A tervek szerint vasárnap érné el a genovai kikötőt a hatalmas monstrum, amelyet több mint egy tucat hajó mozgat meg és kísér végig. A műveletet emellett számos helikopter is figyelemmel követi. A 385 kilométeres utat két csomós sebességgel teszi meg. Ez körülbelül az ember sétatempójának, óránként négy kilométernek felel meg.
Elsősorban nem amiatt vezet utolsó útja az észak-olaszországi városba, mert egykor itt építették, hanem mert itt rendelkeznek olyan berendezésekkel, amelyekkel képesek szétbontani a hatalmas roncshalmazt. A 114 ezer tonnás szerkezetnek mindössze húsz százalékát semmisítik meg, nyolcvan százalékát újrahasznosítják.
A Costa Concordia 2012 januárjában futott zátonyra 4200 emberrel a fedélzetén. A mentési munkálatok, majd a hajó kiemelése, illetve elszállítása hatalmas összegeket, körülbelül másfélmilliárd eurót emésztett fel. Az összeget a Costa Crociere olasz cég anyavállalata, az amerikai Carnival fedezi. A tengerjáró kiemelése centiméterről centiméterre történt.
A Costa Concordiát egy méterrel sikerült megemelni arról a tengerfenéken épített mesterséges talapzatról, amelyen az egyenesbe állított hajót tavaly ősszel rögzítették. Egy különleges számítógépes szoftver közvetítésével pumpálták ki a vizet a hajóroncs két oldalán rögzített tartályokból, ezeket aztán levegővel töltötték fel.
Miután a monstrumot megemelték, a nyílt tenger felé vontatták. Itt újra lehorgonyzott. Ezt követően néhány centiméterrel ismét megemelték, majd készen állt az elvontatásra.
A hajó elvontatásának műveletét eredetileg hétfőn akarták megkezdeni, a rossz időjárási viszonyok miatt azonban ez szerda reggelre tolódott. A műveletet az egész világ hatalmas érdeklődéssel kíséri. Több honlap, köztük a BBC weboldala ezért a szállítás teljes folyamatát élőben közvetíti.
A hajót sokan kísérik el nem éppen mindennapi útjára. Nemcsak érdeklődők, turisták, hanem egyebek mellett Elio Vincenzi, az egyik túlélő is. A 67 éves siracusai matematikatanár el sem tudott búcsúzni feleségétől, Maria Graziától, a halálos áldozatok egyikétől. Maria túlélt egy rákos megbetegedést, végül azonban a hajó tömegsírjába veszett.
Bár Giglio szigetének lakói (itt futott zátonyra a hajó) nagy megkönnyebbüléssel vették tudomásul a roncshalmaz elszállítását, nem mindenki volt lelkes. Olaszországban némi sértődöttséggel vették tudomásul Ségolene Royal francia környezetvédelmi miniszter, a szocialisták korábbi elnökjelöltjének megnyilatkozását, aki garanciákat követelt arra, hogy a művelet során semmiféle káros anyag sem kerül a tengerbe.
Franciaország azért aggódik ennyire, mert a szállításkor a hajó harminc kilométerre Korzika partjait is megközelíti. Az olaszok azt a választ adták, hogy már a katasztrófa után minden üzemanyagot kiszivattyúztak a tartályokból, s Gigliónál naponta elemezték a víz kémiai összetételét. A település partjainál, a hajó környezetében egyébként az utóbbi két évben valóságos úszó várost építettek, amelynek elbontása több hónapot vehet igénybe.
A Costa Concordia vonzotta katasztrófaturizmus az utóbbi két nyáron jelentős bevételt hozott a szigetnek (a turisták fejenként egy eurót fizettek a partra szállásért), a tragédia és a tengerbe veszett 32 ember halála azonban mély nyomot hagyott az itt élőkben.