kormány;Déli Áramlat;blöff;azeri gáz;

Az azeriek csak az országhatárig építik meg a vezetéket FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES

- Azeri gázzal blöfföl a kormány

Amíg néhány hete még az orosz Déli Áramlat megépítése volt az egyetlen lehetséges új gázbeszerzési lehetőség az Orbán-kormány szerint, addig mostanra az azeri gáz lett a magyar ellátásbiztonság forrása. Szakértők szerint azonban nyilvánvaló, hogy az azerbajdzsáni földgáz Magyarország számára nem hozzáférhető, és gazdaságosan nem is válik azzá.

Hozzáértők szerint az Adria csővezeték terve mindaddig nem is válik valóra, ameddig a magyar Mol, és a horvát INA olajvállalat tulajdonjogi és cégvezetési vitája nem rendeződik. A Fidesz-kormánnyal kevéssé rokonszenvező románok pedig jelenleg ugyancsak nem érdekeltek abban, hogy olyan fejlesztéseket hajtsanak végre a gázszállító rendszerükön, amely lehetővé tenné a szállításokat a magyar oldalra – állítják szakemberek.

Olcsóbb lehet idehaza a gáz
A kőolaj ára csaknem a felére – hordónként 60 dollár körüli szintre - esett az elmúlt hónapokban. Emiatt idehaza hamarosan csökkenhetnek a lakossági gázdíjak, mert az Oroszországgal kötött jövő év végéig érvényes gázszállítási szerződés szerint az import földgáz ára a nemzetközi olajpiaci jegyzésárakhoz igazodik. Az import gáz árának a mérséklődése elérheti a 10-15 százalékot is - erősítették meg korábbi értesüléseinket a szakemberek.Az olajárak az elemzők szerint a túlkínálat miatt zuhantak az elmúlt hónapok során, amit az arab olajtermelő országok (OPEC tagok) gerjesztettek, ezzel segítve az Amerikai Egyesült Államok Oroszország elleni szankcióit.Az áresés miatt az orosz kormány olajbevételei jelentősen apadnak – erősítették meg lapunknak elemzők. Az orosz olaj kitermelési költségei hordónként 35 dollár közelében mozognak, míg az arab országok 8-10 dolláros költséggel is képesek felszínre hozni a fekete aranyat.


A Lengyelországtól, Szlovákián, Magyarországon és Horvátországon keresztül megépíteni tervezett európai észak-déli gázszállítási folyosó is egyenlőre csak a tervekben létezik. A hálózat rendeltetése az lenne, hogy a nemzetközi piacon viszonylag olcsón elérhető cseppfolyósított gáz elérhessen a közép-európai térségbe mind északi (lengyel) mind déli (horvát) irányból. Magyarország ugyan kiépítette a Szlovákiával kapcsolatot teremtő vezetékrészt, amelyet Orbán Viktor miniszterelnök az idei választások alkalmával időnap előtt ünnepélyesen felavatott, de a valóságban a csővezeték a mai napig sem működik. Miközben az eredeti tervek szerint a próba üzemnek még az év közepén el kellett volna indulnia. (A szlovák fél jelzése szerint a szadai állomás hibái miatt erre csak a jövő év első harmadában nyílik lehetőség.)

A szakértők azonban hangsúlyozzák: a Lengyelország egyik tengeri kikötőjében - a swinoujsciei befogadó állomáson - hamarosan elkészülő LGN (cseppfolyósított gázt légneművé alakító) terminállal összeköttetést teremtő gázszállítási hálózat mai végpontja és a magyar határ között alig 80 kilométernyi csővezeték hiányzik, amely lengyel-szlovák, illetve akár lengyel-ukrán területeken is viszonylag gyorsan megépülhetne. A beruházásra azonban várhatóan mégsem kerül sor egyhamar, miután az államcsőd megakadályozásával küzdő ukránoknak nincsenek forrásai erre a célra, a lengyel és a szlovák részről pedig a politikai szándék hiányozhat – állítják szakemberek.

Moszkva új gázértékesítési stratégiát tervez

A Déli Áramlat földgázvezeték-projekt meghiúsulása miatt felülvizsgálta európai energiapiaci stratégiáját az orosz állami óriásvállalat, a Gazprom. Oroszország hozzáállása az európai piachoz alapjaiban változott meg – mondta Alekszej Miller, a Gazprom vezérigazgatója a napokban az orosz közszolgálati televíziónak adott interjúban. „Ez itt a vég kezdete az európai végfelhasználókkal kötött szállítási szerződésekre összpontosító piaci stratégiánkban” – fogalmazott.

