Budapesti Kamaraszínház;Szputnyik Hajózási Társaság;A revizor;alternatív színház;

2015-02-11 06:45:00

Közelkép - A halálba küldött Szputnyik

Az ember persze lassan már hozzászokik, hogy nyelni és nyelni, és megint nyelni kényszerül, és meg-megfogadja, hogy ezt meg azt most már végképp nem nyomják le a torkán, aztán esetleg mégis lenyomják. De arra a hírre, hogy a Szputnyik Hajózási Társaság is kénytelen szezon közben befejezni, 7 év után, a tevékenységét, azért dühbe gurultam.

Persze lehet azt mondani, szerencsés fickó vagyok, nincs nagyobb bajom, minthogy egy alternatív színház megy a levesbe. Igen, ez is bajom, mert az egyik legizgalmasabb magyar rendező, Bodó Viktor erőteljes csapatáról van szó. Másrészt az a bajom, hogy ez roppant veszélyes tendencia egyik állomása. Először az azóta megszűnt, 3 játszóhellyel rendelkező Budapesti Kamaraszínház nem tudta befejezni az évadot, tavaly a Bárka került taccsra.

Amikor az alternatív társulatokat a léthatárig szorongatták, az volt az indok, hogy sok közülük szinte ingyenélő, alig tart előadást, akik igazán dolgoznak és színvonalasak, azok megtalálják a számításukat, állították a potentátok. Hát a Szputnyik tagjai abszolút dolgoznak, színvonalukat pedig az is mutatja, hogy Grazba már sokszor hívták őket koprodukcióra, A revizor után pedig most a Koldusoperába is visszahívták őket a Vígbe.

Ahogy a Jurányiban is látható koprodukcióban a Baal, A heilbronni Katica. Szeretném hallani bármelyik kurátor indokait, hogy például ezekre a remek produkciókra miért nem adott támogatást. Ugyanis az elmúlt 2 évben egyetlen fitying produkciós támogatást nem kapott a Szputnyik.

De, mint tudjuk, a kurátorok az ég egy adta világon semmit nem kötelesek indokolni. Így ugyan fölvetődhet, hogy politikai szempontoknak is megfelelnek, és netán a túlzottan társadalomkritikus csapatokat emiatt nem preferálják. De ilyen felvetésekre sem kell válaszolniuk. Így felelősségre vonás nélkül halálba küldhetnek, akár az egész magyar kultúra szempontjából fontos, kulturális értékeket is.