baleset;Forma-1;Japán Nagydíj;Jules Bianchi;zárt pilótafülke;

2014-10-09 07:53:00

Jön a zárt pilótaülés?

Hiába várja az egész világ, hogy pozitív irányba változzon a múlt vasárnap Szuzukában súlyos fejsérülést szenvedett és azóta kómában fekvő Jules Bianchi állapota. A francia pilóta az életmentő agyműtétjét követően továbbra sem tért magához, és gépek segítségével képes csak lélegezni.

Sir Frank Williamsé az Ecclestone-díj
Idén a Williams alapítója és csapatvezetője, Sir Frank Williams kapja a Bernie Ecclestone-ról elnevezett díjat, amit 2011 óta minden évben egy olyan személynek ítélnek oda, aki munkásságával hozzájárult a sport hírnevének öregbítéséhez. A Forma-1-es féktárcsát formázó díjat a hétvégi Orosz Nagydíj startja előtt adják majd át a 72 éves brit szakembernek, aki a hivatalos indoklás szerint egyedülálló személyiségének és rendkívüli vállalkozói képességeinek köszönhetően nemcsak kivételes eredményeket ért el, hanem a sport történelmét is gazdagabbá tette.  A sportághoz kapcsolódó hír, hogy tegnap bemutatták az azerbajdzsáni versenypálya vonalvezetését.

Természetesen azóta is folyik az elemzés, vajon a Marussia versenyzője elkerülhette-e volna a balesetet. Nico Hülkenberg (Force India) szerint a 12-es toronyban dolgozó pályabíró zöld zászlós lengetése biztosan nem zavarhatta meg Bianchit, ugyanis a megcsúszás helyszínéről nem is lehetett ezt a posztot látni.

"Lehetetlen a hetes kanyar bejáratán észrevenni ezt a jelzést, ugyanis ott a pálya emelkedőre vezet fel, és csak onnan látható a 12-es poszt. Jules pedig a telemetriai adatok alapján ezen a helyen már nem volt ura az autónak" - árulta el Hülkenberg.

Sőt, egy korábbi F1-es versenyző, Christian Klien ehhez hozzátette, Bianchi még a bukótérben zajló mentést sem

láthatta a kanyar bejáratából, és amikor már egyáltalán észlelte, esélye sem volt elkerülni a becsapódást. Egy másik korábbi pilóta, a brit Derek Warwick úgy véli, egyértelműen előrébb kellett volna hozni a közelgő tájfun miatt a rajt időpontját, mert így a látási viszonyok jobbak lettek volna a baleset időpontjában.

"Bernie Ecclestone, Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója, a futam szervezői és a pálya üzemeltetői is tudták, hogy milyen lesz az idő, és hogy kevés lesz a fény. Akkor, amikor még volt lehetőség rá, mondjuk szombaton, miért nem hozták előre a startot?" - tette fel a sokak által is megfogalmazott kérdés Warwick.

Mindezek mellett ismét előtérbe került a zárt pilótafülke kérdése, amely a jelenlegi helyzetnél jobban védené a pilóták fejét.  A Williams teljesítményért felelős főmérnöke, Rob Smedley szerint technikailag bármikor és könnyen megvalósítható volna a zárt pilótafülke a Forma-1-ben. Csak éppen akarni kell…

Ugyanis az FIA emberei a Stratégiai Munkacsoport tavaly októberi gyűlésén leszavazták az erre vonatkozó elképzeléseket: többek között a zárt pilótafülke ellen volt Bernie Ecclestone, a Red Bull Racing csapatvezetője, Christian Horner, a Mercedes akkori irányítója, Ross Brawn valamint a McLaren korábbi csapatfőnöke, Martin Whitmarsh.

"Technikai szempontból könnyen bevezethető volna pedig, ám eddig mindig visszaléptünk a bevezetésétől. Így persze nem is lehet egyértelműen állást foglalni abban, másképp alakult volna-e Jules balesete ennek használatával" - mondta Rob Smedley.

A Marussia mindenesetre története legnehezebb időszakát éli meg ezekben a napokban. Az már biztos, hogy a GP3-as fiókcsapatuk - három futamgyőzelmük van az idén - nem áll rajthoz Szocsiban, és az F1-es istálló sem döntött a hétvégével kapcsolatban.

Többek szerint nem fognak rajthoz állni - ehhez külön FIA-engedély kell -, míg mások úgy vélik, Max Chilton egyedül indul a debütáló Orosz Nagydíjon. Amennyiben viszont teljes csapattal vesznek részt Szocsiban, akkor vagy Alexander Rossi, vagy Will Stevens kap lehetőséget.