autóhitel;

2015-01-19 18:18:00

Fellélegezhetnek az autóhitelesek

A Bankszövetség elnöke indokoltnak és helyesnek nevezte az árfolyamkockázat kivezetését a lakossági jelzáloghitelezési piacról, és arra hívta fel a figyelmet, hogy az elszámolás az autó- és fogyasztási hitelesek terheit is enyhíti. Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára azt mondta, a lízingkonstrukcióknál a következő hónapokban várható elszámolás szerződésenként körülbelül 10 százalékos kompenzációt eredményez majd, ami ellensúlyozhatja a svájci frank árfolyamának mostani, jelentős emelkedését.

Csökkenti a terheket az elszámolás

Patai Mihály az elmúlt napok devizapiaci eseményeire reagálva elmondta: a svájci jegybanknak az alpesi deviza árfolyamküszöbének eltörlését követő árfolyamváltozások igazolták, hogy indokolt és helyes döntés volt az árfolyamkockázat kivezetése a lakossági jelzálog-hitelezési piacról, amiben a bankszektor szorosan együttműködött és együttműködik ma is a jegybankkal és a kormánnyal. 

Arra is felhívta a figyelmet, hogy az autó- és fogyasztási hitellel rendelkezőket a törvények ugyan nem mentesítették az árfolyamkockázattól, de az elszámolás során ők is átlagosan 25 százalékos könnyítésben részesülnek, ahogy ezt több kormányzati forrás is megállapította. 

Az elszámolási folyamat során a bankok jelentős terheket viselve könnyítenek ügyfeleik fizetési kötelezettségein. Ez a szektor mérlegfőösszegének egyharmadát kitevő plusz teher jól mutatja, hogy a bankok részvétele a devizahiteles gondok enyhítésében rendkívüli mértékű - hangsúlyozta Patai Mihály.

A Lízingszövetség 10 százalékos könnyítést ígér

Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára rámutatott: 250 ezer szerződést, 300 milliárd forintos állományt érint a svájci frank árfolyamának emelkedése. Kiemelte: az érintett szerződések értéke átlagosan 1,2 millió forintot tesz ki, körülbelül negyedük 2015 végéig kifut, mintegy 30 százalékuk pedig 2016 végéig zárul le. A Magyar Lízingszövetség arra kéri a svájci frank drágulása miatt esetlegesen fizetési nehézségekkel szembesülőket, hogy egyeztessenek a lízingcégekkel, amelyek megoldást igyekeznek nyújtani a felmerülő problémákra - tette hozzá.

A főtitkár kiemelte: "tagvállalataink több megoldást is nyújtanak ilyen esetekre, különféle fizetési könnyítésekkel, például átütemezéssel, futamidő-hosszabbítással orvosolható az átmeneti fizetési nehézség". Lévai Gábor végezetül hangsúlyozta: a lízingcégek felhívják a figyelmet arra, a finanszírozók elemi érdeke az, hogy az ügyfelek teljesíteni tudják fizetési kötelezettségeiket.

Út szélén az autósok?
A Portfólió számításai szerint 377 ezer darab, összesen 540 milliárd forint értékű forintosításból kimaradó hitel van és ezek túlnyomó többsége svájci frank alapú. Ami szembeötlő különbség a jelzálogalapú hitelekkel szemben, az a futamidő. Ezek nagyobbrészt rövid, néhány év alatt visszafizetendő kölcsönök, a jegybank statisztikái szerint két éven belül kétharmaduk kifut. Az autóvásárlásra felvett és személyi kölcsönök átlagos összege is csak 1-2 millió forint szemben a lakáshitelek 8-9 milliós átlagával.Az autósok váratlanul megnőtt terhein a kormány nem tud és nem is akar könnyíteni - derült ki Orbán Viktor vasárnap reggeli közrádióbeli interjújából. A miniszterelnök szerint a devizában felvett fogyasztási hitelekről a bankoknak és a devizahiteleseknek kell tárgyalniuk, ebben az ügyben a kormány csupán közvetítő lehet, nem vállal ügydöntő szerepet.

Varga: A bankjukkal tárgyaljanak az autóhitelesek!

Varga Mihály a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában hétfő reggel kijelentette: a bankoknál vannak programok a nehéz helyzetbe került hitelesek megsegítésére, ilyen eszköz lehet például a futamidő meghosszabbítása a törlesztő részletek emelkedésének kivédésére.

A miniszter emlékeztetett arra, hogy a kormányzat kiemelten kezelte azokat a devizahiteleseket, akik ingatlant vásároltak, és azt elveszthették volna. "Egy autó elvesztése is nagyon komoly problémát okozhat valakinek az életében, de ez talán más eszközökkel áthidalható" - fogalmazott Varga Mihály.

A miniszter beszélt arról is, hogy az államadósságot csökkentették, illetve abban a devizaadósság arányát 50-ről 35 százalékra szorították le, és ez a folyamat szándékuk szerint nem ért véget. Utalt arra is, hogy a svájci frank árfolyamának mindenki számára meglepő változása azért is kevésbé érintette Magyarországot, mert az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) az államadósságban a svájci frank alapú tartozásokat swap-ügyletekkel euróalapúvá változtatta.

Magyarország sérülékenységének csökkentésére két mód van, a lakosságnál a devizahitelek kivezetése, az államadósságnál a devizarész mérséklése - tette hozzá. A miniszter kitért arra is: Barcza György, az ÁKK új vezérigazgatójának feladatául szabta a devizaalapú adósság arányának csökkentése mellett, hogy a hagyományos adósság-, illetve kötvénypiacokon túl újakat is keressen, növelje az ÁKK "földrajzi nyitottságát".