betegség;másodpilóta;Germanwings;

2015-03-28 06:33:00

Pszichiáter is kezelte a német másodpilótát

A házkutatások során nem találtak búcsúlevelet vagy más dokumentumot, amelyben a másodpilóta jelezte volna, hogy a kedden Franciaországban történt katasztrófa előidézésére készül - közölte a düsseldorfi ügyészség. Ugyanakkor találtak az egészségi állapotára vonatkozó dokumentumokat, amelyek arra utalnak, hogy orvosi kezelés alatt állt. A lefoglalt iratok között betegállományba helyezésről szóló, a keddi napra is vonatkozó dokumentumok is voltak - ezeket Andreas Lubitz összetépte -, ami a hatóságok szerint alátámasztja a feltételezést, hogy titkolta betegségét.

A Lufthansához tartozó Germanwings légitársaság Barcelonából Düsseldorfba tartó járata a francia Alpokban, Barcelonnette városának közelében zuhant le kedden. A repülőgép délelőtt 10-kor szállt fel a katalán fővárosból, majd miután percenként több mint 1000 métert veszített a magasságából, 10.41-kor eltűnt a radarról. A Reuters információi szerint a gépről nem adtak le vészjelzést, hanem a földi irányítás értesítette a hatóságokat. Az Airbus A320-as fedélzetén 144 utas és 6 főnyi személyzet tartózkodott. Amikor az első mentőhelikopternek sikerült leszállnia a roncsoknál, a hatóságok megerősítették, hogy a tragédiának nincs egyetlen túlélője sem.

Méterről méterre kutatják át a sziklás hegyoldalt FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES

Méterről méterre kutatják át a sziklás hegyoldalt FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES

A rendőrség közleménye szerint az áldozatok azonosítása hetekig is eltarthat. Bernard Cazeneuve francia belügyminiszter csütörtök délután bejelentette, hogy megtalálták a gép fekete dobozát, amely a pilótafülkében elhangzott beszélgetéseket és hangokat rögzítette, és a hatóságok elkezdték a felvételek vizsgálatát. Az eszközt a gép roncsaitól körülbelül 10 kilométerre találták meg. A hangfelvételek vizsgálata után a francia ügyészség arra a következtetésre jutott, hogy a gép 28 éves másodpilótája, Andreas Lubitz szándékosan csapódott földnek: a fekete doboz felvételei alapján kiderült, hogy a másodpilóta kizárta S. Patrick kapitányt a pilótafülkéből. A Le Figaro szerint a felvételeken hallatszik, ahogy a kapitány kétségbeesetten próbálja betörni az ajtót, az utolsó másodpercekben pedig hallható az utasok sikolya.

Lubitz végig eszméleténél volt a becsapódásig, mivel a fekete doboz szerint normálisan lélegzett. A másodpilótának nem voltak ismert terrorista kapcsolatai, így a marseillei-ügyészség nem gyanakszik terrorcselekményre. A Lubitz lakását átkutató rendőrök egy széttépett orvosi igazolást találtak, amely szerint a katasztrófa napján nem is dolgozhatott volna – a Germanwings nem tudott a dokumentumról. Brice Robin ügyész szerint nem tudni, milyen vallású volt a másodpilóta, a tragédiával kapcsolatban pedig az öngyilkosság szót sem használná. Ahogy fogalmazott: „ha 149 ember van veled, ezt nem nevezném öngyilkosságnak”. Thomas Winkelmann, a Germanwings vezérigazgatója szerint Lubitz eddigi munkájában nem volt semmi, ami aggodalomra adott volna okot – áll a HVG összeállításában. Az eset után a Lufthansa-csoport jelezte, módosítanak a pilótafülkére vonatkozó szabályozásokon: mostantól folyamatosan két embernek kell tartózkodnia a repülőgépek kormányánál.

A Bild kiderítette, hogy a másodpilóta 2009-ben pszichiátriai kezelést kapott súlyos depressziója miatt. A férfi az óta „különleges és rendszeres” kezelésben részesült - írta a lap hozzátéve, hogy Lubitz orvosi kezeléseiről a Lufthansa részletesen tájékoztatta a német légi közlekedési hivatalt. A légitársaság elnöke, Carsten Spohr egy csütörtöki sajtótájékoztatón elmondta, hogy a másodpilóta 2008-ban fél évre megszakította a pilótaképzését, ugyanakkor magyarázatot nem fűzött kijelentéséhez – a Bild szerint azért, mert Lubitz ebben az időszakban súlyos depresszióban és szorongásban szenvedett. Spohr kifejtette: továbbra is megbíznak a kiválasztási programjukban, melyen a fiatal pilóta is átesett. Hozzátette, hogy az eljárás során nem csak a fizikai és kognitív képességeit vizsgálták, hanem egy pszichológiai felmérésen is átesett és mindent rendben találtak nála.

Szimbolikus temető
A repülőgép valamennyi roncsának, és a tragédia áldozatai földi maradványainak teljes körű megtalálása a jelek szerint szinte lehetetlen – véli lapunk kérdésére Bodnár Ferenc katasztrófa-szakértő. A sziklás terepen, ahol sok esetben csak alpintechnikával dolgozhatnak a szakemberek, alig van esély az eredményes kutatásra. A mintegy tíz négyzetkilométeren elterülő alig megközelíthető „helyszín” feltárására nincs megfelelő módszer, sem eszköz, sem idő.
Bár a tudósításokban eddig erről eddig még nem hallottam, de szerintem jól felszerelt drónok bevetésével sokat segíthetnének a kutatóknak – mondja a szakember. Az is valószínű, hogy a terepen előbb-utóbb egészségügyi veszélyt jelenthetnek az emberi maradványok, illetve sajnos az is várható, hogy madarak, ragadozók nehezítik gyűjtőmunkát. A megtalált testeket, testrészeket az utasok, és a személyzet környezetéből vett DNS-mintákkal kell egybevetni az azonosításhoz, ami rendkívül aprólékos, nehéz munka. Még így is félő, hogy a hozzátartozók sok esetben csak „jelképesen” vehetnek végső búcsút szeretteik hamvaitól. A szakember szerint a katasztrófa helyszínét szimbolikus temetővé kellene nyilvánítani.
V. J.