Hajba font ösztönök

Publikálás dátuma
2015.02.04 06:45
Verebics Ági kiállításán a nők és a haj kapcsolata játssza a főszerepet FOTÓ: MOLNÁR ÁDÁM
Fotó: /
Hajmeresztő ötlettel állt elő Verebics Ágnes fotó- és festőművész legújabb kiállításán a MissionArt Galériában. Talpig érő hajú nők borzolják a kedélyeket (vagy talán saját hajukat?) a Falk Miksa utcai MissionArt Galériában.

A fiatal és pimasz képzőművész, Verebics Ági kiállításán a haj, pontosabban a nők és a haj kapcsolata játssza a főszerepet. A Hairy Gang (Hajas banda) című tárlaton tíz, nagyméretű fotó szerepel, melyeken tetőtől talpig meztelen nők láthatók, kiknek pőre testét földig érő hajzuhatag borítja. Ami lehet fekete, barna, szőke vagy vörös, miközben göndör, hullámos vagy éppen egyenes (kinek mi tetszik). A nők testének részletei hol fel-, hol eltűnnek a hajtömegben, itt-ott megjelenik egy köldök, egy váll vagy kivillan egy kebel.

De hogy kik ezek a nők, arról semmit se tudni. Arcuk részben vagy teljesen hajba burkolózik, személyiségük titokban marad. Vagy talán mégsem? Lehet, hogy a haj, ami olykor már szőrzetre hasonlít, mutatja meg igazi, ösztönös énüket? Verebics szerint igen, nőalakjaiban egyszerre sejlik fel a félelmetes, az állati, a démoni és a hódító. A képzőművész szerint ugyanis a mai, civilizált világ elrejti azt az ősi, ösztönös erőt, mely benne él napjaink nőalakjában is, de rejtetten, elleplezve. Verebics azonban felszínre hozza, megmutatja az elrejtett „ösztönlényt”, mely a képeken burjánzó hajként olykor már szőrként jelenik meg.

– A sorozatomat irodalmi, tudományos és képzőművészeti előképek inspirálták – mondta Verebics. Hatással volt rá Gabriel García Márquez 1994-ben megjelent A szerelemről és más démonokról című regénye, melynek főszereplője egy fiatal nő, Sierva Maria, akinek hosszúra nőtt, vörös haját életében még sosem vágták le.

A képzőművészt ugyancsak megfogta a kolumbiai író egy cikke, melyben arról a kriptáról írt, ahol megtalálták annak a hosszúhajú lánynak a holttestét, akiről a regény főszereplőjét mintázta. Ágit emellett egy ma élő tájföldi gyerek, a Farkaslánynak csúfolt Nat Sapsupan is megihletett, akinek egy betegség következtében szinte a teljes arcát szőrzet borítja.

A kiállításon szerepel egy hosszúszőrű játékbaba is, melyet Uglár Csaba képzőművész egy 2003-ban kiállított szobra inspirált. Uglár Szőrös lány című alkotása gipszből és méhviaszból készült, testét a művész levágott szakálla, egy barátja haja és vaddisznóbőr borította.

A Hairy Gang kiállításmegnyitóján a szürreális témájú és hangulatú verseiről ismert költő, esztéta, Nemes Z. Márió beszélt az emberi testhez és a „szőrös nőkhöz” köthető szimbólumokról. Felidézte a híres orosz irodalomtudós, Mihail Bahtyin egy gondolatát, miszerint a kultúra az emberi testen a nyaktól vagy a deréktől felfelé kezdődik, míg a természetes, az ösztönös a test az alsó felén található.

Nemes szerint ezt a gondolatot felülírja a testen megjelenő szőr, melyet az ember folyamatosan próbál uralma alatt tartani, ami érzékletesen jelenik meg Verebics legújabb képein is. És bár a fotókon burjánzó haj elrejti a nők személyiségét, ez mégsem negatívumot fejez ki, hanem egy újfajta női erőt mutat, mely ellenáll a férfiak uralta világnak. A költő felhívta a figyelmet a képek sugallta kettőségre is, melyek egyszerre idézik meg a divatfotók és peep-show-k világát, hiszen, mint ismeretes, a szőrös vagy szakállas nőt gyakran, mint a természet botrányát, cirkuszokban, publikum előtt mutogattak.

