbővítés finanszírozásáról szóló magyar-orosz hitelmegállapodást. Kijelentette, az MSZP szerint a Fidesz egy nemzetstratégiai kérdést degradál a rezsicsökkentés szintjére, hiszen háromezer milliárd forintnyi devizahitellel adósítanak el minden egyes magyar állampolgárt.

Orbán Viktor miniszterelnök eladja azt a reményt is, hogy az ország valaha független energiapolitikát tudjon folytatni - tette hozzá. Tóth Bertalan a parlament által megszavazott reklámadóról elmondta, nemmel szavaztak a javaslatra, mert azt szerintük álságos indokok alapján vezették be, valódi célja ugyanis a büntetés. A büntetőadó egy kereskedelmi csatornát sújt, amely "még távol áll a Fidesz hatalmától, amely még független médiaként tud műsort szolgáltatni" - fogalmazott a szocialista politikus. Szerinte a Fidesznek nem elég, hogy saját médiabirodalmat épít, nem elég, hogy "fenyegeti, illetve leváltatja különböző sajtóorgánumok vezetőit", még ezt az adót is bevezeti.

A törvényalkotási bizottság által beterjesztett, a veszteséges médiavállalkozásokra vonatkozó módosító javaslatról Tóth Bertalan azt mondta, hogy "ez megint egy bizonyos baráti, haveri körnek, az általuk befolyásolt médiának kedvezhet". A frakcióvezető-helyettes emlékeztetett arra, a reklámadó bevezetésének indokai között sorolták fel a közteherviselést, vagyis hogy a magas reklámbevétellel rendelkező cégek fizessenek magasabb adót. Ha fontos ez az elv a Fidesznek, akkor támogassa azt a szocialista javaslatot, hogy azok a cégek, amelyeknek bevétele európai uniós forrásokból, állami megrendelésekből származik, és ebből osztalékot vesznek fel, fizessék be a 75 százalékát a tisztességtelen nyereségnek - mondta. Megjegyezte: a "Közgép-birodalom" 22 milliárd forint osztalékot fizetett ki a tavalyi év után.

A reklámadóról szóló törvény nem az újságírók ellen szól, az Országgyűlés nem médiaadót vezetett be - ezt L. Simon László fideszes országgyűlési képviselő mondta  sajtótájékoztatóján, a reklámadó-javaslat parlamenti elfogadása után.