Kiállítás nyílik a Zichy-gyűjteményből

A Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) Zichy-gyűjteményéből ötven festményt, négy domborművet és egy márványszobrot mutatnak be a soproni Liszt Ferenc Konferencia és Kulturális Központ kiállító termében. Július 11. és szeptember 21. között közel nyolcezer látogatóra számítanak – hangzott el szerdán a kiállítást beharangozó sajtótájékoztatón.

 Gosztola Annamária, a Szépművészeti Múzeum főmuzeológusa elmondta, hogy Zichy Edmund gróf és fia, Zichy Jenő gyűjteményének egy olyan metszetét szeretnék bemutatni a soproni közönségnek, amely a 14. századtól a 19. századig öleli fel a legnépszerűbb európai művészeti irányzatokat, a portréktól kezdve a tájképekig.

A Németalföldtől Rómáig című tárlaton négy szekcióban mutatják be a műtárgyakat: az elsőben németalföldi, holland, flamand és francia, a másodikban német és osztrák, a harmadikban cseh, a negyedikben pedig magyar képzőművészek alkotásai szereplenek. Ez utóbbiban idősebb Markó Károly tájképei.  

Bányai Balázs, a székesfehérvári Szent István Múzeum történésze hozzátette: a Zichy-gyűjtemény jelenleg 295 darabból áll, amely azonban a 20. század elején akát ötszáz is lehetett. Pontos adatok erre azért nincsenek, mert Zichy Jenő halála után nem tudni pontosan, hány darab "kallódott el", mielőtt a Szépművészeti és a Magyar Nemzeti Múzeumokba kerültek.

Szerző
Frissítve: 2014.07.02. 23:00

Utállak és szeretlek

Publikálás dátuma
2014.07.03. 07:45
Adam Sandler és Drew Barrymore többgyerekes szülőként kalandoznak Afrikában FORRÁS INTERCOM
Vigyázat, nyári vidámság: a Kavarás két ismert hollywoodi sztár, Drew Barrymore és Adam Sandler újabb szerelmi vígjátéka, összesen öt gyermekkel súlyozva és még Afrikában is vicceskedve. Frank Coraci rendező vadállatokat is bevet a móka kedvéért.

Ha nyár, akkor jönnek a kínos csiklandozások hollywoodi filmvígjátékok képében. A Kavarás egyike ennek a kivédhetetlen szezonális műfajnak, ám váratlanul kevésbé idétlen és jóval mókásabb, mint az ember gondolná. Tele van persze a szokványos hollywoodi fogásokkal, amik a tengeren túl biztos befutó nevettetésnek számítanak.

Alapvetően teljesen szokvány a konfliktus is, meg a végeredmény is, de ahogy végigviszi filmjét ezen az ezerszer bejárt, unalomig simára csiszolt úton Frank Coraci rendező, abban sok kedves, és néhány őszinte érzelmeket mozgató megoldás emeli meg a hangulatot. És olykor úgy bolondozik, hogy összekacsint a nézővel, mindketten tudjuk, hogy blődli, s máris szórakoztató csínytevésnek hat. És máris kedves gesztussá válik a bohóckodás.

A szerelmi vígjátékok - elegánsabban: romantikus komédiák - hollywoodi panelja szerint itt is úgy kezdődik, hogy az egymásnak rendelt két ember, Drew Barrymore és Adam Sandler az első randevún látványosan unja a másikat, elutasításukat több mozzanat is magyarázza. Itt követi el Coraci az egyetlen durva ízléstelenséget a nevettetés kedvéért, Drew bizony ráhányja a levesét a szép fehér blúzára, ami határozottan gusztustalan látvány.

Ám a rendező dicséretére legyen mondva, mindössze ennyit áldoz a legkedveltebb hollywoodi nevettetés oltárán, ugyanis nincsenek a kötelező altesti tréfák, emésztéssel kapcsolatos kép- és hanghatások, valamint egyéb fizikális gusztustalanságok a film vígjátéki receptjén. Valljuk meg, ez már erénynek számít.

A kezdeti elutasítás kettőjük között természetesen a végén boldog befejezéssé változik, és ebben még egy kimondottan látványos és egzotikus afrikai utazás is közrejátszik. Kiderül, az elvált anya és az özvegy apa egymásnak van teremtve, csak a felismeréshez meg kell járniuk a kissé hosszadalmas, ám rengeteg fordulattal és színnel mozgalmasított utat.

A Kavarás úgynevezett családi komédiának mondható, gyermekeiket egyedül nevelő szülők a hősei, és ez a választás ügyes fogásnak bizonyult. A vígjáték arról is szól, hogy szülőnek lenni kész kaland, ha van hozzá a felnőttben szeretet. A szép, szőke Barrymore két neveletlen fiú gyereket kap maga mellé, Sandler pedig három leányt a történet jóvoltából.

