India;dalai láma;Színesebb Világért Egyesület;Bajczi Marianna;Zabó Kitti;

2015-04-03 07:38:00

99 nap Indiában

Bajczi Marianna és Zabó Kitti a Színesebb Világért Egyesület két alapítója Indiában tartott tanfolyamot az úgynevezett jobb agyféltekés rajzolás elsajátításáról. Ez egy olyan, Betty Edwards által kidolgozott rajzoktatási módszer, amely gyakorlatba ülteti az agykutatás rajzolással kapcsolatos eredményeit. Az egyszerű gyakorlatok segítségével, az 5 napos tanfolyam eredményeként a rajzkészségben ugrásszerű fejlődés áll be.

A két lány nem először járt Indiában. Megfogalmazásuk szerint minden alkalommal mást és mást kapnak az indiai emberektől, mind az élmények, mind a tapasztalatok tekintetében. A mostani, csaknem egy hónapos út különlegessége, hogy Észak-Indiában, annak is a Tibeti részén, a Dalai Láma otthona közelében jártak. Az 1500-2000 m magasan egészen a levegő és más életvitelt, gondolkodást kíván a környezet, mint India alacsonyabb területein. - Fantasztikus szeretettel és nyitottsággal fogadtak minket a tibeti emberek is – meséli Zabó Kitti. - Bárkivel kezdtünk el beszélgetni mindenki szívesen mesélt magáról, családjáról, hogy hogyan is került Indiába és miért. Ott mindenkinek saját története van.

S hogy miért éppen India ezen részét választották? - Talán pontosabb, úgy fogalmazni, hogy a hely választott bennünket – mondja Kitti. Felkérést kaptunk az ottani gyerekek képzésére, melyet örömmel vállaltunk. Himachal Pradeshben, azon belül is Dharamshalában és Chauntra városában voltunk.Ezen a két településen tibeti kolóniák, városrészek vannak, ahol gyakorolni tudják a tibeti vallást, a kultúrát, a nyelvet és az oktatás is tibeti iskolákban zajlik, melynek országos vezetője a Dalai Láma testvére, Jetsun Pema. Ezekben az iskolákban olyan menekült gyermekek és tanárok élnek főleg, akiknek a szülei Tibetben maradtak, de gyermekeiket biztonságban szerették volna tudni, ezért átmenekítették őket a kínai megszállás elől Indiába.

- Akiknek nincsenek szülei vagy vannak, de nem tudnak gondoskodni a gyerekeikről, azok lehetőséget kapnak keresztszülői vagy gondviselői kapcsolat kialakítására. Ez azt jelenti, hogy a gyerekek adatlapját külföldi látogatóknak ajánlják, akik hozzájárulhatnak taníttatásukhoz, ellátásukhoz, pénzzel, élelemmel, hasznos dologgal vagy ruhával - avat be a részletekbe Bajczi Marianna. - Mivel éppen a karácsony előtti időszakban jártunk Indiában, így nap mint nap láttuk az irodában tornyosuló hálaleveleket, melyet a gyerekek rajzoltak, írtak a világ valamely részén élő pártfogójuknak – teszi hozzá Kitti.

A két lány 4 napos rajztanfolyamokat tartott, ahol a látásmóddal és szemléletváltással is foglalkoztak. A tanfolyamon – melyet 21-en végeztek el - vegyesen voltak a speciális szükséglettel élő és az általános képzésben résztvevő diákok. - A tanfolyam légköre teljesen más volt, mint itthon – mondják. - Szinte minden nap sírtunk, az öröm és a meghatottság könnyei keveredtek. A gyerekek azt sem tudták, hogyan fejezzék ki szeretetüket és hálájukat már pusztán azért, hogy egyáltalán ott vagyunk.

A jobb agyféltekés rajzolás

Roger Sperry, az emberi gondolkodás kettős természetéről szóló úttörő felfedezései szerint, a verbális, elemző gondolkodás helye zömmel a domináns bal agyfélteke, míg a vizuális, észlelő gondolkodás a szubdomináns jobb agyféltekéhez kötődik. A módszer egy mentális váltást tanít a két agyfélteke között, előtérbe helyezve a jobb agyfélteke előítéletmentes, vizuális, globális észlelési működésmódját. A gyakorlatok némelyikét lehet furcsának nevezni, de mind egyszerű és nem igényel rajztudást, tehetséget.

Elegendő ha valaki teljesen átlagos kéz-szem koordinációval bír, és van annyi kézügyessége, hogy tud írni. A feladatok végig veszik a rajzolás öt alapkészségét, a –szélek, -terek, -viszonyok, a fény-árnyék és a teljesség észlelését. A felnőtt tanfolyamokra 14-éves kor felett lehet jelentkezni, és teljesen függetlenül az előzetes rajztudástól, minden részvevő nyitó és záró rajza között - bár változó mértékben nagy különbségek lehetnek - fejlődés látható. A módszernek célja nem az egyéni stílus kialakítása, hanem a látvány utáni realisztikus rajzolás elsajátítása.