A szocialista politikusok az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet előtt azt kérték, hogy ne tekintsék "kísérleti nyúlnak" a gyerekeket.
Kiss László azt mondta, azért rosszak a tankönyvek, mert sem idő, sem energia nem volt arra, hogy megfelelő kiadványokat készítsenek. A silány tankönyveket fel kell váltaniuk új, modern tankönyveknek - tette hozzá.
Véget kell vetni a magyar közoktatásban zajló sosem látott mértékű és káros kísérletnek - jelentette ki.
Kiss László felhívta a figyelmet arra, hogy a nyolcadikos történelemtankönyvben az egyik feladat az, hogy képek alapján ki kell találni, az urna elé járuló választópolgárok mely településen szavazhatnak és mely társadalmi réteghez tartoznak. Vajon jó-e, ha megerősítjük az előítéleteket? - tette fel a kérdést a képviselő.
A hetedikes irodalomkönyvből idézte azt, miszerint "büszkeségre adhat okot, hogy míg az amerikaiak szemében az értelmes, logikus gondolkodás szinte az utolsó helyen áll, addig nálunk az egyik legfontosabbnak vallott érték".
Kunhalmi Ágnes emlékeztetett arra, hogy korábban 3-4 tankönyv is volt tantárgyanként, amelyek közül szabadon választhattak a pedagógusok. Az állam, amely 25 éve nem csinált ilyet, most összeollózott a korábbi tankönyvekből egyet - mondta az állami tankönyvfejlesztést kifogásolva.
Utalt arra, hogy több mint 1500 iskolát "árasztottak el" kísérleti tankönyvvel. Véleménye szerint az elmúlt 25 évben kormányoktól függetlenül rendben ment a tankönyvfejlesztés, most 25 év tapasztalatát dobja a kukába a kormány.
Kunhalmi Ágnes szerint a közoktatás átalakításának célja az uniformalizálás. "Egy kockaalakú kerékhez" hasonlította a Fidesz által átalakított rendszert, ami látszólag stabil, de nem megy sehova.
Az ellenzéki politikus azt mondta, a tankönyvpiac és -fejlesztés átalakításának az lesz a következménye, hogy a magyar gyerekek nem fejlődnek, lemaradnak a modern világtól.