RTL;Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság;programdíj;

2014-09-16 15:18:00

Az NMHH-ba is belerúgott a kormány az RTL miatt?

Érvényes szerződése van a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósággal (NMHH) az RTL Klubnak arról, hogy 2015. január 1-jétől a csatorna kérhet terjesztői díjat - hangzott el egy kedd délelőtti sajtóbeszélgetésen. Erről pedig még a digitális átállás idején egyeztettek.

Még az NMHH-t sem kíméli az RTL Klub elleni hadjáratában a kormány: a csatornának ugyanis élő szerződése van a médiahatósággal arról, hogy 2015. január 1-jétől kérhet programdíjat a kábelszolgáltatóktól - amelynek beszedését éppen egy pénteken beterjesztett törvényjavaslat tiltaná meg a nagy kereskedelmi csatornáknak, így a TV2-nek is. Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter javaslata szerint az előfizetési díj növekedésétől akarják megóvni a lakosságot, és a kormány maga kívánja meghatározni a díj mértékét.

Dirk Gerkens, az RTL Klub vezérigazgatója arról beszélt, hogy azért is érte váratlanul a társaságot az új javaslat, mert az NMHH-val a programdíjról már a digitális átállás idején egyeztettek, és az NMHH azért is bólintott rá annak engedélyezésére, mert a tévétársaságok megígérték, cserébe nem lassítják a digitális átállást, holott az negatívan hatott mind a nézettségre, mind az üzleti érdekeikre.

"Ez egy komolyan végiggondolt lépés volt a felek között, érthetetlen számomra az az érv is, hogy a programdíj az előfizetőkre hárulna, hiszen ők eddig is fizettek a  szolgáltatáscsomagokért, amelyben az RTL Klub és a TV2 is benne van. Ingyenes kábelcsomag most sincs a piacon" - mondta a vezérigazgató. Gerkens arról nem kívánt beszélni, hogy pontosan mekkora bevételkiesést jelenthet számukra, ha megszavazzák a javaslatot, de az biztos, hogy 2015-ös üzleti tervükben szerepelt már a tétel. Hangsúlyozta, hogy a programdíj ügye a piaci szereplőkre tartozik, nekik kell megegyezni egymás közt. Utalt rá, hogy az Egyesült Államokban is voltak hasonló piaci viták, de olyanra nem emlékszik, hogy Obama elnök közbeszólt volna.

A reklámadó kapcsán arról beszélt, hogy külföldi üzleti partnereik olyan elképesztőnek tartják, hogy a 40 százalékos adókulcsot nem a profitra, hanem a teljes bevételre vetette ki a kormány, hogy nem hiszik el, "legalább ötször visszakérdeznek". Miközben a reklámtortából 14 százaléka jut az RTL-nek, a különadó 80 százalékát így is társaságnak kell megfizetnie.