Verebics nem először jelentkezik groteszk témával. A festőként is alkotó művész sötét tónusú képein gyakran térnek vissza torz arcú emberek vagy latexruhát viselő arctalan figurák. A képzőművész a psziché rejtett, sötét oldalát mutatja meg, még akkor is, ha látszólag szelíd témához nyúl.

Az állatportréin megjelenő macskák, nyulak, kutyák is mintha csak arra várnának, hogy befogadójuk lelkébe vessék pillantásuk, és feltárják annak rejtett zugait. A láthatatlanra kíváncsiak, az ösztönösre, akárcsak a Hairy Gang arctalan, de annál szuggesztívebb nőalakjai. Akik a jövőben még feltűnnek Verebics képein, mivel a képzőművész a megnyitón elárulta, hogy a jövőben folytatja a sorozatot.

2015.02.04 06:45

Az utolsó üzlet: életveszély, kényszer, alku és erkölcs

Publikálás dátuma
2018.11.17 15:17

Fotó: Népszava/ Molnár Ádám
Spiró György kérésének engedve készülő regényéből írt színdarabot Závada Pál Az utolsó üzlet címmel, amelynek ősbemutatóját november 23-án tartják a Szegedi Nemzeti Színházban. Közönségtalálkozót szerveztek szerdán a helyi Somogyi Könyvtárban mások mellett az író, a rendező Lukáts Andor, valamint Szávai Viktória és Jakab Tamás színészek részvételével. A regény nincs kész, és a darab sem – hökkentette meg a szép számú közönséget Závada Pál egy kérdésre válaszolva, aki hozzátette: a kettő segíti egymást, mert darabírás olyan tapasztalatokat nyújtott neki, amelyek felhasználhatóak regényírás közben. A darab története 1944-ben játszódik, amikor Magyarország legnagyobb vállalatbirodalmának zsidó származású tulajdonosai az életben maradásukért, a megmenekülésükért üzletet kötnek az másik oldalon álló és egymással is versengő SS-szel és a magyar kormánnyal. Életveszélyben kötnek kényszerüzletet a csepeli Weiss Manfréd-birodalom leszármazottai (a darabban Kohner-családként szerepelnek), és a vagyon átengedése ellenére nem lehetnek biztosak abban, hogy a másik fél megtartja-e ígéretét – vázolta a darab alaphelyzetét a szerző. Lukáts Andor elbeszéléséből kiderült, hogy az olvasópróbákon részt vett az író, aztán „a színészek és a rendező itt maradt a darabbal”. Jófajta együttműködésnek nevezte a Závada Pállal folytatottat, mégis nagy derültség közepette megjegyezte, hogy Csehovval könnyebb együtt dolgozni, mert már nem él. A szerdai próbán érhették meglepetések a szerzőt, mert húznunk kellett a darabból, és az ilyesmit nem szeretik. Az előadhatóság szempontjai ezt megkövetelik – ismerte el Lukáts Andor. Závada erre reflektálva elmondta, hogy a szerzői és a színházi szándékok egy irányba mutatnak, ami számára megnyugtató. A rendező szerint alapvető erkölcsi kérdéseket boncolgat és jár körbe Az utolsó üzlet. A darabban a dúsgazdag vállalatbirodalom örököseinek megvan a pénzük, és ezzel a lehetőségük, hogy veszélyhelyzetben, egy alku keretében mindent hátrahagyva repülőre szálljanak. – Ám a darabban elhangzik egy nagyon fontos kérdés: hogyan mentse az életét, akinek nincs pénze. Mindennek hátterét Jakab Tamás azzal is megvilágította a vázolt üzlet során ötven embernek egérutat hagytak, de hatszázezer zsidó származású ember bent maradt a kelepcében. Závada Pál elismerte, hallott olyan véleményt, hogy a darab akár a hazai antiszemita érzelmek felkorbácsolására is alkalmas lehet, de ettől nem tart. Az erkölcsi áldozathozatal éppen úgy a része a színműnek, mint az üzleti érdek és érzék – nyomatékosította. Izgalmas ősbemutatónak nézünk elébe.
2018.11.17 15:17
Frissítve: 2018.11.17 15:17