„Az Európai Unió (EU) ezentúl Törökországgal, mint tranzit országgal áll majd kapcsolatban” – mondta a Gazprom vezérigazgatója, megjegyezve, hogy Törökországnak évi 50 milliárd köbméter gáz áll majd rendelkezésére továbbításra, „amit alkalma lesz az EU-val folytatott politikai hatalmi pókerjátszmában is igénybe venni”. A Gazprom elnöke rámutatott, hogy az európai gázszállítási rangsorban Törökország a második helyre lép elő Németország után. Miközben Németországra az északi szállítási útvonalon hárul a kulcsfontosságú közvetítő szerep, a déli útvonalon ezt a feladatot Törökország tölti majd be.

Ukrajna pedig - Magyarország jelenleg ezen az országon keresztül jut hozzá az orosz gázhoz - szállítási útvonalként teljes mértékben elveszíti jelentőségét – jelentette ki Alekszej Miller.

Kijev megduplázta a gázimportját Európából

Ukrajna négymilliárd köbméter földgázt vásárolt Európából az idei első 11 hónapban, ami csaknem kétszerese az egy évvel korábbinak. Az Ukrtransgaz ukrán gázforgalmazó honlapjára felkerült adatok szerint Ukrajna a tavalyi első 11 hónapban 2,1 milliárd köbméter, egy évvel korábban 0,1 milliárd köbméter földgázt importált Európa felől. A legtöbb földgáz Szlovákián keresztül áramlott Ukrajnába. Magyarország szeptember 25-e óta átmenetileg szünetelteti a gázszállítást Ukrajna felé. Az orosz Gazprom pedig június közepén állította le a gázszállítást Ukrajnának, mert Kijev moszkvai számítások szerint 5,3 milliárd dollárral tartozott a korábban leszállított energiahordozóért. Ukrajna azóta rendezte adósságának egy részét.

A két ország között októberben létrejött megállapodás szerint Oroszország hajlandó újraindítani a gázexportot Ukrajnába, de csak annyit szállít, amennyit előre kifizet Kijev. Ukrajna december elején 378 millió dollárt utalt át Oroszországnak, amely december 9-én megkezdte a szállítást. Ukrajna gázfogyasztása évi mintegy 50 milliárd köbméter, ebből húszmilliárd köbmétert maga termel. Ukrajna korábban kizárólag Oroszországból importált földgázt, mára az orosz gázimportnak a 60 százalékát már kiváltotta.

Sajtóhírek szerint a leggazdagabb lengyel üzletember cége, a Kulczyk Investments leányvállalata, a Polenergia vezetéket kíván építeni, amely Németországból Lengyelországon át szállítana évi 5 milliárd köbméter földgázt Ukrajnába. A projekt költségét 440-460 millió euróra becsülik, és bevonnák az ukrán Naftogazt is, amelynek a lengyel határtól a saját tározójáig tartó szakaszt kellene megépítenie. A vezeték akár 2018-2019-re elkészülhet. Az új csővezeték elágazása lehetővé tenné a már csaknem teljesen elkészült lengyel swinoujsciei cseppfolyósított földgáz kikötő és terminál bekötését a szállításokba, így tovább diverzifikálná Ukrajna energiahordozó-beszerzéseit. A vezeték képes lesz két irányba működni - Lengyelország felől évi hárommilliárd köbméter gázt vihetne Németországba.

A projekt állítólag érdekli Ukrajnát, de a lengyeleknél megvalósíthatatlanná válhat, ugyanis nem illeszkedik az országos észak-déli gázfolyosó programjába, amelynek keretében több mint 2000 kilométernyi gázvezetéket terveznek építeni 2023-ig. Egyes elemzők pedig kétségesnek tarják, hogy Kijevnek lesz-e elegendő pénze az új vezeték Ukrajna területén húzódó szakaszának a megépítéséhez.

Bőséges a karácsonyi halkínálat, a kereskedők elérhető áron, jó minőségű halat kínálnak a fogyasztóknak - közölte a Magyar Haltermelők és Halászati Vízterület-hasznosítók Szövetségének (Mahal) elnöke.