Átlagosan 15 százalékkal növekedett a forgalma Budaörs egyetlen főutcájának, de vannak szakaszok, ahol 35 százalékkal többen autóznak, mint két éve. 2013-ban ugyanaz a cég és ugyanazon pontokon végezte el a méréseket, mint amelyik most, így az adatok összehasonlíthatók - közölte Wittinghoff Tamás, a város polgármestere.
A kormány januárban tette fizetőssé a korábban díjmentesen használható, úgynevezett elkerülő útként is funkcionáló autópálya szakaszokat és gyorsforgalmi utakat, valamint bevezette az éves megyei matricákat. Ez utóbbi ellen kevés kifogás érkezett, ám a új fizetős szakaszok miatt az 5000 forintért vásárolható "megyei" nem csak a meglévő (heti, havi, illetve éves) matricakínálatot bővítette.
Az M0 autóút nagy részének fizetőssé tételével a budapestiek és a Pest megyeiek "kényszeres" vásárlói lettek az új találmánynak, mert különben a megszokott útvonalaikon nem juthatnak el munka-, vagy lakóhelyükre. Ezt jól mutatják a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltatónak a nol.hu által közölt számai is, miszerint országosan 621 ezer megyei matrica "fogyott" januárban, hárommilliárd forint értékben. Budapesten és Pest megyében, több mint 400 ezren váltottak megyei matricát, Fejér megyében meghaladta a számuk az 50 ezret, ezt követi Győr-Moson-Sopron 31 ezer eladott új típusú matricával. Heves, Csongrád, Bács-Kiskun valamint Somogy megyében 10 és 20 ezer között szóródnak a számok, a többi régióban tízezer alatti váltottak januárban belőle. Az autósok lehetőségként is tekintenek a megyei matricára, ezt mutatja, hogy helyenként érzékelhetően nőtt az autópályák forgalma - jelezte az autópálya-kezelő.
A budaörsi városvezetés is forgalomnövekedést jósolt, igaz, a belső utakon. Feltételezték, hogy az agglomerációban élők közül a várost kettészelő autópályát eddig naponta használók közül sokan nem fogják kiváltani az éves megyei matricát, hiszen belső utakon kiváltható ez a útszakasz. A kormánnyal folytatott megkésett tárgyalásokon Wittinghoff Tamás polgármester azt kérte, várják meg az objektív vizsgálatok, forgalomszámlálások eredményeit, mielőtt véglegesítenék az új útdíjrendszert. Orbán Viktor miniszterelnök által is próbaüzemnek nevezett időszak azonban hamarabb, január végén véget ért, és nem tudni milyen megfontolásokból egyes korábban fizetős szakaszokat kivettek a rendszerből, míg mások benne maradtak.
A budaörsi városvezetés úgy vélte: a forgalom növekedését nemcsak a lakossági bejelentésekkel kell alátámasztania, hanem objektív mérésekkel. A Pannon Engineering Kft. január 21. és 23. között vizsgálódott, és összegzése szerint az 1. számú főút forgalma – egyetlen keresztmetszet kivételével – minden szakaszon növekedett. "A forgalom növekedésének súlyozott átlaga 15 százalék, amely lényegesen nagyobb a forgalom átlagos fejlődése alapján ezen az időtávon reálisan várható 3-4 százalékos növekedésnél. Az átrendeződésben döntő szerepet játszhatott az M1-M7 autópálya budaörsi szakaszának fizetőssé tétele." Az autópályáról az 1. sz. főútra átterelődött pluszforgalom nagysága a számlálási adatok alapján 2-3000 járműre ehető naponta.
A meglehetősen drámai adat Wittinghoff Tamás szerint azt mutatja, hogy a kormány tévedett, amikor azzal utasította el Budaörs kérését az M1-M7 közös bevezető szakaszának díjmentessé tételére, hogy biztosan nem terhelődik az eddiginél nagyobb forgalom a város belső útjaira. A polgármester ezért ismételten tárgyalásokat kezdeményez a kormánnyal.