Megindító Mozart Magyarországon

Publikálás dátuma
2018.11.17 13:33
VIRTUÓZ MEGSZÓLALÁS - Az előadásból kiemelkedett Baráth Emőke kristálytiszta gyönyörű szopránja
Fotó: / BÖRÖCZ BALÁZS
Két nagyszabású Mozart-művet adott elő Müpában a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar. Legnagyobb megelégedésünkre adtak okot a hallottak.
Mozart utolsó szimfóniáját nem véletlenül nevezték el a főistenről, Jupiterről, a zenekedvelők. Valóban grandiózus mű, a szimfónia műfaja által kínált kereteket 1778-ban - és még néhány évtizedig - nem lehetett gazdagabb zenei tartalommal megtölteni. Talán ez is magyarázhatja, hogy bár még több mint három évet élt a zeneszerző a komponálása után, több szimfóniát már nem írt. A régi hangszereken játszó Orfeo zenekar kissé elfogultan kezdett hozzá az interpretációjához, de kisebb hibák hamar elmúltak, és a hangzás is kiteljesedett. Talán kissé túl puhának is tűnt, de a karmester működése nyomán a különböző dallamok, szólamok jól érzékelhetően egészítették ki egymást, ha kellett vitatkoztak, ha kellett összesimultak, áttetszővé téve a tétel szerkezetét. Szép volt a lassú tétel, táncolni lehetett volna a harmadik tétel dallamára. A zárótétel azonban az, ami a mű igazi jelentőségét megadja: a rendkívül bonyolult szövésű textúrához hasonlót addig csak Bach volt képes alkotni, például utolsó befejezetlenül maradt művében, A fuga művészetében. Mozart azonban a klasszicista formai elemeknek is megfelelteti művét, és ismét azt kell mondanunk, a zenekar pontos beszámolót nyújtott a belső összefonódásokról, miközben – mint ahogy a mű előadása során mindvégig – nem feledkezett meg az elsődlegesen feltűnő érzéki tartalomról, egyszerűbben szólva a szép, élvezhető zenélésről sem. Egyet kellett értenünk egyik társunkkal a közönségből, aki a záróhangot követő hirtelen csendbe bekiabálta: brávó. A c-moll mise nagyléptékű alkotás. A Requiemhez hasonlóan – bár csak egy-két tétel erejéig - ez is befejezetlen maradt, maga Mozart is töredékes formájában adta elő Salzburgban. Manapság legtöbbször csak a fenn maradt részeket játsszák, most azonban egy teljessé tett változatot hallottunk. A bachi és händeli mintákat is követő műben jelentős az énekkar szerepe, a Purcell Kórus az évtizedek óta megszokott magas színvonalon látta el feladatát, egységesen, szép tónussal szólt. Természetesen továbbra is első rangúan játszott a zenekar, kiváló fafúvós szólistákkal, és remekelt az üstdobos itt is. Az énekes kvartett tagjaira nem egyenlő mértékű feladatok jutnak, legtöbbet a két szoprán énekel, a tenor egy tercettben, és a záró Bendictus négyesében kap szerepet, ahol a basszus is szóhoz jut. A minden elemében kiváló előadásból is kiemelkedtek Baráth Emőke megszólalásai, kristálytiszta, gyönyörű szopránja, tökéletes technikája, amellyel a virtuóz futamokat kiénekelte önmagukban is jelentős, megindító zenei élményt adtak. Szutrély Katalin kevésbé nagyszerűen, de lényegileg jól állt helyt áriájában és az együttes számokban, a férfiak is hozták az ide szükséges formát. Megérdemelten szólt a végén a hosszas taps. Info:  Mozart Jupiter-szimfónia c-moll mise Baráth Emőke, Szutrély Katalin, Megyesi Zoltán, Najbauer Lóránt Purcell Kórus, Orfeo Zenekar, karmester: Vashegyi György 2018. november 15., Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
2018.11.17 13:33
Frissítve: 2018.11.17 13:33