légitársaság;baleset;Tajvan;légikatasztrófa;TransAsia;Szungsan repülőtér;

2015-02-05 06:34:00

Légi katasztrófa Tajvanon

Lezuhant a TransAsia egyik repülőgépe szerdán Tajvanon. A fedélzeten ötvenhárom utas, valamint a személyzet tartózkodott. Huszonhárman vesztették életüket a becsapódás következtében, további húsz embert eltűntnek nyilvánítottak. A mentés zajlik, a hatóságok úgy vélik, többen a repülőgépen rekedhettek. Mindeközben a JACDEC elkészítette a tavalyi évre szóló repülésbiztonsági értékelését, melyben összesen hatvan légitársaságot pontoztak. Eszerint tavaly Európa volt a második legveszélyesebb régió, a maláj pedig a legkevésbé biztonságos légitársaság.

Felszállása után tíz perccel - elvesztve a kapcsolatot az irányítótoronnyal -, a sekély vizű Kilung folyó medrébe csapódott a TransAsia légitársaság egyik repülőgépe szerdán Tajvanon. A két turbóhajtóműves ATR-72-es típusú gép a tajpeji Szungsan repülőtérről szállt fel, mely után nem sokkal bal szárnyával szinte függőleges irányban egy hídon közlekedő taxit is érintve a korlátnak ütközött, majd a folyóba zuhant.

A becsapódás következtében a fedélzeten tartózkodó több mint ötven utasból huszonhárman meghaltak. A mentési folyamatban ezer rendőr, tűzoltó és katona vesz részt. A mentési munkálatok jelenleg is zajlanak, a mentők egyik képviselője azonban közölte, feltételezéseik szerint a mederbe fúródott orrban még többen lehetnek, a géptörzs deformálódása miatt azonban jelentősen megnehezül a mentők munkája.

A helyszínen, a becsapódás után rögzített videofelvételek szerint volt, aki a roncsból kimászott, vagy felkapaszkodott a vízből kiemelkedő törzsre, így várva a mentők segítségét, de többen úszva hagyták el a baleset helyszínét. Eddig összesen tizenöt sérültet, valamint a szintén megsérült taxiban ülőket szállítottak a közeli kórházakba, a többi bajba jutott utasért pedig csónakos mentőegységeket küldtek.

A repülőgép 2014 áprilisától volt szolgálatban, legutoljára pedig az azt megelőző januárban esett át műszaki ellenőrzésen. Mostani útjának célállomása a Tajvanhoz tartozó Kinmen lett volna. A TransAsia illetékesei bocsánatot kértek a történtekért, de egyelőre nem közölték, mi okozhatta a balesetet. A helyi média emlékeztet viszont arra, hogy tavaly júliusban egy másik ATR-72-es repülőgép zuhant le Tajvanon, aminek következtében negyvennyolc ember lelte halálát. Az akkori balesetet tízen túlélték.

A tegnapi szerencsétlenséggel szinte párhuzamosan került nyilvánosságra a JACDEC nevű cég 2014-es repülésbiztonsági értékelése, melyből kiderült, hogy tíz éven belül a második legrosszabb év volt a tavalyi, legalábbis ami a légi balesetek halálos áldozatainak számát illeti. A hamburgi elemzők minden évben a hatvan legnagyobb légitársaság csak polgári utasokat szállító járatait vizsgálják.

Ebben összesítik a halált okozó légi baleseteket, az áldozatokkal nem ugyan nem járó, de komoly incidenst jelentő szerencsétlenségeket, valamint figyelembe veszik hogy az adott cégnek van-e nemzetközi biztonsági auditja. Ezenkívül pedig felmérik, hogy az egyes légitársaságok anyaországának ellenőrzési hatósága mennyire hatékonyan végzi munkáját.

A friss jelentésből kiderült: féltucatnyi légitársaság veszített gépet a tavaly, a halálos áldozatok száma pedig a négyszeresére emelkedett 2013-hoz képest, vagyis megközelítette az ezres nagyságrendet. A felmérés alapján a legbiztonságosabbak az Észak-Amerika és a volt Szovjetunió területéhez kapcsolható légitársaságok voltak, ezekben a térségekben ugyanis nem követeltek halálos áldozatot az egyes balesetek. Ezzel szemben Európában nem túl fényes a helyzet, itt a halálos áldozatok száma háromszázra tehető.

Hasonló a helyzet Afrikában, ahol összesen 18 gép tűnt el és százharmincnégy ember hunyt el a balesetek során. Latin-Amerikában tíz, a Közép-Keleten és Közép-Ázsiában ötvenhét haláleset történt. Földrajzilag a legrosszabb helyzet az úgynevezett „Ázsiai-Csendes-óceáni” régióban alakult ki, ahol ötszáz halottat követeltek a légi balesetek a hatvan légitársaság körében. A legbiztonságosabb légitársaságnak a felmérés szerint a hongkongi Cathay Pacific Airways bizonyult, utána az Egyesült Arab Emírségekhez tartozó Emirates nevű társaság következik, a dobogó harmadik fokán pedig a tajvani EVA Air áll.

Érdekes, hogy az első európai légitársaság csupán az ötödik helyen található meg, ez a hollandiai KLM légitársaság. A lista legutolsó helye okoz némi meglepetést, mivel a sereghajtó hatvanadik helyen az indonéziai Lion Air áll, amely rosszabbul szerepelt a több gépet is elvesztő maláj légitársaság, a Malaysia Airlines-szal szemben.

Ennek magyarázata, hogy az adatokat a repült órák számával arányosítják,és a régebbi balesetek kisebb, míg az újabbak nagyobb hangsúllyal szerepelnek az elemzés során. Így a maláj légitársaság az elmúlt évekbeli balesetmentes repülése miatt szerepelhet a nem sokkal "előkelőbb" ötvenhetedik helyen.