Saját "nemzeti" bulvárcsatornát indítana a köztévé - értesült lapunk. Mégpedig a miniszterelnöki főtanácsadó Habony Árpád ötlete alapján; a csatorna lehetséges indulásáról a főtanácsadó gondolkodását jól ismerő, a médiaüzletben érdekelt forrásunk nem tudott nyilatkozni. Mint fogalmazott, Habonynak "több fixa ideája is van", amelyeken egyszerre dolgozik, így az is elképzelhető, hogy jövő ősszel beindulhat a közszolgálati bulvár.
A nemzeti sportcsatorna nemrég megszellőztetett ötlete alapján a hír nem tűnik váratlannak, az sokkal inkább, hogy a 2012. decembere óta már gyermekcsatornaként működő, tavaly októberre a 4-12 évesek körében az egyik legnézettebb csatornává is váló M2 helyén jöhetne létre a közszolgálati bulváradó.
Értesüléseinket az MTVA mindenesetre azzal cáfolta, hogy "minden alapot nélkülöz az a híresztelés", ami szerint bulvár-jellegű csatorna indításán gondolkodnának. Ugyancsak cáfolták, hogy "beáldoznák" az M2-t, mint közölték, a gyerekcsatorna stratégiai fontosságú szerepet tölt be a közmédia portfoliójában, ezért "sem rövid, sem hosszú távú" terveik között nem szerepel a megszüntetése. Az MTVA indoklása annyiban elfogadható, hogy az M2 közönségaránya az arculatváltás után folyamatosan emelkedett, tavaly még képes volt megduplázni is azt - az év eleji 5,3 százalékról októberre már 12,3 százalékra nőtt, de év közben magasabb eredményeket is produkált, amellyel egyébként az összes gyermekcsatorna (a Disney, a Nickelodeon, a Minimax és a Megamax) közül a legnézettebb lett célcsoportjában.
Ugyanakkor forrásunk szerint Habonyék "folyamatosan ötletelnek" a közszolgálatias bulváradóról, így elképzelhető, hogy egyik ötletrohamuk terméke a már bevált brand használata. Informátorunk szerint ugyanakkor az M5, azaz a nemzeti sportcsatorna ötlete "több, mint gondolat", és az MTVA cáfolataival ellentétben valóban a közmédia sportfőszerkesztői posztjáról nemrég elküldött Riskó Géza indhítja el. Mint mondta, "nem is volt véletlen, hogy elküldték" Riskót, aki már gőzerővel dolgozik a projekten. Lapunknak mindenesetre az MTVA megismételte, "továbbra sem aktuális a felvetés", hogy sportcsatornát indítanának.
Úgy tudjuk, Habonyék hosszú távú céljai között egyértelműen szerepel a bulváradó, és a koncepció veleje az RTL Klub amolyan közszolgálati versenytársaként az egyik legnézettebb csatorna "marginalizálása" lenne. A reklámadóval való megszorongatás és a programdíj beszedésétől való eltiltás ellenére a kormánnyal szemben továbbra is krtitikus csatorna sok borsot tör a vezető fideszesek orra alá. Ugyanakkor arról sem tettek le, hogy az évi többmilliárd nyereséget termelő adót valamely Fideszhez kötődő vállalkozás egy idő után nyomott áron megvegye.
Ha beindul, a nemzeti bulvártévé konkurenciát jelenthet majd a TV2-nek is, és értesüléseink szerint ezért a veszteséges, tavaly óta magyar tulajdonban lévő csatornát végül "magára is hagyná" a Fidesz. Ami nem volna túl kedvező a TV2-nek, hiszen a német ProSieben1 korábbi tulajdonos a csatorna jövőbeli teljesítményéhez kötötte a vételárat, vagyis, ha Simon Zsolt vezérigazgató és Yvonne Dederick gazdasági igazgató nem tud fizetni, komoly összeget kell megtéríteniük.
Azt, hogy a kormány lényegében bármikor hajlandó új frontokat nyitni az RTL Klub ellen, tegnap a kormányszóvivő is megerősítette. Kurucz Éva azt mondta, a magyar kormány, "ha szükséges", Brüsszelben is ki fog állni a reklámadóért, mert "a reklámadó ügye közteherviselési kérdés", hiába próbál egy gazdasági szereplő nyomást gyakorolni a kormányra. Mindezt azután mondta, hogy a Népszabadság megírta, az RTL-csoport már hivatalos panaszt nyújtott be az Európai Bizottságnál a reklámadó miatt. Az európai eljárásjog nem teszi lehetővé, hogy közvetlenül nemzetközi bírósághoz forduljanak.
Azzal érvelnek, hogy a reklámadó a diszkrimináció uniós tilalma alá esik, hiszen rájuk szabták a törvényt, másrészt pedig felmerülhet a versenyszabályok megsértése is, mert a törvény kivételezett helyzetbe hozta a TV2-t, amelynek az idén nem kell reklámadót fizetnie. Ha a bizottság mindezt megalapozottnak találja, az Európai Bíróság eljárását is kezdeményezheti. Közben viszont a bizottság adóügyi főigazgatósága is vizsgálódik az ügyben. Miközben az RTL Klub részesedése a magyar hirdetési piacon mindössze 13,5 százalék, addig a cég fizeti a reklámadó több mint 50 százalékát, 4,5 milliárd forintot.
A két csatorna összevonásáról szóló cikkünben valóban tévesen tulajdonítottuk az átszervezés végrehajtását az MTVA-nak. Akkor az ügyben hiába érdeklődtünk október 8-án az MTVA-nál, választ - amely kvázi-helyreigazítás volt - csak két nappal, cikkünk megjelenése után kaptunk, kérdéseinkre előzőleg nem válaszoltak. Úgy tudjuk, továbbra is napirenden van a két csatorna összevonása. Ezt készítheti elő, hogy 2015-ben a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 32,4 milliárd forintból, a médiatanács 173,9 millió forintból, az MTVA pedig 80,49 milliárd forintból gazdálkodik.