Füst és tűz a 3-as metróban - egyebek mellett ettől volt hangos a keddi sajtó. A helyzet nem nevezhető egyedinek, történt már ilyen korábban is, sőt, az elmúlt években egyre gyakoribbak az előre nem látható műszaki meghibásodások - félő, hogy nem a keddi volt az utolsó.
Tarlós István szerint illendő volna, ha az MSZP most hallgatna az M3-as metróról vagy inkább segíteni próbálna. A főpolgármester közleményében azt írta: a szocialisták húsz éven keresztül, egészen 2010-ig "még problémafeltárás szintjén sem foglalkoztak" az 1976-ban épült 3-as metróval. "Ellenben itt hagyták az elszegényedett és eladósodott BKV-t és a lerongyolódott 3-as metrót források nélkül".
A katasztrófavédelem közleménye szerint a Nyugati pályaudvar állomását is elborító füstöt két tenyérnyi, égő olajfolt okozta, amelyre egyébként a Metróért Egyesület már két héttel korábban is felhívta a figyelmet, a veszély "valódiságát" azonban csak a keddi tűzeset bizonyította - mert mindig meg kell várni, amíg valami baj történik, előtte nem lehet intézkedni.
Az eset ugyanakkor - ismét - jelzésértékű: a 3-as metró nagyon beteg, mihamarabbi ellátásra szorul.
A programszőnyeg-burkolat sem véletlenül lett olajsáros, a Metróért Egyesület szerint az minden bizonnyal járműhiba következménye, a pályát a rossz állapotban lévő szerelvények szennyezik, amelyet, úgy tűnik, nem ellenőriznek és tisztítanak kellő rendszerességgel és odafigyeléssel - mindez ismét nyomatékosítja az évek óta esedékes járműcsere szükségességét, az egész pálya mihamarabbi javítását.
A katasztrófavédelem tájékoztatásának - mi szerint "csupán" olajsár égett - némileg ellentmondanak a helyszínen tartózkodó utasok beszámolói, melyek szerint a szerelvény megérkezése előtt a peronon várakozók "nagy durranást" hallottak, az Index egyik munkatársa pedig a következőképpen írta le a
történteket: "olyan volt, mintha nekimentünk volna valaminek, vagy a metró oldalát megkarcolta volna valami. Mindenhol szikrák repkedtek." Tarlós István főpolgármester egy hete az InfoRádió Aréna című műsorában elmondta, lesz pénz a 3-as metró felújítására - ha ez valamiért mégis elmaradna, úgy az utasbiztonság érdekében "gondolkodás és félelem nélkül" leállítaná a metróvonalon való közlekedést. Kérdés, mi történne, ha valóban leállna a kék metró?
Tegnap délben már 23-ra emelkedett a halottak száma, 126 embert még mindig kórházban ápolnak, közülük 5 személy állapota kritikus. A legtöbb sérülést az okozta, hogy a hirtelen fékezés következtében az emberek egymásra zuhantak. Összesen 1150 embert menekítettek ki a baleset helyszínéről, sok utas és önkéntes is segítséget nyújtott.
Szerdán gyásznapot tartottak Moszkvában, a lakosok gyertyákkal és virágokkal tisztelegtek az áldozatok előtt a tragédia helyszínén.
Valószínűleg hatalmas káosz alakulna ki a fővárosban, a gyors és praktikus átszállási lehetőségek biztosítása, megfelelő számú és járatsűrűségű pótlóbuszok beüzemelése és összehangolása igen nagy feladatot jelentene Budapest azon metróvonalán, amelyen munkanapokon több mint félmillió ember közlekedik - ez több, mint az ország teljes vasúti hálózatának napi kihasználtsága.
Mindazonáltal a 3-as metró jelenlegi állapotában túl sokáig már nem tartható fönt - azt talán még a főváros és a BKK sem szeretné megvárni, hogy akár a moszkvai metróbalesethez hasonló, ne adj' Isten az utasok testi épségében kárt okozó szerencsétlenség történjen.
Bár a Metróért Egyesület szerint a 3-as metró állapota "közvetlen veszélyt nem jelent", annak "konstrukciója, a járművek kialakítása, a biztosítóberendezés rendszere - amelynek meghibásodása a halálos balesetet okozta az orosz fővárosban - nem sokban tér el a Moszkvában alkalmazottól, sőt, bizonyos pontokon még kockázatosabbnak is látszik." Ha műszaki meghibásodás miatt mégis súlyosabb baleset történne, a felelősség minden kétséget kizáróan a BKK-t és a fővárost terhelné.
Bár a pálya javítása, a sínek cseréje elkezdődött - a BKK ígéretei szerint 2015 végéig szakaszosan mintegy 42 ezer méternyi elhasználódott sínszálat cserélnek ki -, ám ez csupán egy-két
évre jelenthet megoldást - hangsúlyozta Horváth Csaba, az MSZP fővárosi frakcióvezetője tegnapi sajtótájékoztatóján. A metró korszerűbb és biztonságosabb működtetéséhez teljes pályafelújítás és a szerelvények teljes körű cseréje szükséges.
Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke figyelmeztetett: a félmegoldások nem elegendőek, hiszen a szerelvények és a metrópálya mindig hatnak egymásra. Annak ellenére, hogy a járműcsere minden valószínűséggel olcsóbb - és gyorsabb - megoldásnak bizonyulna, a régi, elhasználódott sínek kárt tehetnek az új metrókocsikban, ahogy a régi szerelvények megtartása és használata is roncsolhatja a lecserélt sínszálakat.
Az abszolút gyógyírt tehát minden kétséget kizáróan a 3-as metróvonal és járműpark teljes körű felújítása jelentené, ebben az esetben viszont elkerülhetetlen lenne a főváros legfontosabb metróvonalának leállítása. Kerestük a BKK-t, hogyan oldaná meg az utazóközönség zavartalan közlekedését, lapzártánkig azonban nem érkezett válasz.