körgyűrű;útdíjhasználat;fizetős M0-ás;

2014-12-16 06:21:00

Körgyűrű-kerengő

Az M0-ás körgyűrű fizetőssé tételéről egyezkedett tegnap a szaktárca és tizenkilenc település képviselője. A megbeszélésre azonban egészen másként emlékezett a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), mint a polgármesterek. A fővárosi városatyák egyéves próbaidőt javasolnak.

Eredménytelenül zárult a budapesti polgármesterek és a fejlesztési tárca egyeztetése az M0-s fizetőssé tételéről. A Megyeri híd és az onnan az M3-asig tartó szakasz kikerülhet a díjfizetés alól. Talán ennek is betudható, hogy Bús Balázs, Óbuda polgármestere szerint már jó ötlet a megyei matricarendszer. A megbeszélésen egységesek voltak a polgármesterek abban, hogy a megyei matricarendszer bevezetését támogatják, mert az sokaknak a fizetendő terhek csökkenését jelentené - közölte a szaktárca.

Wittinghof Tamás, Budaörs polgármestere a Népszavának elmondta, szó sem volt egyetértésről, ezzel szemben a fideszes polgármesterek a leghatározottabban számon kérték a minisztériumot képviselő Fónagy Jánoson, hogy december közepén a médiából kellett tudomást szerezni erről a döntésről, mindenféle előzetes egyeztetés, vagy háttértanulmány ismerete nélkül. A budaörsi polgármester úgy vélte, csak biodíszletnek hívták őket, hogy a szerdai kormányülés előtt kipipálhassák az "egyeztetés" fejezetet.

Budaőrs első embere kétségbe vonta, hogy létezhet olyan háttértanulmány, amely alátámasztja, hogy ez nem jelent majd többlet terhet azoknak a településeknek, amelyekről most elvezeti az M0-ás körgyűrű az átmentő forgalmat. A Kurucz Éva kormányszóvivő tegnap még váltig állította, létezik a háttértanulmány és azokat nyilvánosságra is hozzák.

Wintermantel Zsolt újpesti polgármester közlekedés mérnökként közlekedésszakmai szempontból hibás és egyébként előkészítetlen javaslatnak nevezte a körgyűrű fizetőssé tételét, hozzátéve, hogy az elkerülő gyorsforgalmi úthálózat lényege éppen a főváros tehermentesítése lenne, amivel a tervezett lépés ellentétesen hatna.

A megyei matricák ügyében pedig érdekes kérdés, hogy ha valaki elnéz egy autópálya lehajtót, és "átcsúszik" egy másik megyébe, akkor büntetést kell fizetnie- jegyezte meg Wittinghof Tamás.

Fónagy János közölte: a minisztérium várakozásai szerint akik korábban a rendszeres 5-10-20 kilométeres utazásokra nem váltottak matricát, a kedvezményes árú megyei matricák megjelenésével a gyorsabb sztrádákat választják.

Tarlós István Budapest főpolgármestere a kerületi polgármesterekkel folytatott egyeztetést a tervezett útdíj-kiterjesztésről és arra jutottak, hogy azt kérik a kormánytól, ha bevezetik az útdíjat, akkor legyen egy egyéves próbaidőszak, ezalatt mérjék a forgalmat az utakon, vizsgálják az útdíj hatásait. Ezután pedig összegezzék a tapasztalatokat, és ha kell, akkor változtassanak - mondta tájékoztatóján a főpolgármester.

Magukra gondoltak a képviselők
A képviselők máris megadták a választ a megyei matrica tervezett bevezetésére. Kormányoldalról olyan törvénymódosítást nyújtottak be, miszerint az országgyűlési képviselők a hivataltól kapott benzinkártyájukkal fizethetnék ki a matricát. Erről a házszabálytól való eltéréssel fog tárgyalni a ház, amit a jelen lévő képviselők nagyobb része megszavazott, mindössze Kónya Péter, Szelényi Zsuzsanna, Fodor Gábor, Varju László és én voltunk ellene - írta közleményében Szabó Szabolcs, az Együtt országgyűlési képviselője.
Az MSZP-frakció határozati javaslatot nyújtott be arról, hogy minden olyan útszakasz, amely eddig díjmentes volt, a jövőben se legyen díjköteles. Amennyiben az embereknek mégis fizetniük kell majd az M0-ásért, valamint a városi elkerülő és bevezető utakért, akkor az MSZP-frakció tagjai is fizetni fognak érte. A DK is felháborodott az indítványon és képviselői, ha lesz matrica, szintén maguk fizetik annak árát.