Fidesz;törvényhozás;RTL;L. Simon László;reklámadó;

Újabb turpisságok a lex RTL-ben

Hiába lehetett csak szerdáig benyújtani további módosítókat a reklámadó-törvényhez, tegnap újabb javításokkal egészítette ki a ma a parlament elé kerülő csomagot a fideszes Gulyás Gergely - korrigálandó az L. Simon László által a héten benyújtott verzió "hibáit". 

L. Simon, mint megírtuk, hétfőn azért kívánt újra javítani a reklámadóról szóló javaslaton, hogy az RTL Klub idén mégse kerülhesse el a reklámadó befizetését, hiszen kiderült: a javaslat végül nem csak a TV2-n könnyített volna, mint az eredetileg tervezték, de az RTL-t is mentesítette volna az idei befizetés alól. Így L. Simon csak a tavaly veszteséges, vagy nullás eredményt záró cégekre szűkítette a kört, egyben a reklámügynökségek megsarcolására, és közvetve a Google és a Facebook - mint internetes hirdetési felületek - "megadóztatására" is kitért.

Ez utóbbiban hibázott, és éppen az RTL Klub kamerája előtt került végtelenül kínos helyzetbe L. Simon László. Korábbi ötlete szerint ugyanis minden interneten hirdetőnek a 25 ezer forint feletti hirdetéseiért 20 százalékot kellett volna adóznia, és az RTL riportere azzal szembesítette, hogy ez a kisvállalkozásoknak, a kis pénzért hirdetőknek árt. L. Simon váltig állította, hogy ilyen nem szerepel a módosítójában, majd a riport közben elbizonytalanodott, és inkább felhívta a nemzetgazdasági tárcát, saját törvényjavaslatáról érdeklődve. Végül beismerte, hogy tévedett, de azt szerette volna, ha inkább a beszélgetés első, kínos részét nem adják le a Híradóban. Ezt a ziccert természetesen az RTL nem hagyta ki.

Így tehát a parlament törvényalkotási bizottsága nevében Gulyás most azzal korrigálna, hogy ne 25 ezer, hanem 2,5 millió legyen az értékhatár. Bár korábban a közösségi portálok megadóztatását L. Simon épp azért lebegtette meg, nem sokkal a reklámadó-törvény benyújtása után, mert szerinte a politikusok nagy része célzottan hirdet ezeken az oldalakon, miközben az államkassza nem gyarapodik általuk. Aligha meglepő fordulat, hogy épp ez maradt ki végül Gulyás verziójából, sőt: kifejezetten arról szól, hogy a politikusoknak ne kelljen adózniuk Facebook-hirdetéseik után. További furcsa eleme, hogy a módosító magánszemélynek nevezi a honatyákat: mint ugyanis áll a szövegben, "az adó alanya a reklám közzétételének megrendelője, ide nem értve az egyéni vállalkozónak nem minősülő magánszemélyt".

Miközben számolatlan ponton farigcsálja a még hatályba sem lépett törvényt a kormánypárt, a legutóbbi L. Simon-féle változat is célzottan az RTL-re utalt: aszerint ugyanis "nem kizárt", hogy egyes adózóknak "kreatív” ügyletekkel negatív lett a társasági adóalapjuk. Bár korábban Varga Mihály gazdasági miniszter sem zárta ki, hogy egy esetleges adóhatósági vizsgálat nem találna semmi törvénytelent a csatornánál, szerdán a NAV mégis megjelent az RTL-nél. Sokak szerint ez nem jelent mást, mint hogy a kormánypárt valóban tart a fideszes botrányokkal most már hetek óta kitartóan foglalkozó RTL-től.

A kétharmados parlament ma várhatóan mindenképpen átveri a reklámadó-törvény újabb módosítóját, megtartják róla a vitát és a zárószavazást is.