Súlyos balesetekkel indult a tegnapi nap. Megcsúszott és árokba borult egy menetrend szerint közlekedő autóbusz Barcs és Drávaszentes között péntek reggel. A balesetben ketten súlyosan, nyolcan könnyebben sérültek, őket kórházba szállították. A vezető a jeges útszakaszon elvesztette uralmát a jármű felett, a busz árokba csapódott és az oldalára borult. A járaton hatvanan utaztak.
Két ember vesztette életét péntek hajnalban, amikor autójuk lesodródott az útról és kidöntött egy villanyoszlopot, majd a kerítésnek csapódva állt meg Nyíregyházán. A sofőrt és utasát a nyíregyházi tűzoltók emelték ki a roncsból, de már nem lehetett rajtuk segíteni. A 35 éves férfi helyi lakos volt, míg a 18 éves férfi egy kettős, magyar-román állampolgár, budapesti lakcímre bejelentve.
A közlekedés résztvevőinek sokszor az az érzése, hogy egyre romlanak a közállapotok az utakon (különösen ha 300 km/órával közlekedő Lamborghiniket lát), a statisztikák azonban mást mondanak. Egy közlemény szerint 2001 és 2013-ban a összesen 13495 ember halt meg közúti balesetben. Amíg 2002-ben 1429-en, addig 2013-ban 591 hunytak el az utakon - ez pedig pregnáns csökkenés.
Lapunk megkeresett egy balesetelemzéssel is foglalkozó szakértőt, aki szerint a közlekedési baleseteknek több összetevője lehet. Sok minden múlik a sofőrön: látja-e a közlekedési eseményeket, az előírt sebességnek megfelelően közlekedik-e, illetve műszakilag megfelelő állapotban tartja-e az autóját. A mai autókban gyakran meg lehet bízni, és a hibákért sokszor a sofőr a tehet - vélekedett a szakértő. Előfordulhat azonban olyan műszaki hiba is, amiről a sofőr nem tehet. Előfordul, hogy minden előjel nélkül megy tönkre valami az autóban és ennek következtében már meg is történt a baj. Mégis a baleseteknek mindössze 1-2 százalékát teszik ki azok az események, amelyekért a műszaki hibák felelősek – mondta a szakértő.
A magyar utak abból a szempontból biztonságosak, hogy sok sofőr felelősségteljesen vezeti az autóját. Minőségi szempontból viszont sok a kívánnivaló. Rengeteg a kátyú, nem mindig megfelelő az aszfalt összetétele, vagy rosszak a látási viszonyok. Magyarországon leginkább a közbeszédből lehet hallani, hogy melyek azok az útszakaszok, amelyek veszélyesek lehetnek a közlekedők számára. Ilyen volt régen például a M0-ás, vagy most a 4-es út - vélekedett a szakértő.
Egy út akkor biztonságos, ha a burkolata jó minőségű, az út szélessége megfelelő az összes közlekedő számára, az útszéli fák nem zavarják a kilátást. Biztonságos akkor is, ha a vonalak vezetése jól látható, nem kopott, a korlátok képesek megtartani a kisodródott autót, a az útpadkák észrevehetőek vagy a kanyarok nem túl élesek. Az is fontos, hogy eső esetén a víz el tudjon folyni, illetve könnyen fel tudjon száradni, mert a csúszós utak is komoly balesethez vezethetnek.
A volán mögött ülőkre viszont jellemző a sietség. Akár a munka miatt, vagy más okból, de a magyar sofőrök általában sietnek. Kevésbé udvariasak a másik autóssal, nem egyszer erőszakosan lépnek fel egymással szemben - mondta el a szakember.