A gyerekek sok mókás helyzet és fordulat forrásai, és mindig jó ütemben és jó hangulatban hozzák be a komikus pillanatokat, ugyanis határozottan jól van kitalálva a figurájuk. Egy-egy kis egyéniség a két fiú, és külön érzelmi-indulati világ a három lány, önmagukban is érdekesek - és egyetlen pillanatra sem édesek -, noha ők csak a szülők sztorijának mellékszereplői.

Ám határozottan jól működő "töltőanyagnak" bizonyulnak az ő kis magán-drámáik, illetve egyéni vágyaik, mert együtt a felnőttek érzelmi csetlés-botlásával képesek egy elfogadhatóan kedves világot teremteni. A nagyobb fiú harcias féltékenysége, a kisebbik kétbalkezessége, a legnagyobb leány nőiességének kibomlása, a középsőnek a meghalt édesanyja szellemével folytatott társalgása valódi érzelmi töltést ad a szülők hozzájuk fűződő kapcsolatának.

És mert a két egymást utáló felnőtt balfék külön-külön egy nagyon is eleven, meleg szülői kapcsolatban létezik a gyerekivel, ettől nem csak egy vígjátéki bábjáték szereplői, hanem szerethető emberek. A szerethetőség fontos kellék egy vígjátékban, mert értéket csempész a legüresebb panelbe is. És nagyon segíti a humort. Az is kell hozzá, hogy sem Barrymore, sem Sandler nem viszi túlzásba a szerepét, nincs szó ripacskodásról.

Barrymore akkor is inkább csak gyengéd, amikor pedig csöpöghetne az érzelmesség az árván maradt lányok vigasztalásakor. És teljesen meglepő módon Sandler komolyan vehető és visszafogott a szerető apa szerepében, és nincsenek provokatív, megjátszott pillanatai sem ezúttal. Pedig a Kavarás gátlástalanul használ fel - az alpáriságon kívül - minden humorkeltő eszközt.

Nem zavarja, ha gagyi, idétlen vagy lüke túlzás is bekerül a jópofa vicc és csattanós bemondás humora mellé. És fura módon, különösen az afrikai túlburjánzó jelenetekben a néző vidám társává válik a válogatás nélküli, felfokozott viccelődésének.Bemegyünk, megnézzük, elnevetgélünk, és gondtalan szívvel hagyjuk ott a termet, hogy aztán elfelejtsük az egészet, kivéve azt a röpke, kellemes könnyedséget, ami egy kis időre még ott marad velünk utána.

( Kavarás ***)

Szerző

Továbbra sem tudni, ki lesz Tarlós kihívója

Facebook-oldalán cáfolta az egykori SZDSZ-es oktatási miniszter, hogy indulni kívánna Tarlós István ellenfeleként az önkormányzati választáson.

 Magyar Bálint azt írta: "Kedves barátaim, (s azok is, akik nemigen kedvelnek), csak két nap után szembesültem a nyári uborkaszezon személyemet érintő kacsájával, s azzal, hogy milyen gyorsan ússza be a sajtó és a blogolók vizeit. Ezért - bár eddig szükségtelennek éreztem, mégis - szeretném leszögezni, hogy nem állt és nem áll a továbbiakban sem szándékomban főpolgármester-jelölt lenni az őszi önkormányzati választásokon. Ez ügyben sem én nem kerestem meg ellenzéki pártokat, sem azok nem kerestek ilyen ajánlattal".

Lapunk szocialista forrásból értesült arról, hogy a korábbi pártelnök neve előkerült az őszi választásokról szóló, az MSZP, a Demokratikus Koalíció (DK) és az Együtt-PM részvételével zajló tárgyalásokon. Később ezt saját forrásaira hivatkozva más lap is megerősítette. Magyar Bálintot megkerestük az ügyben, de a volt miniszter nem kívánta kiegészíteni Facebook-bejegyzését.
A baloldalnak még nincs hivatalos közös főpolgármester-jelöltje, a háttérben azonban folynak az egyeztetések a szocialisták, a DK és az Együtt-PM vezetői között. A tárgyalásokon állítólag több név is felmerült. A Népszabadság szerint a DK-ban áprilisban Alföldi Róbert és Kulka János neve került elő Tarlós kihívójaként. Később kiszivárgott, hogy az Együtt-PM Karácsony Gergelyt indítaná legszívesebben, ha ezt a másik két baloldali párt elfogadná, de lehetséges indulóként Bárándy Péter volt igazságügyi minisztert, Magyar György ügyvédet, valamint Balázs Péter korábbi külügyminisztert is említették. Előkerült Somogyi Zoltán politológus, az ATV műsorvezetőjének neve, mellettük Tóth Zoltán választási szakértőről és a PM-es Kaltenbach Jenőről is többen tudni vélték, hogy ősszel Tarlós baloldali kihívója lesz. Legutóbb Katona Kálmán volt közlekedési miniszter neve merült fel, aki 2006-ban az MDF színeiben indult a főpolgármesteri posztért.

Szerző