Leállította a kormány az M4-es autópálya szakasz építését - közölte tegnap Lázár János a kabinet szerdai ülésének döntését ismertetve. A Miniszterelnökséget vezető miniszter, aki 2013-ban még támogatta és védelmébe vette a rendkívül magas kilométeráron jóváhagyott beruházást, most ismét Brüsszelre mutogatott, mondván, hogy az Európai Bizottság (EB) kifogásolta a magas árakat, nem tartotta szakmailag indokoltnak a projektet és kartell gyanút is megfogalmazott. A kartell gyanú felvetését azonban az unió kormánya több ízben is határozottan cáfolta. Ezért sok szakember úgy véli, a kartell gyanú emlegetése csak ürügy, hogy a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Közgépet, az M4 egyik szakaszát építő konzorcium tagját eltakarítsák az útból. A politikus azt is hozzátette, hogy muszáj volt a projektet leállítani, mert nincs költségvetési forrás a folytatáshoz.
Lázár arról is beszélt, hogy a számlákat tételesen átvizsgálják, és csak a kormány által indokoltnak tartott költségeket fizetik ki a kivitelezőknek. A munkálatok folytatására átutalt 22 milliárd forintot visszakérik a cégektől. Eddig, a miniszter állítása szerint 60 milliárd forintot fizettek ki, s ebből 40 milliárd volt e teljesítés, így 20 milliárd "visszajár". Lázár nem tart attól, hogy az M4 három szakaszán dolgozó konzorciumok, az öt fővállalkozó kártérítési pert indít. Bejelentette azt is, hogy a költségvetés finanszírozásával gyorsított ütemben 650 milliárd forintból 350 kilométernyi utat építenek.
Jávor Benedek, az PM Európai Parlamenti (ep) képviselője a Népszavának elmondta, kíváncsi, hogy a kormány a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH), vagy bírósághoz fordul-e. Mert ha nem, akkor egyértelművé válik, hogy nem tudja bizonyítani a kartell vádat, vagy éppenséggel tart a vizsgálattól, hiszen miközben most a magas beruházási árakról beszél Lázár, tavaly decemberben a kormány határozatban bruttó 53 milliárd forinttal emelte a 110 milliárd forintos projektre szánt összeget. Így, ha mégis bebizonyosodna a kartell gyanú, akkor abban a kormány felelősségét is meg kellene vizsgálni.
Jávor nem tud arról, hogy az EB hitegette volna a magyar kormányt, viszont felelőtlenség volt úgy belevágni egy ilyen nagyságrendű beruházásba, hogy nem tudták, miből fogják kifizetni - jegyezte meg az PM-es ep-képviselő. Jávor eleve elhibázottnak tartotta az M4-es építésének ötletét. Helyette a 4-es utat kellett volna teljes hosszában autóúttá fejleszteni. Az eddig elkészült bővítést az unió támogatta is.
"Úgy vélem ez a beruházás arról szólt, hogy a szolnoki fideszes klánt, meg Fazekas Sándort, Karcag ex-polgármesterét kellett megajándékozni egy autópálya építéssel, hogy felmutathassák, lám mi hoztunk a térségbe autópályát" - említette Jávor Benedek. A történet az Orbán-Simicska háború kitörésének fényében arról szól, hogy a régi oligarchák helyébe az új gazdasági érdekköröket akarja Orbán feltőkésíteni - tette hozzá az ellenzéki politikus.
A nagyberuházást ismerő egyik szakértő a Népszavának elmondta, a kormány lépését az a megfontolás is vezethette, hogy új pályázatot nyújtanak majd be Brüsszelnek, s ha sikerül elfogadtatni, akkor már az új kedvezményezett üzleti körök juthatnak hozzá az uniós forrásokhoz.
Ezt a vélekedést alátámasztja Heil Péter, fejlesztéspolitikai szakértő is, aki lapunkkal közölte, ha olyan pályázattal jelentkezik a kormány akár ugyanerre a beruházásra is, amely megfelel a rendeletekben megfogalmazott céloknak és a beruházás megalapozott, akkor elvileg akár az M4-es projekt is újraindítható. Ha Brüsszel szakmailag nem tartotta indokoltnak az M4-es építését, akkor ennek meg kell lennie a részletes indoklásnak amiből leszűrhetők a tanulságok. Az Európai Központi Banknak pedig van egy olyan szolgáltatása, amely a tagállamok nagyberuházásainak szakmai megalapozottságát elősegítse. Van tehát esély a projekt újraindítására, de már új szereplőkkel.