Műsormagazin;rászorulók;Cseriti Shop Adományhálózat;Sáhy Gábor;adományhálózat;

2015-03-13 06:11:00

Emberközpontú üzletek

Félpénzen vehetsz - Teljes szívvel adhatsz! – szól a Cseriti Adományhálózat szlogenje. A vállalkozást magánemberek indították el, és azokon próbálnak segíteni, akiknek a legnagyobb szükségük van rá. Kínálatukat hétköznapi emberek állítják össze, ettől lesz érdekes és egyedi az üzletek választéka. Bárki vásárolhat náluk, és bárki beviheti azt, amire már nincs szüksége.

Bár még csak hat üzlettel rendelkeznek - a hetedik áprilisban nyílik Csepelen -, mégis igen sikeres a Cseriti Shop Adományhálózat. A cseriti pontokban olyan termékeket árusítanak – jóval a bolti ár alatt -, amire a felajánlónak már nincs szüksége, de másnak még hasznos lehet. A rendszert külföldi példák alapján dolgozták ki, az első bolt 2011-ben nyitott. Sáhy Gábor a hálózat egyik szervezője így emlékszik vissza kezdetekre: egy San Diego-i út során találkoztak először ezzel az adományozási lehetőséggel. Amikor hazaérkeztünk, először az interneten, majd ismerősök segítségével kerestünk hasonlóan működő európai charity (jótékonyság) shopokat. A tapasztalatok begyűjtése után döntöttünk úgy, hogy Magyarországon is érdemes megnyitni ilyen üzleteket.

Sáhy Gábor kiemelte: vállalkozás nem karitatív szervezet, és nem is végeznek ilyen jellegű tevékenységet, így továbbadományozással sem foglalkoznak. A Cseriti nem klasszikus adományozói vagy vásárlói kört épít maga köré, hanem erős társadalmi bázist, segítő közösséget. - Alkalom adtán, közvetett módon és egyedi elbírálás esetén bizonyos akciókban természetesen mi is jótékonykodunk - tette hozzá. Minden adományhálózat az adott önkormányzattal együttműködve jön létre. Annak ellenére, hogy a bürokratikus rendszerben kockázatos egy vállalkozásba belevágni, mégis sokan szívesen fogadják az ötletet. A cél az, hogy stratégiailag tudjunk együttműködni az önkormányzatokkal és így beilleszkedni az ellátórendszerükbe.

Mint megtudtuk az üzletek kínálata igen színes: hajcsattól kezdve, ruhaneműn át a szekrénysorig minden megtalálható. Legtöbbször a háztartási gépekre, bútorokra és ruhákra van a legnagyobb szükség. A felajánlásokat szívesen elfogadják magánszemélyektől, vállalkozásoktól vagy más szervezetektől. Begyűjtő szolgálatuk nagyobb vagy ,,súlyos" felajánlás esetén előre egyeztetett időpont szerint ingyen házhoz megy. Sáhy szerint minden attól függ, hogy kinek, mi az érték. Éppen ezért minden tárgy különlegessé válik, és külön történettel rendelkezik. Nemrég például kaptak egy ezüst cigarettatárcát, ami az egykori tulajdonos életét mentette meg: a mellényzsebben tartva felfogott egy lövedéket.

Az adományhálózat többfunkciós: nem csak adományokat továbbítanak egyedi módon, hanem társadalmi szinten is segítséget nyújtanak: rászorulóknak biztosít vásárlási lehetőséget, a régi termékeket visszavezeti a kereskedelembe, így nem vész kárba semmi. Ugyanakkor munkát is biztosít azoknak, akiknek nincs lehetőségük munkavállalóként elhelyezkedni. Az eladók általában valamilyen szempontból hátrányos helyzetű emberek: például tartós munkanélküliek, 55 év felettiek, 50 év feletti nők, gyesről visszatért kismamák. A vásárlókat az Erzsébet programmal is próbálják támogatni: ajándék, gyermekvédelmi és iskolai utalványt is elfogadnak.

A hálózat a környezetvédelmet is támogatja, hiszen ha egy felajánlást nem tudnak értékesíteni, továbbadni (mert nem működik, javíthatatlan), akkor az anyagtól függően újrahasznosításra készítik elő vagy hulladékudvarokba adják le. Ha nincs kereslet az árura, akkor sem esnek kétségbe: online licitre bocsátják, vagy egyszeri karitatív célra fordítják, ezért semmi sem válik feleslegessé.