Ma a fogyasztók 75 százaléka néz rendszeresen, hetente több alkalommal is digitális úton televíziós tartalmakat - sorozatokat, filmeket, szórakoztató műsorokat -, míg a megkérdezettek 77 százaléka részesíti előnyben a hagyományos tévéadást.
A magyar televízió előfizetők többsége nem érdeklődik kedvezőbb lehetőségek iránt, így benne ragad a drágább előfizetésekben. A leggyakoribb hiba, hogy a hűségnyilatkozat lejárta után a felhasználó nem újítja meg a szerződést, vagy nem keres olcsóbb előfizetéseket. Pedig néhány perc befektetett idővel akár évi 30-40 ezer forintot is lehetne spórolni – derül ki az internetet.hu távközlési árösszehasonlító oldal elemzéséből.
Az előfizetés típusától, a csatornák számától, illetve a külső és beltéri egység költségeitől függően Magyarországon a tévéért jellemzően havi 1000–5000 forintot fizetnek az előfizetők. A csupán 4-10 csatornát kínáló (vagy közszolgálati) csomagok a legolcsóbbak, kábeltévét már 700 forinttól, műholdas tévét már 1000 forinttól, az új tévézési élményt nyújtó IPTV szolgáltatásokat pedig már 1400 forinttól meg lehet rendelni.
A hazai szolgáltatókra jellemző, hogy a legtöbb nézőt érdeklő csatornák többségét csupán a nagyobb csomagokban teszik elérhetővé, ezzel is arra sarkallva őket, hogy a drágább előfizetéseket válasszák.
A 60-100 csatornát magában foglaló csomagok között már nagyobb árbeli eltéréseket észlelhetünk. A legolcsóbb műholdas csomagok mintegy 3000 forinttól, a kábeltévé 4000 forinttól, az IPTV szolgáltatások pedig 5200 forinttól érhetők el, igaz, ez utóbbi szolgáltatás csak internetes előfizetéssel együtt rendelhető meg. A legdrágább tévé előfizetések 7000 forint körül mozognak.
Az NMHH 2013-as adatai alapján 3,2 millió tévé előfizetés van Magyarországon. Bár a kábeltévé és az új technológiás IPTV aránya folyamatosan nő, a legelterjedtebb előfizetési forma még mindig a műholdas, 918 ezer előfizetővel. A szolgáltatókat tekintve a legtöbb előfizetővel a UPC rendelkezik (26,7 százalék), ezt követi a Magyar Telekom (23,2 százalék) és a DIGI (23,1 százalék).
Az Ericsson ConsumerLab évente kiadott, 23 országban és több mint 23 ezer emberrel készített interjúkon alapuló tv- és média jelentéséből az is kiderült, hogy a fogyasztók 19 százaléka hajlandó lenne fizetni is azért, hogy kedvenc tartalmait bármilyen eszközön - laptopon, tableten, okostelefonon - is nézhesse, ez pedig a két évvel korábbi adatokhoz képest 25 százalékos növekedést jelent.
A tanulmány szerint jelentősen nőtt a fent említett eszközökön történő "tévézés" ideje, a felhasználók egyre több időt töltenek például okostelefonjaikon való film- vagy sorozatnézéssel.
A kutatás készítői ebből arra következtetnek, hogy egyre többen használják a hagyományos tévécsatornákat egyfajta "tartalom gyűjtőnek", amelyekből a digitális videorögzítők segítségével kiválogathatják a számukra érdekes, megtekinteni kívánt tartalmakat, amelyeket aztán később kényelmesen megnézhetnek az általuk preferált sorrendben, időben és hordozókon.
Mindemellett népszerűek az előfizetés alapú videó lekérő szolgáltatások (angolul video on demand, VOD), mint a Netflix és a Hulu. A válaszadók csaknem fele ugyanis szereti, ha kedvenc tévésorozatainak
részeit egyben is letöltheti, így nem szükséges napokat, olykor egy egész hetet várni a sorozat következő részének vetítéséig, ha egyben hozzájuthatnak egy adott évadhoz, a részeket akkor és olyan sorrendben nézhetik, ahogy nekik tetszik.
A változó fogyasztói szokások új irányokat jelölnek ki a műsorkészítők számára FOTÓ: EUROPRESS/THINKSTOCK
A válaszadók másik fele azonban semmiképp nem fizetne a VOD szolgáltatásokért. A változó fogyasztói szokások egyértelműen új irányokat jelölnek ki a műsorkészítők számára, sőt, jelen kutatás eredményeinek fényében bátran kijelenthető, hogy a médiaiparnak hátra kell hagynia a régi formátumokat és üzleti modelleket a minél jobb minőségű, igény szerinti szórakoztatás érdekében.
Heyman Rönnblom, az Ericsson ConsumerLab vezető tanácsadója a felmérés eredményei kapcsán elmondta: "az eredmények világosak - a médiavállalatoknak újra kell gondolniuk, hogyan készítik és közlik tartalmaikat. A televíziós szolgáltatóknak arra kell törekedniük, hogy a lehető legmagasabb minőségben állítsák elő műsoraikat, függetlenül attól, hogy a nézők milyen eszközön fogyasztják azokat.
A látkép rohamosan változik, így az üzleti és szolgáltatási modelleknek is változniuk kell, ha tartani szeretnék a tempót". Az online tartalom hozzáférés mellett az internet alapú tévézés (IPTV) Magyarországon is egyre népszerűbb, az internetet.hu szerint az IPTV előfizetők száma folyamatosan nő - bár a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 2013-as adatai szerint továbbra is a műholdas előfizetési forma a legnépszerűbb.
Solt Ádám, a webportál távközlési szakértője szerint azonban az internet alapú szolgáltatásoké a jövő, hiszen "azzal, hogy a műsort magunk állíthatjuk össze, megállíthatjuk, visszatekerhetjük és újraindíthatjuk, akár mobil eszközökön is nézhetjük és nyelvet is választhatunk, nem igazán tudja felvenni a versenyt a hagyományos sugárzás".