média;ATV;Habony Árpád;Simicska Lajos;állami televízió;állami hírcsatorna;

2015-01-08 06:09:00

Nem tart az ATV az M1-től

Nem tart attól az ATV, hogy konkurenciát jelent majd számára a tavasszal induló állami hírcsatorna, ahogyan attól sem, hogy nézőik átpártolnának a közmédiához. Németh Szilárd hírigazgató szerint az ATV és az állami média hírszerkesztésének szellemisége egyébként sem vethető össze.

Nem tart attól az ATV, hogy konkurenciát jelent majd számára a tavasszal induló állami hírcsatorna. Németh Szilárd, a csatorna hírigazgatója lapunknak elmondta, nem gondolják, hogy nézőik számára "valós alternatívát" nyújthat majd az új televízió, és inkább azt választanák majd. "Egész más szellemiségben működik nálunk a szerkesztés, a hírek összeállítása, talán össze sem hasonlítható az állami médiáéval" - fogalmazott Németh, hozzátéve: abban sem biztosak, hogy az "adófizetők akaratával egyezhet" egy ilyen csatorna beindítása. A hírigazgató egyébként is aggasztónak találja, hogy Magyarország első számúnak nevezett csatornájánál állami befolyás alatt születnek hírek, ez - mint fogalmazott - nem összeegyeztethető az információszabadsággal. Úgy vélte, Magyarországon nem igazán érett meg a helyzet ahhoz, hogy közpénzből az állam egy egész napos adásidővel sugárzó hírcsatornát működtessen, miközben nem lehet kizárni, hogy politikai befolyás nélkül készüljenek a hírek az új adónál.

Az M1 eddigi programhelyén és nevén március 15-én startoló "nemzet hírtévé" beindításáról év végén jelentek meg az első hírek, de a közmédia csak a napokban erősítette meg a hírt. A M1 összes műsora a Duna Tv-hez kerül, ami a közmédiás cégek Duna Tv-be passzírozása után aligha keltett meglepetést. Az MTVA, az MTV, valamint a Duna Tv vezetőinek közös közleménye szerint azonban a digitális átállással vált lehetővé, hogy a Duna Tv immár "nemzeti főadóként” fellépve tegyen eleget "a törvény által előírt közszolgálati követelményeknek, társadalmi, nézői elvárásoknak".

Lapunk az állami hírtévé ügyében várja a Hír Tv válaszát is, hiszen aligha lehet kétséges, hogy az állami hírcsatorna elsősorban a Simicska Lajos érdekeltségében lévő adónak kíván vetélytársa lenni; erről árulkodnak a közmédiás hírtévé műsortervei is, hiszen a napi folyamatos híradók mellett új magazinműsorokkal is jelentkezne. Mint a közmédia részletezte, a bel- és gazdaságpolitika mellett lesz világpolitikai, „európai uniós” és „ Kárpát-medencei” magazin, oktatási, egészségügyi, agrár- és vállalkozói témák, turisztikai műsor, fogyasztóvédelmi, technológiai, egyházi program, valamint a fogyatékkal élőknek szóló magazin, de divatműsor és autós magazin is lesz – vagyis a tervezett témák és műsorok tartalmilag szinte teljes egészében lefedik a Hír Tv jelenlegi profilját. A Hír Tv-nél így többek között arról érdeklődtünk, készülnek-e komoly átszervezéssel a műsorstruktúrát illetően, igényel-e profilváltást az új helyzet, egyáltalán, konkurenciaként tekintenek-e az M1-re, hiszen nem kizárt, hogy nézőik egy része átpártol majd az új adóhoz. Úgy tudni, több Hír Tv-s és Echo Tv-s munkatársat is megkerestek az MTVA-tól, erősítenék az új tévé csapatát.

Mindez erősíti lapunk értesüléseit, melyek szerint Habony Árpád miniszterelnöki főtanácsadó az először tavaly ősszel felmerült „nemzeti sporttévé”, valamint a szintén tavasszal induló bulváradó, a Petőfi Tv ötletén egy időben kezdett dolgozni, miután Simicska, a Fidesz eddigi gazdasági háttérembere és Orbán Viktor kormányfő "összerúgták a port". Az "ellen-hírtévé" azonban drága mulatság lesz, hiszen egy folyamatos híradást nyújtó csatorna fenntartása évi 4-5 milliárdot felemészthet, noha az idén már 80 milliárd forintnyi közpénzből gazdálkodható MTVA-nál "kiegészítő források bevonását” nem látják indokoltnak.

Szakértők szerint azonban érthetetlen, miért nem a meglévő hír- és háttérműsorokat erősítik, különösen, hogy az M1 vállaltan is a BBC és a CNN mintájára építene - amelynek kialakítását egyébként az MTVA felkérésére a BBC World News és az Al Jazeera arculatát is készítő Simon Jago vállalta -, amely az eddigi hírműsoraiknál is elfogadható cél lett volna. Az MTVA azonban jellemzően nem túl bőbeszédű a működésüket és gazdálkodásukat firtató újságírói kérdésekre, holott a közmédia, mely alatt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, valamint a távirati iroda is értendő, idei összesített büdzséje eléri a 110 milliárd adóforintot.

Szabó Szabolcs, az Együtt politikusa emiatt is közérdekű adatigényléssel fordult Szabó László Zsolthoz, az MTVA vezérigazgatójához: mivel minden műsort az adófizetők állnak, joga volna tudni a magyar polgároknak, pontosan mire fizetik ki ezt a hatalmas összeget. Szabó arra vár választ: készültek-e piaci elemzések arról, hogy van-e igény az új csatornák bevezetésére, hogy mindez pontosan mennyibe kerül majd, valamint arról is érdeklődött, "milyen független tanulmányok, adatok bizonyítják, hogy az új hírcsatornára, az új struktúrára szükség van”. Az is tudni szeretné, ha az MTVA pályázatot írt ki az új tartalmak előállítására, annak kik a nyertesei.

Az MTVA is beszállt az internetbe
Miközben az internetről szóló, márciusban induló nemzeti konzultáció kizárólag a világhálón zajlik, a feladat lebonyolításával megbízott Deutsch Tamást az MTVA-t segíti majd médiapartnerként az ügyben. A konzultáció idejére miniszterelnöki biztossá avanzsált fideszes EP-képviselő közlése szerint ráadásul az MTVA maga jelentkezett, és "felajánlotta együttműködését" a konzultáció "médiatámogatásában". Deutsch üdvözölte a segítséget, mert szerinte a közmédia partnersége lehetővé teszi, hogy "az első kizárólag online felületen megvalósuló társadalmi egyeztetés a közmédia útján a lehető legtöbb háztartásába eljusson". Arra nem tért ki, hogy az internetes felületeken közzétett kérdések eljuttatásában hogyan segíthet a közmédia.