Az MNB csütörtöki közleményében arra a kivételre is felhívja a figyelmet, amikor a követeléskezelőkre engedményezett követelésekről, valamint a 2009. július 27-ét megelőzően megszűnt szerződésekből eredő el nem évült fogyasztói követelésekről van szó. Ha a pénzügyi intézmény a hitelszerződést 2009. július 26. napját követően mondta fel, és a tartozást követeléskezelőnek adta át, akkor az átadás időpontjáig a pénzügyi intézmény automatikusan köteles elszámolási értesítőt küldeni a fogyasztónak. Azon követeléskezelőnél lévő tartozások esetében azonban, amelyeket 2009. július 27-ét megelőzően mondták fel, a pénzügyi intézménytől a fogyasztónak kérnie kell az elszámolást. A pénzügyi intézményeket főszabályként a 2009. július 26. napját követően megszűnt fogyasztói kölcsönszerződések alapján terheli elszámolási kötelezettség, azonban az ezt megelőzően megszűnt szerződések esetében is kérheti a fogyasztó az elszámolást, ha az elszámolási törvényből eredő követelése nem évült el.
A pénzügyi intézménynek ilyen esetekben kifizetést nem kell teljesítenie, a fogyasztó az elszámolási értesítő megküldését követően a követeléskezelőtől igényelheti – a pénzügyi intézmény elszámolási értesítőjét, s rajta a visszajáró összeget bemutatva –, hogy az a fennálló követeléssel számoljon el. A kérelem előterjesztésének nincs törvényi határideje, azonban a fogyasztó erre irányuló igényének benyújtásától számított 30 napon belül köteles a követeléskezelő az elszámolást elvégezni - emlékeztet a felügyeleti hatóságként is eljáró MNB.
A pénzügyi intézmények a devizaalapú hitelesek részére április 30-áig külön kérés nélkül küldik meg az elszámolási értesítőket - erősítette meg közleményében a Magyar Nemzeti Bank.
Az értesítők postázása márciusban kezdődött, de a legtöbb érintett háztartásba várhatóan áprilisban fog megérkezni.
A jegybank felhívja a figyelmet, hogy egyes sajtónyilatkozatokkal ellentétben az elszámolást nem kell valamennyi már lezárt, megszűnt szerződés esetében kezdeményezni a pénzügyi intézményeknél, az értesítő levelek postázása is külön kérés nélkül történik. Amennyiben a fogyasztó nem kap elszámolást – holott álláspontja szerint jogosult lenne rá – többlépcsős jogorvoslati lehetőséggel élhet, és első körben pénzügyi intézményéhez fordulhat írásbeli panasszal.
Annak érdekében, hogy az elszámolási folyamat egésze – így az elszámolási értesítők megküldése is – a jogszabályi előírásoknak megfelelően történjen, a jegybank jövő év elejéig tartó témavizsgálat keretében folyamatosan ellenőrzi mind a 308 intézményt, amelyeket az elszámolás érint. Az esetlegesen tapasztalt jogsértések megszüntetése érdekében pedig a jövőben is haladéktalanul és határozottan fog fellépni - közölte.