Salzburgot méltán nevezik a komolyzene fővárosának. Mozart szülővárosa 1920 óta ad otthont az ünnepi játékoknak. Az alapítást követő években Max Reinhardt játszotta a vezető szerepet. Álma eredetileg az volt, hogy szinte az egész várost egy színpaddá tegye meg.
Ez persze túlzott idealizmusnak tűnt részéről, de az 1920. augusztus 22-én megrendezett premier valóban új korszakot nyitott a komolyzene történetében. Bár főként operákat visznek színre, a zenekari muzsika és más műfajok sem hiányozhatnak a programból.
Az idei játékokon sem unatkozhatott a publikum. Igaz, a Bécsi Filharmonikusok megzenésítésével előadott Verdi Trubadúrjának megtekintéséért (ez volt a teljes programsorozat egyik "slágere") mélyen a zsebébe kellett nyúlnia a nagyérdeműnek. Egy jegy ugyanis 420 euróba, 132 ezer forintba került. A zeneszerető és -értő közönséget azonban a horribilis jegyár sem zavarta, már hetekkel az ősbemutató előtt minden biléta elkelt.
Nem is csoda, Anna Netrebko és Plácido Domingo előadása különleges csemegét ígért. A 73 éves sztártenor egy lapinterjújában azt közölte, a legfőbb cél ilyenkor az, hogy a közönség tagjait is a színpadon zajló dráma szereplőivé tegyék meg. Ehhez azonban nem elég a jó színészi teljesítmény, az ének és a zene kiváló egyvelege is szükséges hozzá.
A Luna grófjának szerepében fellépett Domingo megjegyezte azt is, hogy az előadók akkor képesek kifogástalan teljesítményt nyújtani, ha elfelejtik: ők is a színpadon vannak. Domingo kiválóan ismeri a környezetet, hiszen első ízben 39 éve lépett fel a Salzburgi Ünnepi Játékokon. Verdi mesterművét több rendezői megközelítésből is jól ismeri.
Egy ízben ő maga is vezényelte már. Bár akadnak olyan hangok, amelyek szerint a Trubadúr cselekménye túlságosan bonyolult, szerinte erről szó sincs. Mint mondta, a mű nem feltétlenül jó hírneve egy 1935-ös, a May Brothers csoport által előadott szatírára vezethető vissza, amelyben állandóan Verdi művén élcelődtek.
A sztárszoprán Anna Netrebko szintén nem tekinthető újoncnak a Trubadúr előadását illetően, hiszen Berlinben már többször is fellépett Leonora szerepében. "A mű az ember lelkületét is merőben befolyásolhatja" - fejtette ki. Bár a kritikusok szerint az augusztus 9-én megrendezett ősbemutató valóban kiválóra sikeredett, végül mégsem lehetett mindenki maradéktalanul elégedett.
Domingo ugyanis akkut hörgőgyulladása és magas láza miatt lemondta augusztus 18-re, 21-re és 24-re tervezett fellépését, s a baritonnak, Artur Rucinskinek kellett beszállni a helyére. A lengyel előadó ugyan messze nem annyira ismert, mint a "három tenor" madridi tagja, az opera világában ma már az ő neve is jól cseng: 2002-es debütálása óta számos díjjal jutalmazták, s rendszeresen lép fel Krakkóban, Torinóban, Bécsben, valamint Bregenzben.
Az idei Salzburgi Ünnepi Játékok másik "frontműve" Rossini Hamupipőkéje. Az opera ősbemutatóját a játékok utolsó napjaira időzítették, hiszen a szervezők augusztus végére is be akartak vetni egy "nagyágyút": Hamupipőke szerepében az olasz mezzoszoprán, Cecilia Bartoli varázsolja el a közönséget.
A salzburgi játékokon bemutatott feldolgozás sajátossága, hogy bár a Jean-Christophe Spinosi karmester által vezetett Ensemble Matheus barokkzenekar inkább a régi stílusú zenei feldolgozást részesíti előnyben, a színpadi előadás teljesen modern, újszerű.