Mindössze 4,8 milliárd forintért juthatott hozzá a Tv2-t korábban üzemeltető MTM-SBS Zrt.-hez idén januárban a csatorna két vezetője, Simon Zsolt vezérigazgató és Yvonne Dederick gazdasági igazgató - számolt be egy szeptember végén készült cégbírósági dokumentumra hivatkozva a hvg.hu. Az eddig üzleti titokként kezelt, ezért a nyilvánosság előtt is rejtegetett vételárról csak találgatni lehetett, ám ha az összeg valós, a német tulajdonos ProSiebenSat.1 jócskán piaci értékén alul szabadult meg magyar leányvállalatától.
Mint a portál emlékeztetett, nyáron az új tulajdonosok jelentős átalakításokat tettek: négy céget beolvasztottak egy ötödikbe, a TV-HU1. Kft.-be , azután azt átnevezték TV2 Média Csoporttá. Bár a vállalkozásoknak csak májusban kell leadniuk az előző évi mérlegüket, üzleti beszámolójukat, cégek megszűnése, beolvadása esetén az a szabály, hogy év közben is be kell nyújtaniuk a dokumentumokat a cégbíróságon - így derülhetett most a fény a lehetséges vételárra, az egyik beolvasztott cég, a TV-CEE1 Kft. szeptember 22-én lezárt beszámolójából.
Eszerint "a ProSiebenSat.1 „részvényeiért és üzletrészeiért” cserében fennálló tartozásként összesen 2,393 milliárd forintot kellene fizetni, és mivel a cég a Tv2 részvényeinek csak a felét vette meg, a vételár ennek a kétszerese, közel 4,8 milliárd lehetett". Ezt pedig a Tv2 nem cáfolta a portálnak.
Azt a korábbi tulajdonos sem titkolta, hogy a vételárat a csatorna jövőbeli teljesítményéhez kötötte, és további engedményeket is tett: így azt, hogy Simonéknak elég öt év alatt törleszteniük, részletekben - az első részletet elég 2017-re teljesíteni -, és abba is belementek, hogy a pénzt a Tv2 nyereségéből teremtsék addig elő. Ugyanakkor a csatorna működése 2010 óta veszteséges, vagyis, az új tulajdonosoknak két szűk éven belül meg kell fordítaniuk a folyamatot, mivel, ha nem tudnának fizetni - mint az áll a szerződésben - a Tv2 visszaszáll a korábbi német tulajdonosra.
A cégbírósági adatok egyébként más meglepetéssel is szolgáltak: kiderült ugyanis, hogy a ProSiebenSat.1 kölcsönt is adott Simonéknak ahhoz, hogy fenn tudják tartani a társaságot. Az MTM-SBS Zrt. beszámolójában ugyanis – amely szerint a vállalat egyébként 1,4 milliárdos készpénztartalékkal is rendelkezik – csaknem egymilliárd forintnyi hosszú lejáratú hitel látható, amely tavaly még nem szerepelt a cég könyvében. Ez az összeg a portál szerint egyértelműen a németektől származik, a magyar tulajdonosok a működés finanszírozására használhatják. Az eladás előtt a Tv2 amúgy is többször szorult segítségre anyavállalatától: 2010-ben 4,7, 2011-ben 7,1, egy évvel később 6,2 milliárd forintnyi hitelt folyósított a csatornának. Ugyanakkor az MTM-SBS beszámolói szerint a ProSiebenSat.1-nek 2013 végére már csak 2,7 milliárdnyi követelése maradt a részvénytársasággal szemben, amely követelést viszont a németek átengedték az egyik magyar vevőnek, a TV-HU1-nek – Simon és Dederick közös cégének – , és ez a cég júniusban magába olvasztotta az adósát, az MTM-SBS-t. Azonban, mint a hvg.hu is emlékeztetett, egy cég önmagával szemben nem tartozhat, így ilyenkor az összeget nullára írják, kivezetik a könyvekből. Ez magyarázatot adhat arra, miért bonyolult céghálón keresztül vették meg a Tv2-t.
A 4,8 milliárd mindenesetre ahhoz képest túl alacsony, hogy piaci források tavaly még 20-25 milliárdra saccolták a 17-18 százalékos közönségaránnyal rendelkező Tv2 értékét, és még az értékesítésről folyó tárgyalások idején is legkevesebb 13 milliárd lehetett.
Eközben viszont nem sokat tudni arról, mi motiválta a német médiacéget abban, hogy a magyar csatorna vezetőségét preferálja az eladásnál. Még 2012-ben döntötték el, hogy a következő év végére feladják kelet-európai érdekeltségeiket, így a nagy hasznot nem hozó vagy veszteséges társaságokat. Az akkor érdeklődő, Magyarországon a Viasat-csatornával jelen lévő svéd Modern Times Group elállt a vételtől, piaci vélemények szerint azért, mert felmérték a hazai piaci kockázatokat, noha hivatalosan egyszer sem indokolták a döntésüket. A nemzetgazdasági tárca mindenesetre akkor hozta nyilvánosságra a reklámadó-törvény tervezetét, amikor a német cég elismerte, meg akar válni magyar leányától. Igaz, a reklámadót végül csak idén júniusban terjesztette be L. Simon László. Vagyis a jogszabály nyomásgyakorlásnak is hatásos lehetett és mivel alaposan megzavarta a honi médiapiacot, a Tv2 vételárát is lejjebb nyomhatta.